Garagets första Skyline R34 GT-R

Projektet får en nystart...
  • 12 Följare
  • 236 133 Visningar
  • Projektet avslutat 29 september 2014
Redbull Moderator+
12 februari 2006 · 1 081 Inlägg

Riktigt kul läsning och supergrattis till nya pärlan! smile

Mycket bilder och text är alltid kul! (speciellt bilder)

mvh

Vem jag?
fr3drik
12 februari 2006 · 342 Inlägg

mycket kul historia!
en skyline gt-r r34 är en drömbil för mig med.. har sett en i england.. i den där sjysta blåfärgen (som jag tyvärr inte vet vad den heter..) med vita volk-fälgar..
nån gång i framtiden ska jag ha en! det får ta hur lång tid det vill..

så ett stort GRATTIS till bilköpet och att det löste sig med nycklar och allt.. man kan ju få kalla fötter av mindre!

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express
fr3drik
12 februari 2006 · 342 Inlägg

tack smile

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express
Pontus81
12 februari 2006 · 121 Inlägg

Grym historia o grymt bilköp smile
Hoppas man får se pärlan rulla runt i jkpg framåt sommaren då eftersom jag brukar befinna mej i stan ganska mycket.
Lycka till med dina planer och grattis!

MVH Pontus

M1cha
12 februari 2006 · 645 Inlägg

Kan tänka mig att det kittlade lite i magen när du såg bilen parkerad där! Grymt bra skrivet, du är skribent va? Mer sånt! Ha de!

Toyota Supra MKIV Euro-spec 6spd "Vänsterstyrd" (1994)
Toyota Scion xB "Skokartongen" (2004)
Alecci
19 februari 2006 · 2 014 Inlägg

tecman:

Hade ju vart surt att lägga pärlan i diket på vägen hem... Kan garantera att jag är mer än skapligt sugen nu med, men vinter med vägsalt är ingen höjdare för en sån här bil.

Redbull:

Tack så mycket! Förhoppningsvis kommer jag kunna uppdatera med fler bilder inom en inte alltför lång framtid.

fr3drik:

Tackar! Jag sa alltid precis som du "En gång i framtiden..." och jag antar att inte särskilt många trodde på mig då. Känns bra att kunna stå fast vid sitt ord.

Pontus81:

Tanken är att den ska rulla så mycket som möjligt vid fint väder. Kommer kanske förbi Tranås med bilen någon gång, en kille på Stiga/GGP (där jag lastar i jobbet) ville se bilen sen i sommar...

Bad_Robot:

Färden från besiktningen/grinden till Chassiplan på P6 var en av de längsta i mitt liv, och det rörde sig kanske om cirka 500 meter... Det säger väl det mesta.

Är inte skribent... Skriver dock en hel del på fritiden då jag bland annat hjälper diverse folk med historiska efterforskningar, och även sysslar med det själv.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
tecman
20 februari 2006 · 1 741 Inlägg

gissar att du bara hade sommardäck på åxå... att du vågade köra.
Eller kanske va bra vägar där nere när du körde hem den.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Pontus81
3 mars 2006 · 121 Inlägg

Alecci: Jaså då har jag kanske lastat dej nångång oxå för ja har jobbat som truckförare på lagret för 2 år sen hehe.
Släng iväg ett PM när du drar hitåt så får ja kolla in åket jag me smile

MVH

Alecci
15 mars 2006 · 2 014 Inlägg

Så är det nu då bestämt att bilen ska registreras den 3 april, lagom i tid för Elmia alltså. Behöver eventuellt fixa ny instrumentering då det kanske inte går konvertera tillbaka orginalet från mph till km/h.

Mellanspoilern är nu bortplockad från bilen och låg här hemma i väntan på lackering. Kom hem från jobbet idag och upptäckte att hundarna har busat och en av dem har typ ramlat på mellanspoilern så den har blivit knäckt... Dags att ta lektioner i att laborera med glasfiber och sprutspackel hos T-H skulle jag tro.

Frontsplittern ligger hos T-H som har varit väldigt schysst och fixat till den åt mig (den var sprucken innan, kommer från en annan bil).

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
_MaCCe_ Majestas
15 mars 2006 · 1 319 Inlägg

Mycket bra skrivet, lycka till med byggandet.

Team VeboTrim
Ford Sierra Laser M30b35 Turbo "The Senior six" (1986)
Skyracer Skyracer
15 mars 2006 · 917 Inlägg

Nice, super nice! big_smile

Mvh
Håkan

http://www.untz.tv
www.skyline.se // www.skyracer.se // www.djskyracer.se
Mekonomen Värmdö
Sponsorer 2012: Superior Imports | RaidoPower | J-Spec | PBZ | TWS | Mekonomen | Samglas Värmdö
Toyota GR86 (2022)
Toyota AE86 Sprinter Trueno "GT Apex - Panda - Initial D" (1986)
Alecci
19 mars 2006 · 2 014 Inlägg

Idag har så arbetet med frontdetaljerna fortsatt... T-H och jag har sett till att mellanspoilern återigen endast består av en del, och frontsplittern har fått sig en omgång den sent glömmer med slippapperet. Där har vi sedan lagt ett lager med finspackel för att fylla igen de ojämnheter som kvarstod efter slipningen.

Ska se om jag kan få med mig en kamera för att dokumentera arbetet lite när arbetet fortsätter nästa gång.

tecman:

Japp, sommardäck var det på. Som tur var så var väglaget någorlunda vettigt, men man tog det ju riktigt lugnt för säkerhets skull.

teefour:

Jo, det var rätt nervöst faktiskt, men inte förrän man var på väg bortåt chassiplan till. Innan dess tror jag inte man riktigt hade fattat vad som höll på att hända.

_MaCCe_

Tackar så mycket!

Skyracer:

Tack mannen!

Senast redigerat av Alecci (19 mars 2006)

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
1 april 2006 · 2 014 Inlägg

Det var tyvärr ganska kört att få tag på en kamera när arbetet med fronten gjordes. Lika bra var väl det, resultatet blev inte helt som jag önskade. Detta beror nog mest på stressen att få det klart inför denna helg, eftersom bilen enligt planerna ska registreras på måndag.

Ett MYCKET STORT TACK till T-H som ställt upp och hjälpt till med plastning, spackling, slipning, ett ställe att vara på och sist men inte minst mycket trevligt sällskap.

Mellanspoilern och frontsplittern sitter nu monterade på bilen. Om fronten är helt belyst och man står på lite avstånd ser det jäkligt bra ut, men på nära håll syns skavankerna som är ett resultat av mitt dåliga arbete. Står fronten i skugga så syns klart och tydligt nyans- och strukturskillnader på lacken. Jaja, det är bara en tillfällig lösning.

Har nu även bytt ut mitt MPH-konverterade mätarhus mot ett som visar KM/H istället. Ett MYCKET STORT TACK till Klaus som lånar ut detta till mig inför registreringen och som även fixat fram ett vitt Nismo-mätarhus till ett mycket överkomligt pris.

Tänkte jag skulle tagit lite bilder på bilen nu när den står och glänser i solskenet, men den enda kamera som stod till buds har totalt slut på batterierna, och laddaren vete fasiken var den håller hus. Bilder skall dock tas på måndag kväll är det planerat...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
2 april 2006 · 2 014 Inlägg

Här kommer lite bilder från dagens fotosession:

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1402.jpg

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1405.jpg

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1410.jpg

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1414.jpg

http://www.martenhem.com/alecci/SkylineR34/640x480/IMG_1417.jpg

Tack till Mårten som agerade fotograf!

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Lone Star
2 april 2006 · 1 231 Inlägg

Ser bra ut Alecci! Tagit ut den nu alltså? Ingen snö i jönköping? smile

Mitt projekt: Evo III
tecman
3 april 2006 · 1 741 Inlägg

jäklar vad stiligt! vad sugen man blir att våren ska komma när man ser dom där bilderna!

fuskis tongue

hur blev det med lacken? blir det samma lack som innan eller blir det något nytt ännu mer stiligt?

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
dusty Living in the fastlane
4 april 2006 · 2 616 Inlägg

oherregud va avundsjuk jag blev nu. r34an har vart drömbilen sen jag startade gran turismo I för första gången för ett antal år sedan. men man får la nöja sig med något annat då man fortfarande studerar och bidraget ligger på 950kr/mån sad

Alecci
4 april 2006 · 2 014 Inlägg

Registreringen igår gick ju inte helt enligt planerna, men det återkommer jag till senare. Nu ska här berättas lite om gårdagen...

Jag och Jens bestämde oss för att vi struntar i att stå utomhus på söndag kväll och meka, för att istället åka tidigare upp till Stockholm och använda oss av en lyft på en OKQ8-mack där. Måndag morgon möttes vi på McDonald's i Jönköping för att flytta över allt som behövdes inför registreringen från Jens' bil till min bil. När detta var klart gav vi oss iväg runt klockan 08:30.

Färden upp gick utan några större problem, förutom att gasfoten kändes mycket tung. Efter att Harry Haffa förra veckan ansåg det nödvändigt att påpeka mitt regelvidriga beteende i trafiken med hjälp av böter och prickar i körkortet, kändes det bäst att ta det lugnt. Någonstans längs vägen kom en Porsche Carrera och la sig jämsides, en "tumme upp" senare gasade han iväg mot horisonten. En snabbt intagen måltid på Frasses Hamburgare vid Sillekrog var det enda uppehållet utefter vägen.

Vi kom upp till OKQ8-macken i Stockholm ganska prick klockan 12:00, främst eftersom vi Skyline-ägare precis som trollkarlar alltid anländer precis när vi avser att göra det. Vi börjar med att byta strålkastarna där fram mot ett par SAE-märkta dito med konverterad ljusbild. Ett smärre krig med infästningarna för dessa föranleder mig att slita fram mitt svarta anteckningsblock för att skriva ner de nya svordomar vi uppfinner under denna process. Några ömma fingertoppar, två blodiga knogar och ett grått hår senare har vi äntligen bytt ut strålkastarna och kan nöjt konstatera att även mina strålkastare är SAE-märkta. Ljusbilden på de konverterade lyktorna förefaller vara ypperlig när vi lite snabbt och amatörmässigt kontrollerar den mot väggen i verkstaden.

Lite snabbt mekande av Jens bekräftar att sidoblinkers och frontblinkers även de är, uh just det, SAE-märkta...

Våran tid hos SBP är utsatt till 14:20, och när klockan nu är nästan 13:00 känner vi att det är dags att lägga i en högre växel i arbetet. Den mycket trevlige och hjälpsamme Tomas (Tranceasia på Skyline-forumet) anländer och ger oss två hjälpande händer. Jag själv förpassas in i kupén för att återigen riva ut mätarhuset, då det senaste bytet inte gav resultat. Tydligen har någon brittisk verkstadsnisse, fast besluten att göra livet surt för de sura, planterat in ett chip i kabelhärvan bakom mätarhuset. Detta chip har sedan underlåtit att informera mig om dess existens, vilket vi alla tre fann högst oacceptabelt.

Ett hårt och kallt hjärnspöke tar mig i sitt grepp när jag upptäcker att jag håller på att falla ur bilen, som plötsligt befinner sig på cirkus 2 meters höjd. Snabbtänkt av naturen och smidig som en chimpans genom en lång tradition av gummi-Tarzan inom släkten lyckas jag rädda mig själv. Ett vaksamt öra förråder att förklaringen till detta ligger i att Jens och Tomas inlett en mycket givande men föga underhållande diskussion med underredet på bilen, där de försöker medla mellan katalysatorn och resten av avgassystemet.

Snart nog är alla bitarna på plats, jag och bilen hissas ner i säkerhet igen. Vi betalar lösensumma för att verkstaden skall släppa oss ur sin gisslan, och anträder snart nog färden till SBP. Mitt yrke som dragbilschaufför till trots har jag mindre lokalsinne än en snigel, och jag bombarderar Jens med frågor om var denna station ligger och hur man hittar dit. Några minuter senare finner min dumhet inga gränser då det visar sig att "SBP-stationen i Västberga" ligger precis mittemot Schenkers terminal där jag ibland hämtar trailers sent på vardagskvällarna.

