1571
Sök

Garagets första Skyline R34 GT-R

Projektet får en nystart...

246 516 Visningar
Projektet avslutat 29 september 2014
Hur tänkte du nu?!
423 Inlägg
17 juli 2008
Fyfan va surt med alla motgångar men du har ändå kämpat på hela tiden.

Hoppas verkligen du hinner få igång bilen innan Action Meet! Håller tummarna för dig!

Allmänt Jobbig
1 200 Inlägg
17 juli 2008
Körklar i Augusti! Du är att en tålmodigt en, hoppas du får styrsystemet snabbare än beräknat smile

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious

2 014 Inlägg
17 juli 2008
Trådstartare
Kan lova att tålamodet är på upphällningen... Den där biljäveln lever numera ett förbannat farligt liv.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Allmänt Jobbig
1 200 Inlägg
17 juli 2008
Haha, nä men nu har du kämpat fan så länge, då står du ut ett tag till smile

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious

283 Inlägg
18 juli 2008
Har man en av sveriges grymmaste bilar får man stå ut med lite motgångar hehe.. Ta o njut av 3 veckors lugn innan styrsystemet kommer så du e redo o svära sen igen smile

The bottom line is: Grymt bygge!!

( ps. sluta sätta dagar då du vill ha den klar, den blir klar när den blir )

/ Patrik

461 Inlägg
19 juli 2008
Helt klart den grymmaste bilen här på garaget, hoppas allt löser sig nu med det nya styret.
Och att du iallafall hinner få en felfri kördag med bilen innan du skickar den vidare:)

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE

2 014 Inlägg
6 augusti 2008
Trådstartare
Onsdagen 6 augusti 2008:

Som vanligt går det ett tag mellan uppdateringarna, men det är kanske inte heller så konstigt när det inte hänt så mycket på sistone. Action Meet vart ju jäkligt kört, enligt uppgift skickas troligtvis mitt nya styrsystem från Japan på fredag.

Under tiden har man försökt sysselsätta sig med att så långt det är möjligt förbereda för installationen av det nya systemet. Detta har inneburit att montera bort i stort sett allt på insugssidan då nipplarna till de nya MAP-sensorerna ska monteras på adaptern mellan spjällhus och topp.

Lite förberedande arbete utfört... Snacka om att arbeta bakåt hela tiden.
http://farm3.static.flickr.com/2011/2738208079_0c178179d8.jpg

Under väntetiden som gått har jag även läst på lite grand om mitt nya styrsystem. En positiv sak jag kommit till insikt om är att det går att avlägsna tomgångsmotor samt andra mer eller mindre mystiska ventiler och doningar som är bosatta under insugsplenum. Detta resulterar i att återmontering av adapter, spjällhus och insugsplenum - till skillnad från annars - kommer att ske med en fruktansvärd hastighet.

Det här, det här och det där ska bort... Undras just hur detta ska sopsorteras?
http://farm4.static.flickr.com/3244/2739048210_a827076ee6.jpg

Jag har planerat att gå ännu längre i förberedelserna och även ordna hålen samt gängorna till nipplarna i förväg, så att allt kan vara återmonterat när styrsystemet anländer. Vi får väl se om jag lyckas forska fram vilken diameter man ska ha på borret och hur de hela ska gängas.

Här ungefär ska tydligen nipplarna till MAP-sensorerna monteras... Också ett jäkla ställe att sätta dem på!
http://farm4.static.flickr.com/3172/2739158252_f8370678d6.jpg

Därvid står det hela i dagsläget. På fredag ska lite slangar inhandlas för att leda om trafiken av vakuum under insugsplenum. Det ska bli skoj att bygga ett eget ormbo, som om man inte fått nog av alla som finns i detta motorrummet original.

Planen är fortfarande att bilen är till salu om någon betalar vad jag vill ha för den, men fram tills den blir såld (om den blir det) så kommer den troligtvis att fortsätta utvecklas. Det finns en liten möjlighet att det kanske blir stora modifikationer inför nästa säsong, med bland annat ny bottendel, etc. Fortfarande väldigt osäkert angående den biten, men det är i alla fall något att sporra sig själv med.

Fortfarande inget nytt om de elektroniska problemen, vete fan hur jag ska reda ut det. Har återigen kollat säkringar, jordkablar och annat jag kan komma på, men utan att bli något klokare...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

76 Inlägg
7 augusti 2008
Kul med en update iaf smile Hoppas verkligen att det går att mappa skiten ordentligt nu. Det där med elektroniken låter skitskumt :S Inte så att det är ngot fel på grejerna då? Mätare osv?

Hoppas det löser sig och att du behåller bilen. Detta är utan tvekan den tråden som man längtar mest efter update i. Läste igenom hela tråden för andra gången häromdagen. Synd att de första bildernas länkar är döda bara.

2 014 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
MFD är ju också påverkad, så jag tvivlar mycket starkt på att det är mätarhuset som är paj.

Jag måste hitta en bättre bildserver för att kunna få upp de första bilderna tyvärr, men jag har inte lyckats hitta någon med samma funktioner som Flickr som dessutom är gratis.

Kul att du uppskattar tråden, sådant sporrar en ju lite extra.

Commodum Habitus Ex

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
7 augusti 2008
Nu har jag också läst ikapp efter att ha varit borta från tråden i flera månader!

Det var inte lite du haft att brottas med under sommaren. Och jag har svurit över att min bil stått still och att jag fått reklamera lackjobb... *skäms*

Kämpa på, och nu är det nog dags att du slutar kalla dig själv en värdelös mekaniker, vi ser ju bevis på motsatsen mest hela tiden när du river isär och plockar ihop och dessutom lyckas lösa en hel del bekymmer även på egen hand!

Skickar med lyckönskningar till dig också, verkar som om det kan behövas... smile

Kramar // Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

318 Inlägg
7 augusti 2008
Intressant läsning när man förhoppningsvis kommer upp i dom effekterna om några år.. hoppas att det fixar sig och att du slipper mer motgångar - riktigt grymm 34!   /Mvh

2 014 Inlägg
5 september 2008
Trådstartare
Fredagen 5 september 2008:

Då var det dags igen. Mycket har hänt sen sist, men jag har inte känt mig motiverad att uppdatera tråden av olika anledningar.

För att beskriva det hela i korthet:

Det nya styrsystemet och tillhörande BC har monterats, tomgångsmotor och därmed förknippade komponenter har kasserats samt de allra flesta slangar under plenum har bytts ut mot stålomspunna dito.

Bilen startades upp i förra veckan och gick fint, förutom att tomgången ej var justerad. Den startades upp i onsdags igen, efter e massa jäkla strul, och gick inte på alla cylindrar. Bränsletryck justerades och tändstift byttes idag, och nu går den som den ska.

Eftersom tanken är att det ska bli en grov gatmappning i eftermiddag så har dessutom olja och filter bytts.

Instrumenteringen fungerar fortfarande inte, trots att jag hittade en avsliten kabelhärva under bilen som jag sedan skarvat ihop. Blir inte klok på den där förbaskade elektroniken… Frustrationen medför att man funderar på att bli medlem i lämplig stryparsekt.

Motivationen för hela projektet har dock störtdykt på sistone, och bilen kommer att annonseras ut i helgen. Sen får vi väl se om någon kommer och handlar eller inte. Hur det blir med det framtida bilintresset återstår att se… Renovering av huset lockar.

Återkommer senare under kvällen eller morgondagen med rapport om hur gatmappningen gick.

Commodum Habitus Ex

7 120 Inlägg
5 september 2008
Så tråkigt, synd att du ska sälja den. Men kan förstå. Bara massa strul hela tiden, man tröttnar ju. sad

2 014 Inlägg
7 september 2008
Trådstartare
Söndagen 7 september 2008:

Jaha, då var det väl dags för den utlovade uppdateringen då, bättre sent än aldrig.

Vi kan väl börja med att notera att vilka högra makter det än finns i denna värld, så ser de inte med blida ögon på mitt bilprojekt.

Jaja, fredagen till ära hade Maxxtuning infunnit sig i form av Natanael och Samuel som skulle göra ett försök att gatmappa bilen hemma hos mig för att kolla att allt verkligen fungerar innan jag återigen lät transportera den ner till Vrigstad, vilket medför ökade kostnader.

Tidigare på dagen hade olja och filter bytts i syfte att förebygga så mycket problem som möjligt. Jag hade då upplevt ett kast med bilen i låg hastighet (cirka 30 km/h, omöjligt att veta), men det återkom inte ens när jag ökade hastigheten senare.

Mappningen av bilen började väl så där… Det är fortfarande gott om shuffle/swirwel, men då LMM nu eliminerats och ersatts av MAP-sensor så påverkar det åtminstone inte mappningen i någon större utsträckning. Värdena i datorn är korrekta, stabila och fullt mappningsbara enligt grabbarna från Maxxtuning.

Mappning på gatan kan vara en rolig upplevelse, i synnerhet som man inte har några fungerande instrument (exempelvis varvräknare, hastighetsmätare, etc) som beskrivits tidigare i tråden. En annan skoj incident – eller inte – var att mitt under mappning så får Natanael och Samuel uppleva ett kast liknande mitt tidigare under dagen, fast i högre hastighet. Som tur var redde det ut sig utan att någon/något kom till skada. Vi beslutade dock för att ta oss till en otrafikerad raka i närheten för att slutföra mappningen.

Under vägen dit lägger de märke till att laddtrycket vägrar gå över 0,6 bar och när vi väl anlänt så noteras det att generatorn ej ger laddning, varpå vi vänder hemåt igen.

Bilen dör bara några meter senare. Som tur är så råkar min mekpolare Janne bo precis i närheten. Stressad som han är inför en krogkväll ställer han ändå upp och förser oss med bogserlina och batteriladdare för att tillse att vi kan parkera bilen hemma hos honom i syfte att ladda den, så att jag kan köra hem den på lördagen. Tyvärr, skulle det visa sig, så var dessutom hans föräldrar bortresta.

Sagt och gjort, vi lämnar bilen på laddning utanför Janne (som ändå bor i ett lugnt villaområde på en mindre ort) och beger oss hemåt. Mappningen är avslutad för denna gång, med varierande resultat.

Dagen efter ringer Janne upp mig på vägen hem från Jönköping där han tillbringat natten, och erbjuder sig att plocka upp mig på vägen hem så jag slipper ta två bilar till honom senare.

Fint, man följer med hem till honom, kopplar ur batteriladdaren, sätter sig i bilen och kör hem. Parkerar hemmavid och vänder mig om för att spana in bilen på lite håll (den är ju rätt grym att titta på)… Och vad ser man då?

MIN FÖRBANNADE KOLFIBERHUV ÄR FÖRSTÖRD! Repor och skavmärken över hela jäkla huven. Öppnar upp huven och kollar hur den ser ut på insidan, och den är typ knäckt på två ställen. Det ena spolarmunstycket ligger fastkilat nedanför torkarbladet.

Vad jag kan se finns inte ett märke på resten av bilen, men i vredens hetta har man bara kollat lite snabbt. Man ska ju inte förvänta sig för mycket, med tanke på att jag lyckades missa allt det där när jag hämtade bilen hemma hos Janne. En optiker skulle förmodligen säga att mina ögon är bortom alla glasögons räddning.

Har inte en jäkla aning om vad som har hänt heller, jag har inget minne av att jag lade märke till massa löv eller någon stor gren eller nåt när jag hämtade bilen (om någon skulle fallit ner på huven från ett träd i närheten eller liknande).

Summa summarum: en riktigt bra förbaskad helg. Bilen kommer naturligtvis inte annonseras ut eftersom den fortfarande ej är mappad, det inte finns någon fungerande instrumentering, generatorn inte laddar, väghållningen är mysko och sist men inte minst eftersom biljäveln saknar motorhuv.

Generatorn är ett roligt kapitel för sig. Vi upptäckte vid föregående mappningstillfälle att generatorn ej laddade. Vi lånade då en generator från en polares R32 GTR, och det fungerade finfint. Lämnade in min generator på renovering, men när jag återkom två dagar senare för att hämta upp den sa de att det inte var något fel på den. Då jag uttryckte mitt djupa tvivel blev jag till och med förevisad hur den laddade då den monterats i bänk. Följaktligen har jag ytterligare ett mystiskt problem… Det är inget fel på kablage/remmar och inte heller på generatorn, men trots det laddar den inte. Någon som har några idéer?

Angående motorhuven får vi väl se… Finns helt enkelt inte pengar till självrisken på 6000 kr, och även om det gjorde det så misstänker jag att försäkringsbolaget kommer krångla en del då jag inte har en susning om vad som har hänt med motorhuven. Funderar på att låta plasta ihop skiten så gott det går och sedan lacka hela huven i bilens färg. Någon som känner sig manad att vara behjälplig med plastning?

Motivationen för detta bilprojekt är nu nedgrävt någonstans under havsbottnen, och det är väl bara till följd av någon undermedveten envishet eller stolthet som man inte griper närmsta ask med tändstickor och kombinerar dessa med gräsklipparens reservdunk med bensin för att anordna ett rejält gravbål för bilaset.

Commodum Habitus Ex

948 Inlägg
7 september 2008
jävlar vad tråkigt med allt krångel och vilken bil till att böka..hör väl inte till vanligheterna att en skyline krånglar eller?

2 014 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
Onsdagen 24 september 2008:

ÄNTLIGEN! Biljäveln är slutligen fullt körbar! Inte ett öga förblir torrt!

Bilen lämnades in på verkstad i förra veckan då jag tröttnat rejält på att själv fortsätta felsöka instrumenteringen. Felet var, naturligtvis, mycket enkelt i slutänden. En förbaskad säkring var skurken till det hela… Men tro nu inte att det var en trasig säkring! Nix, det var en säkring som på egen hand hoppat ur säkringsboxen medan bilen kördes på rullande landsväg. De andra säkringarna sitter så pass att man nästan nödgas använda tång för att plocka ut dem, men en lyckas självklart hoppa ur helt utan assistans. Unbe-fucking-lievable…

Detta löste ju självklart även problemet med generatorn som inte laddade, precis som många misstänkt tidigare.

Nu var det ju inte enbart så enkelt, utan naturligtvis skulle ju den nya bränslepumpen – som endast gått cirka 20 mil totalt – sluta fungera när det var dags att starta bilen. Inget trevligt surr från bagaget när man vred på tändningen, inget utslag på tryckklockan i motorrummet. Jag lovar högtidligen att den här bilen inte är ett dött ting… Den har en själ, den tycker inte om mig och är fast besluten att skicka mig i en alltför tidig grav. Hårfärgningsmedel för att dölja alla de grå hår den redan givit mig har redan införskaffats.

Pumpen plockades ur och matades med direktström, och fungerade utmärkt. Vi mätte på kablarna, som gav de erforderliga 12V. Vi kopplade sedan in pumpen men behöll den urplockad ur tanken, och då gav den helt plötsligt bara 6V. Raskt konsulterades diverse elscheman som skaffats fram för att underlätta arbetet med bilens elektronik. Efter att en begynnande flint medelst ihärdigt kliande i skallen adderats till de grå håren (Regaine står på inköpslistan), bestämde vi att elschemat var ett förklätt ark dasspapper, som i ett svagt ögonblick lurats på Nissans elektronikansvarige av en homosexuell dominatrix, och började spåna på egna lösningar.

En extra jordkabel uppfanns, och döm om vår stora förvåning när detta löste problemen. Bränslepumpen fungerar nu som den ska.

Därmed är bilen fullt körbar, även om vissa detaljer återstår att åtgärda. Vi får se vad tid och pengar ger en möjlighet att ordna innan bilen ställs av inom en inte alltför avlägsen framtid, men det som ska vara ordnat innan nästa säsong eller den stundande försäljningen är följande:

- renovering och omlackering av fälgarna
- inköp och montering av delar för att justera camber
- fyrhjulsinställning
- justering av coilovers
- montering av bak- och sidokjolar
- inköp av ordentliga spacers alternativt ändra ET lite på de bakre fälgarna.
- riktning av vänster tröskel som de idioter som stal mina originalfälgar krökte för att de inte ens hade artigheten att hissa upp bilen korrekt
- plastning och lackering av motorhuven
- konvertering av strålkastarna
- mappning
- besiktning

Det var ju trots allt lite känsla i att köra hem fanskapet från verkstaden idag. Alltid lika kul att se folk på trottoarerna vrida nacken av sig för att spana in åbäket, men allt var inte rosa moln.

Något mysko är det med väghållningen. Helt plötsligt får bilen för sig att styra åt ena eller andra hållet, som om man hastigt ryckte ordentligt i ratten. Det sker i såväl höga som i mycket låga hastigheter (gånghastighet), och oftast bara vid ojämnt underlag. Hoppas att de ovan beskrivna ingreppen gällande väghållningen kan åtgärda detta…

Nåja, det var allt för denna gång. Nu finns det i alla fall hopp om framtiden.

Commodum Habitus Ex

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
24 september 2008
Men grattis till att NÅGOT gått åt rätt håll till slut!!! smile

Kramar // Ellen *beundrar ditt och kamraternas tålamod, jag hade nog fan pressat bilen vid det här laget och det hade ju varit synd* wink

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

2 014 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
Vivendi:

Man tackar! Jag kan lova dig att jag funderat både på det och diverse andra hemskheter... Har ännu inte lyckats hitta e hängsnara som passar till bilar, men jag har inte riktigt gett upp än! tongue

Commodum Habitus Ex

preem pump
836 Inlägg
24 september 2008
gött mos, keep up the good work big_smile

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

76 Inlägg
24 september 2008
Fan vad härligt att den går ordentligt nu i alla fall. Blev riktigt glad för din skull när jag läste. Det där med kasten låter riktigt skumt. Är det grova kast eller bara små? Det har ingenting med inställningar av fjädring osv att göra? Det löser sig säkert!

Jag hoppas verkligen att du behåller bilen så man får se den nästa år.

Det där med huven var ju jäkligt skumt. Sådant man blir riktigt jävla arg över.

Lycka till i framtiden!

Sök