1578
Sök

Hur många hk och ladtryck klarar en B230FK av?

13 Inlägg
20 december 2008
Ohlert90 skrev:
Haell skrev:
Vad kan ni rekomendera för spridare till min 230fk när jag har 850 t5 turbo då? och en bra kam:)

R-spridare från en s60 funkar fint byt bränslepump o ställbar bränsletrycksregulator

Jag har oxå 15g på min b230fk och en progresiv btr och snart s60r spridare, va ska ja ställa bränsle trycket på då ca: ?

/mvh!
Senast redigerat av _KiM_ (20 december 2008)

VolvoTurbo!

★★★★★
455 Inlägg
20 december 2008
_KiM_ skrev:
Ohlert90 skrev:
Haell skrev:
Vad kan ni rekomendera för spridare till min 230fk när jag har 850 t5 turbo då? och en bra kam:)

R-spridare från en s60 funkar fint byt bränslepump o ställbar bränsletrycksregulator

Jag har oxå 15g på min b230fk och en progresiv btr och snart s60r spridare, va ska ja ställa bränsle trycket på då ca: ?

/mvh!

r-spridarna är gjorda för 3,8 bar smile så ja skulle nog ställt dom på det eller lite mer kanske smile

Volvoskadad
6 017 Inlägg
20 december 2008
ozzy skrev:
_KiM_ skrev:
Ohlert90 skrev:

/mvh!

r-spridarna är gjorda för 3,8 bar smile så ja skulle nog ställt dom på det eller lite mer kanske smile

men då lär man öka på lmm storleken också för att blandningen ska bli rätt

Jonas

1 785 Inlägg
21 december 2008
Haell skrev:
Tänkte skulle höra mig för av nån som vet lite mer:)
Hur mycke överladd kan en orginal B230FK med oljekylda kolvar klara av innan stakarna tittar ut lite här och var?tongue  skall köra med turbo från en 850 T5a..

mycket tacksam för svar:)

Jag skulle nog säga max 300hk för att vara på den (Säkra) sidan.

För varje 0.1bar i överladdning ökar generellt insugstemperaturen med 10 grader celsius. Det betyder att vid 1 bar och 0 grader i insugstemp så når luften 100grader. Där efter ska Intercoolern ta hand om luften och kyla denna. Med andra ord är det väldigt viktigt att intercoolern är tillräckligt stor, lika viktigt som att ha tillräcklig bränsleblandning. Det får man inte med orginal spridare.

Så menar du hur mycket man kan öka laddtrycket utan modifiering eller att förändra kring utrustning och behålla enbart själva motorn orginal?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Volvo turbo trimmare
195 Inlägg
21 december 2008
stakarna håller ganska bra sålänge man inte spikar.. Ladda själv på bra i min 300hk b230fk o den höll.. Magnus boström kör med b23 dock men han har runt 5-600hk.. Men akta spik bara så går de bra..

20 Inlägg
21 december 2008
Det är inte laddtrycket som är farligt för motorn. Tänk på att laddtrycket mäter man i insuget det som är skadligt är vilket cylindertrycket blir. En motor med en mindre kam kan helt plötsligt få ett ökat turbotryck pga att motorn inte suger i sig så mkt luft. Att svara på hur mycket tryck en viss motor klarar är svårt. Saker som insugningstemp tändkurvor bränsle bränslemapp kolvringsspel allt sånt. Om allt stämmer runtomkring så tror jag en b230 håller ganska långt. Man kan köra mer vilken motor som helst om det runtomkring inte stämmer

6 Inlägg
3 januari 2009
Hur mycke laddtryck man kan ha i en orginal 940 turbo verkar va väldigt olika har ja märkt,  har sj en LTT:are som ja testat lite med upp å ner, å den börjar int spika förren vid 1,2bar medans en kompis som har en FTT (Polar viserligen men iaf) börjar spika redan vid 0,8..    har iofs int testat hur högt de går nu efter att ja satt i ett 175hk chip i min..

Pan
3 januari 2009
Tänkte bara kolla lite det här med mappning. Går det lämna in och mappa om tändbox/bränslebox i 940 utan att slänga i ett eftermarknads sprut? eller är det chippning alternativt fixa eftermarknads som gäller.

MVH

One Man Clan
4 287 Inlägg
3 januari 2009
Pan skrev:
Tänkte bara kolla lite det här med mappning. Går det lämna in och mappa om tändbox/bränslebox i 940 utan att slänga i ett eftermarknads sprut? eller är det chippning alternativt fixa eftermarknads som gäller.

MVH

Ja de går å mappa en 940 med orginal styrsystem
Chippning brukar lösa de mesta
men mappning plockar man ut dom där sista hästarna typ..
finns dock jävligt bra chip också så att betala 4-5000kr för mappning å bara få 20-30hk mer än chip e ju frågan om de är värt de..

63 Inlägg
9 januari 2012
air_denka skrev:
stakarna håller ganska bra sålänge man inte spikar.. Ladda själv på bra i min 300hk b230fk o den höll.. Magnus boström kör med b23 dock men han har runt 5-600hk.. Men akta spik bara så går de bra..

85 Inlägg
9 januari 2012
Teorin om att orginal stakarna ska palla över 300hk är funkar inte för mig med tanke på att jag hade fk i min 745 turbo den laddade jag 1 bar i den fick bra med bränsle så de räckte o blev över och där tittade en stake ut efter ca 200 mil så de är inte spikningar som gör att stakarna ger sig de ger sig av mkt varv och effekt inget annat.

Thedriftking
9 januari 2012
KS-TurboSnurran skrev:
air_denka skrev:

Boström har ju inte org botten
Många som sagt som du, att han kör med 500hk + och det håller...
... ja för han kör H-profil osv.
Senast redigerat av Thedriftking (9 januari 2012)

85 Inlägg
9 januari 2012
Exakt då är de helt klart skillnad.

63 Inlägg
9 januari 2012
Hur mycket pallar kolvarna av? jag har en fk som är orginal tror jag, jag laddar 1.1 -1.2 och de är lite över 200hk och ett riktigt skjut i bilen, de jag är rädd för är att de inte håller i längden hmm

Thedriftking
9 januari 2012
KS-TurboSnurran skrev:
Hur mycket pallar kolvarna av? jag har en fk som är orginal tror jag, jag laddar 1.1 -1.2 och de är lite över 200hk och ett riktigt skjut i bilen, de jag är rädd för är att de inte håller i längden hmm

ca 250hk skulle jag tippa på, om allt lirar som det ska smile

85 Inlägg
9 januari 2012
Kör du med så att den får rätt mängd bränsle och inte spikar på nåt sätt håller dom långt vet folk som kör fk/ft kolvar i turbomaskiner på 500 motor hk de är inga prob för dom så hk är inget dom ger sig för under 500hk smile

Thedriftking
9 januari 2012
busk74016v skrev:
Kör du med så att den får rätt mängd bränsle och inte spikar på nåt sätt håller dom långt vet folk som kör fk/ft kolvar i turbomaskiner på 500 motor hk de är inga prob för dom så hk är inget dom ger sig för under 500hk smile

Juste nu när du nämner det, så kan det mycket möjligt va ! smile
men isåfall är man ju "safe" om man säger att dom iaf håller för 350-400hk

85 Inlägg
9 januari 2012
Japp de är inga prob då smile

Hhehehehhest
375 Inlägg
9 januari 2012
Vet några st som kört 500+ hästar ut original bottendel och som sagt tidigare så är det oftast spikningarna som gör titthål, Men stora frågan är hur fräsch motorn är från början innan man börjar trimma. Kör man ofta på höga varv och hårt så slits ju sakerna ut snabbare. Tips är ju och göra service var 500:e mil

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

Thedriftking
9 januari 2012
Nyman1337 skrev:
Vet några st som kört 500+ hästar ut original bottendel och som sagt tidigare så är det oftast spikningarna som gör titthål, Men stora frågan är hur fräsch motorn är från början innan man börjar trimma. Kör man ofta på höga varv och hårt så slits ju sakerna ut snabbare. Tips är ju och göra service var 500:e mil

Inte ens värt att köra 500hk på en std botten del (b230)
Hur roligt är det att inte kunna gasa, lär inte hålla många mil iaf.

Sök