När vi i vanlig ordning anländer till SBP klockan 14:10 (precis när vi avsåg att komma dit, alltså), gör vi tillsammans med vår besiktningsingenjör den makabra upptäckten att SBP's bokningssystem fått spatt och spader och kastat om våran tidsbokning. Klockan 13:00 skulle vi tydligen varit där, enligt detta skrattretande subsitut för ett pålitligt datasystem. En lång väntan inleds i hoppet om att vi ska kunna klämmas in mellan två andra besiktningar.

Slutligen får jag tillstånd att köra in Kräket omkring klokan 15:00. Ingenjören kollar det ena efter det andra med ett nöjt uttryck i ansiktet, kontrollen av E- eller SAE-märkning av lampor och lyktor går som på räls. Precis som det skulle göra, med andra ord. Han finner att ljusbilden är "på gärsgården" som han uttrycker det, men en kollega till honom lyckas med hjälp av giftiga kommentarer fördunkla hans sinne. Nåväl, besiktningen fortskrider... En kontroll av underredet på bilen lockar fram beröm från besiktningsingenjören, som därefter ger sig iväg på en provtur med bilen.

En kopp kaffe senare återvänder han i uppspelt tillstånd och hävdar att hastighetsmätaren omöjligtvis kan visa km/h då han så smidigt passerade 180-strecket... Grattis, hade det varit mph hade det tagit längre tid, inte mindre tid. Jaja, då bilen i orginalutförande har en elektronisk hastighetsbegränsning vid 180 km/h, så gick den inte fortare eftersom den idag var i orginalutförande. Därmed basta...

Besiktningsingenjören griper krampaktigt efter vår lunta med papper och försvinner raskt med ett nöjt uttryckt i ansiktet in på sitt kontor. Den giftige kollergan skyndar snart efter. En stund senare kommer vår man ut igen, och meddelar att han tyvärr inte kan godkänna orginalvingen (ingen dispens för den i motsats till Evo-bilarna) och inte heller ljusbilden. Den som tidigare sett så bra ut!

Jag, Jens, Tomas och en Tomas polare som anslutit sig tar omgående itu med att montera av vingen för att tillfredsställa den punkten av protokollet. Vi är framgångsrika. När vi försöker åtgärda ljusbilden går det däremot sämre... Trots den bästa viljan i världen kan han inte godkänna ljusbilden, vilket den giftige kollegan ständigt påminner honom om. Jaha, så var det med det...

Efter att ha monterat på vingen och betalat för besiktningen beger vi oss hemåt. Stämningen är till en början ganska tryckt, men det lättar något då vi gör upp planer för hur allt ska lösas. Det bestäms att Jens samma kväll tar med sig strålkastarna för att göra en ny konvertering på dem, och sedan skall de återlämnas till mig på onsdagen. Därefter skall jag med hjälp av diverse läppstift, ögonskugga och tajta kläder flörta till mig en besiktningsingenjörs uppmärksamhet hemma i Jönköping, så att han tar in bilen bara för att godkänna ljusbilden. Därefter sätter jag mig med en god bok att vända i Drive-In kön på fredagen. Om allt går väl kommer bilen ha svenska skyltar till helgen...

Ett stort tack till Jens, som jag inte på något sätt anser bär skulden för den misslyckade registreringen (inte han som konverterat lyktorna), och som har erbjudit sig att stå för avgiften på efterkontrollen. Även ett stort tack till Tomas för hans hjälp med mekandet på OKQ8-macken samt hans trevliga sällskap och psykiska stöd i besiktningshallen.

To be continued...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Pontus81
4 april 2006 · 121 Inlägg

Alltid lika underhållande och givande att läsa dina inlägg smile Hoppas att läppstiftet och de tajta kläderna gör sitt till när du besiktigar nästa gång.

MVH Pontus

dusty Living in the fastlane
5 april 2006 · 2 616 Inlägg

löjligt dedär med vingen hmm

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang