1862
Sök

phonic - Bmw E30 projekt rolig gatbil

3 714 Inlägg
25 september 2008
ser spännade ut smile

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Herr
285 Inlägg
25 september 2008
Why?

Utbildad proffsamatör
786 Inlägg
25 september 2008
Larzan skrev:
Why?

Why not? smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
25 september 2008
phonic skrev:
Så mycket skiljer det inte, Volvomotorn är 6-7cm koratre MEN har samma höjd som BMWmotorn UTAN tråg så den är nästan 15cm högre.

Det beror kanske på att det ryms så mycket olja i T5an?
Det är ju faktiskt ett hyfsat stort oljetråg. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

915 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
TurbOla skrev:
phonic skrev:
Så mycket skiljer det inte, Volvomotorn är 6-7cm koratre MEN har samma höjd som BMWmotorn UTAN tråg så den är nästan 15cm högre.

Beror självklart på att motorn är tvärställd och det inte är en framvagnsbalk/styrväxel ivägen för tråget.

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

Reservdansk
6 271 Inlägg
25 september 2008
phonic skrev:
TurbOla skrev:
phonic skrev:

Beror självklart på att motorn är tvärställd och det inte är en framvagnsbalk/styrväxel ivägen för tråget.

Det är ju också en anledning. tongue

915 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
Men det är ju bara att plocka fram vinkelslipen och börja kapa i tråget tills det får plats sen får man ju räkna ut volym och lägga på ny plåt i bakkant och förlänga bak oljepickupen, blir lite meck men vad gör man inte..

Tror inte ett 960tråg hade hjälp riktigt heller, även om det hade gjort det så VÄGRAR jag ge 1500 för ett okapat som folk begär. Dumma jävlar!!"#%/!(%
Senast redigerat av phonic (25 september 2008)

www.Tuning-import.com

Reservdansk
6 271 Inlägg
25 september 2008
phonic skrev:
Men det är ju bara att plocka fram vinkelslipen och börja kapa i tråget tills det får plats sen får man ju räkna ut volym och lägga på ny plåt i bakkant och förlänga bak oljepickupen, blir lite meck men vad gör man inte..

Tror inte ett 960tråg hade hjälp riktigt heller, även om det hade gjort det så VÄGRAR jag ge 1500 för ett okapat som folk begär. Dumma jävlar!!"#%/!(%

Haha, rätt så. tongue

Jo, du har ju både svets och plåt (antar jag) så då är det ju bara en fråga om tid för dig.

Eller om du gör fel, för det är väl aluminiumtråg?

Har aldrig svetsat i aluminium, vet inte hur känsligt det är jämfört med vanlig plåt eller stål.

Joas_86
25 september 2008
TurbOla skrev:
phonic skrev:

Haha, rätt så. tongue

Jo, du har ju både svets och plåt (antar jag) så då är det ju bara en fråga om tid för dig.

Har aldrig svetsat i aluminium, vet inte hur känsligt det är jämfört med vanlig plåt eller stål.

Alu vilket göra, de är väldigt noga med att ha rent, så fort de är olja fett eller liknade så blir de skit bara.

Lycka till med BYGGET !!

915 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
Joas_86 skrev:
TurbOla skrev:
phonic skrev:

Haha, rätt så. tongue

Alu vilket göra, de är väldigt noga med att ha rent, så fort de är olja fett eller liknade så blir de skit bara.

Lycka till med BYGGET !!

Gjutalu är nästan värre än Gjutärn men allt går.

www.Tuning-import.com

726 Inlägg
29 september 2008
dax för update ?  väntar med spänning wink

915 Inlägg
29 september 2008
Trådstartare
For upp till SGR efter middag och lånade en spis att måtta med, stort tack till Wigge som lånar ut den!

Började kapa ur lite mer rost häromdagen som vart lagad av förra ägaren också detta med PL400..

http://img100.imageshack.us/img100/4034/bild001ie8.jpg

Har kapat till en plåt och punktat dit men materialet in mot baljan var så dåligt att jag får byta lite där också.

Började på motorfästen ikväll, tar en stund att få till håldelningar blir ju alltid någon mm fel åt något håll när man inte har pelarborr smile
http://img229.imageshack.us/img229/6508/bild008jr5.jpg

http://img229.imageshack.us/img229/4584/bild009lc5.jpg

Ska gå ut nu och fortsätta på det sista så är det klart så långt nästa steg är att hinka i måttmotor/zflådan och se hur mycket av tråget som måste fimpas innan motorfästena kan svetsas på plats.

www.Tuning-import.com

Troligen galen...
567 Inlägg
29 september 2008
LoL, PL400 är bra till mycket. Men laga bilar med det är kanske lite oseriöst...
Kul att Du orkar göra ett riktigt jobb, väntar med spänning på resultatet av detta bygge!

915 Inlägg
29 september 2008
Trådstartare
Fniss.. Alltid ska man lyckas missa ett hål med en halvmil  big_smile
http://img174.imageshack.us/img174/573/bild010cr2.jpg

Var ju bara tvungen att hänga ner den och ta ett kort, motorn kommer inte hamna där den är på något vis den ska framåt och neråt en bra bit!
http://img402.imageshack.us/img402/7531/bild014ah9.jpg

www.Tuning-import.com

Down n`out
514 Inlägg
29 september 2008
fyn detta ska följas big_smile kommerbli grymmt ! big_smile följde det förra projektet å de va ju skit coolt big_smile tummen upp

Down n`out

Joas_86
30 september 2008
Nu börjar det likna projekt alltså big_smile Gör iaf ett par fräcka motorfästen kommer då inte gå sönder i första tillfälle big_smile

915 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
Ja idag har jag varit lite överallt och härjat, som vanligt kan jag inte hålla mig till en sak i taget.

Halva dagen gick åt att skrota ner vår gamla Golf2 som skulle bli RWD, Mac o Sjögren hade kapat ner karossen med tigersåg igår så det såg ut som ett bombnedslag i Macs garage, så det var bara att köra allt till container.

När jag väl kom till garaget så var jag satans trött s jag fick vila en timma på soffan, det var skönt  lol

Sedan plockade jag bort all utvändig "matta" i/på kardantunnel/torpedväggen och fann två små rostfläckar, varav den ena var precis vid infästningen till gaspedalen (hade redan sett att det var attackerat där) men nu blev det ialalfall ett hål som en krona så det måste åtgärdas.

Fick sedan bort kardanplåtskyddet och plåten under motorn för att se att det var väldigt rostfritt där under.

Monterade spakstället på lådan och mätte lite och kardanen som sitter där nu är ca 5cm för lång för ZFlådan så jag tror att jag kapar och svetsar ihop kardanen igen för jag vägrar lägga 1500 på en 328 kardan, vet att flera andra har kapat och svetsat kardaner med goda resultat.

Kollade även på balken till ZFlådan men hålbilden passade inte så det blir att använda E30 balken som jag tyvärr fick kapa när jag skulle ha ut motorn men det finns ju svets som tur är.

Sen plockade jag bort högra fjäderbenet och länkarmen, demonterade fjäderbenet så pass långt att jag skulle lossa själva dämparen, härjade som fan så kom Uleskog och visade att jag gjorde helt fel, hehe!
Rensade även bakre länkarmsinfästningen på den gamla bussningen så jag kan pressa i den excentriska imorgon och montera på den nya länkarmen.

Ja det var väl i stora drag vad jag hann med idag, var ju inte i garaget förens 1700 och var tvungen att dra 21.50 så det blev inte värst många timmar.

Imorgon har jag en rolig revision från RSV så det blir troligtvis lika få timmar i garaget imorgon som idag.. Jävla skit snart en hel vecka borta och inget gjort.

Slut på bloggen  lol

www.Tuning-import.com

Joas_86
1 oktober 2008
Hehe du har som mig alltså. Inte som katten alltså big_smile jobbar kommer hem skit trött o sen garaget haha !!

Sen med att svetsa kardan är de många som gör faktis. Du vet LIMMET med sin bmw han har ju alu kardan som är limmad o den håller än tongue hehe-

Lycka till !

915 Inlägg
2 oktober 2008
Trådstartare
Finns det hjärterum finns det stjärterum.. Blir lite merjobb att flytta ner styrväxeln men det enda andra alternativet hade varit bygga ny krängningshämmare och torrsump..smile
http://img184.imageshack.us/img184/8870/bild002fu5.jpg

Fick kapa bort lite av tråget för att motorn skulle komma på plats..
http://img151.imageshack.us/img151/3070/bild007vu4.jpg

Här hänger den i all sin prakt, blir en bra placering bra mycket längre bak än sexan satt.
http://img366.imageshack.us/img366/1510/bild009im0.jpg

Synd och säga att man är händig men just nu ser ena motorfästet ut såhär, kommer givetvis snygga till det i efterhand så gott jag kan..
http://img527.imageshack.us/img527/4448/bild011pb7.jpg

www.Tuning-import.com

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
2 oktober 2008
riktigt kul att de bröjar ta form!big_smile härligt att se:)

Sök