7 september 2008
Trådstartare
Söndagen 7 september 2008:
Jaha, då var det väl dags för den utlovade uppdateringen då, bättre sent än aldrig.
Vi kan väl börja med att notera att vilka högra makter det än finns i denna värld, så ser de inte med blida ögon på mitt bilprojekt.
Jaja, fredagen till ära hade Maxxtuning infunnit sig i form av Natanael och Samuel som skulle göra ett försök att gatmappa bilen hemma hos mig för att kolla att allt verkligen fungerar innan jag återigen lät transportera den ner till Vrigstad, vilket medför ökade kostnader.
Tidigare på dagen hade olja och filter bytts i syfte att förebygga så mycket problem som möjligt. Jag hade då upplevt ett kast med bilen i låg hastighet (cirka 30 km/h, omöjligt att veta), men det återkom inte ens när jag ökade hastigheten senare.
Mappningen av bilen började väl så där… Det är fortfarande gott om shuffle/swirwel, men då LMM nu eliminerats och ersatts av MAP-sensor så påverkar det åtminstone inte mappningen i någon större utsträckning. Värdena i datorn är korrekta, stabila och fullt mappningsbara enligt grabbarna från Maxxtuning.
Mappning på gatan kan vara en rolig upplevelse, i synnerhet som man inte har några fungerande instrument (exempelvis varvräknare, hastighetsmätare, etc) som beskrivits tidigare i tråden. En annan skoj incident – eller inte – var att mitt under mappning så får Natanael och Samuel uppleva ett kast liknande mitt tidigare under dagen, fast i högre hastighet. Som tur var redde det ut sig utan att någon/något kom till skada. Vi beslutade dock för att ta oss till en otrafikerad raka i närheten för att slutföra mappningen.
Under vägen dit lägger de märke till att laddtrycket vägrar gå över 0,6 bar och när vi väl anlänt så noteras det att generatorn ej ger laddning, varpå vi vänder hemåt igen.
Bilen dör bara några meter senare. Som tur är så råkar min mekpolare Janne bo precis i närheten. Stressad som han är inför en krogkväll ställer han ändå upp och förser oss med bogserlina och batteriladdare för att tillse att vi kan parkera bilen hemma hos honom i syfte att ladda den, så att jag kan köra hem den på lördagen. Tyvärr, skulle det visa sig, så var dessutom hans föräldrar bortresta.
Sagt och gjort, vi lämnar bilen på laddning utanför Janne (som ändå bor i ett lugnt villaområde på en mindre ort) och beger oss hemåt. Mappningen är avslutad för denna gång, med varierande resultat.
Dagen efter ringer Janne upp mig på vägen hem från Jönköping där han tillbringat natten, och erbjuder sig att plocka upp mig på vägen hem så jag slipper ta två bilar till honom senare.
Fint, man följer med hem till honom, kopplar ur batteriladdaren, sätter sig i bilen och kör hem. Parkerar hemmavid och vänder mig om för att spana in bilen på lite håll (den är ju rätt grym att titta på)… Och vad ser man då?
MIN FÖRBANNADE KOLFIBERHUV ÄR FÖRSTÖRD! Repor och skavmärken över hela jäkla huven. Öppnar upp huven och kollar hur den ser ut på insidan, och den är typ knäckt på två ställen. Det ena spolarmunstycket ligger fastkilat nedanför torkarbladet.
Vad jag kan se finns inte ett märke på resten av bilen, men i vredens hetta har man bara kollat lite snabbt. Man ska ju inte förvänta sig för mycket, med tanke på att jag lyckades missa allt det där när jag hämtade bilen hemma hos Janne. En optiker skulle förmodligen säga att mina ögon är bortom alla glasögons räddning.
Har inte en jäkla aning om vad som har hänt heller, jag har inget minne av att jag lade märke till massa löv eller någon stor gren eller nåt när jag hämtade bilen (om någon skulle fallit ner på huven från ett träd i närheten eller liknande).
Summa summarum: en riktigt bra förbaskad helg. Bilen kommer naturligtvis inte annonseras ut eftersom den fortfarande ej är mappad, det inte finns någon fungerande instrumentering, generatorn inte laddar, väghållningen är mysko och sist men inte minst eftersom biljäveln saknar motorhuv.
Generatorn är ett roligt kapitel för sig. Vi upptäckte vid föregående mappningstillfälle att generatorn ej laddade. Vi lånade då en generator från en polares R32 GTR, och det fungerade finfint. Lämnade in min generator på renovering, men när jag återkom två dagar senare för att hämta upp den sa de att det inte var något fel på den. Då jag uttryckte mitt djupa tvivel blev jag till och med förevisad hur den laddade då den monterats i bänk. Följaktligen har jag ytterligare ett mystiskt problem… Det är inget fel på kablage/remmar och inte heller på generatorn, men trots det laddar den inte. Någon som har några idéer?
Angående motorhuven får vi väl se… Finns helt enkelt inte pengar till självrisken på 6000 kr, och även om det gjorde det så misstänker jag att försäkringsbolaget kommer krångla en del då jag inte har en susning om vad som har hänt med motorhuven. Funderar på att låta plasta ihop skiten så gott det går och sedan lacka hela huven i bilens färg. Någon som känner sig manad att vara behjälplig med plastning?
Motivationen för detta bilprojekt är nu nedgrävt någonstans under havsbottnen, och det är väl bara till följd av någon undermedveten envishet eller stolthet som man inte griper närmsta ask med tändstickor och kombinerar dessa med gräsklipparens reservdunk med bensin för att anordna ett rejält gravbål för bilaset.
00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex