phonic - Bmw E30 projekt rolig gatbil

Runn WS7 Avstängd
9 augusti 2008 · 1 031 Inlägg

Ser bra ut det här. Riktigt nice.  :-)

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
jijson
9 augusti 2008 · 24 Inlägg

ja det kommer bli kul att se den på gatan sen!

phonic
9 augusti 2008 · 915 Inlägg

Idag har jag slagits med styrled,stabilisatorstag och hjullager.

Började dunka som fan igår när vi var ute och driftade, ruckade lite på hjulet glappade säkert en halv cm. Hjullager.nu..

Började riva ner idag och javisst, lagret var färdigt.. Plockade fram det nya lagret och givetvis var det fel, det var till bak. Jaha då passar jag på att byta styrled och stabilisatorstag tänkte jag.. Tog "bara" 3h att få loss styrleden, den satt totalt fastrostad och med dåliga gänger längst in. Värma, banka, slå, bända, bryta.. Vilken karusell och så många svordommar innan den lossnade.
Men nu är det iallafall bytt, på en sida. lol. Bara en sida kvar..Suck gammalt sönderrostat skräp är det värsta som finns.. vartenda bussning i hela bilen är precis slut, tur att man ska byta alla men det är ju så sjukt tråkigt och jobbigt.
Ska åka ut på sågverket jag jobbar på och se om det inte finns något lager som passar, satt ett gammal Biltema lager där nu trofan det är glappt. Försökte dra åt det men hjälpte föga.
Bytte även bromslang/rör igår så nu är det bara att kränga på däck så är den nybes..

http://xs230.xs.to/xs230/08326/bild_002559.jpg

Senast redigerat av phonic (9 augusti 2008)

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com
EckeHolmgren T5 & R Fantast
10 augusti 2008 · 1 279 Inlägg

mera mek big_smile

Erik H
phonic
10 augusti 2008 · 915 Inlägg

Då har jag varit hos Mac och snyltat på hans lyft idag. Bytte sista styrleden, helvete vad den satt! Men nu är det nya fräscha grejor, ska bara ta och beställa hem nya bärarmar fram också med nya fräscha leder de som sitter där är cykelpumpar.

Råkade även shoppa på Ebay idag igen, blev ett snapp-off nav, känns som ett måste när jag började fundera på hur jag ska få plats/komma in i bilen med fullbur, hehe.
http://i9.ebayimg.com/08/i/001/01/71/85a1_2.JPG

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com
EckeHolmgren T5 & R Fantast
11 augusti 2008 · 1 279 Inlägg

Det verkar gå framåt big_smile ska bli kul att se den klar kanske den blir samma monster som 850:n.

Erik H
frasse4
11 augusti 2008 · 736 Inlägg

phonic skrev:

Cheva_power skrev:
det är ju rena julafton (fast du får betala för det).. Massa godis . Kommer följas med glädje !! Lycka till big_smile

Jag har ju redan knegat 15månader + tråkigt banklån som betalar för prylarna. Backade nog 40k på 850n iallafall, minst.. Vågar inte räkna på det.

Man backar ju inte på projekt, man får erfarenheter! big_smile

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
phonic
11 augusti 2008 · 915 Inlägg

Då var bilen nybesiktigad till December 2009. Bara hoppas man hinner få ihop den innan besiktningen går ut, haha..

Jag har börjat fundera på om man inte ska satsa på ombyggt fordon till 2010 vore grymt skönt att ha en "laglig" bil så man slipper oroa sig såfort man ser Grisarna.
Har även funderingar på om jag inte ska köra med Japangrenröret som flöder lite bättre än orginal och en kinaturbo och lägga sig runt 350hk och satsa på grymt register 2009. Vi får se vad jag bestämmer mig för det är en bit tills det är dags att välja snurra och om jag ska bygga ett grenrör eller inte..

850n är totalt utsåld nu har bara karossen kvar dvs all plåt om ingen hämtar den inom någon vecka åker den på skroten och det vore synd för det finns bara 2 små rostblemmor..
Såfort 850 karossen är borta rivs BMWn till molekyler.

Senast redigerat av phonic (11 augusti 2008)

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com
mebben Troligen galen...
11 augusti 2008 · 567 Inlägg

phonic skrev:
Jag har börjat fundera på om man inte ska satsa på ombyggt fordon till 2010 vore grymt skönt att ha en "laglig" bil så man slipper oroa sig såfort man ser Grisarna.

LoL, jag satt just och tänkte jag skulle fråga om du inte funderat på att regga den som ombyggt fordon för att få den laglig...

Ditt nya projekt ser ut att bli roligt iallafall.

phonic
11 augusti 2008 · 915 Inlägg

Besällde nyss nya bärarmar och hjullager fram, var ju till bak jag hade köpt sist så nu har jag nytt runtom och det är väl inte dumt för den delen! Bilden visar nav med ABS men det är utan jag har beställt.
Spindellederna var precis tvärslut på främre bärarmarna de kommer må bra av den excentriska delrinbussningen i bakkant sen smile
http://img246.imageshack.us/img246/5306/nyaprylartx3.jpg

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com
kevlar_soul
12 augusti 2008 ·

Min bror har ett DTA sprut till salu !smile

jocke_gronberg
12 augusti 2008 · 4 586 Inlägg

den hydraliska handbromsen är det något som kan sitta på nyarebilar också??

phonic
12 augusti 2008 · 915 Inlägg

jorre83 skrev:
den hydraliska handbromsen är det något som kan sitta på nyarebilar också??

Jo absolut men det är nog värre med bilar som har ABS då det är 2kretssystem på dem har jag fått för mig? Dvs att ett hjul fram och ett hjul bak går på samma krets så man får nog krabba endel för du vill ju inte låsa upp ett framhjul smile Jag har inte alls bra koll på det där så det får du dubbelkolla.

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com
jocke_gronberg
12 augusti 2008 · 4 586 Inlägg

phonic skrev:

jorre83 skrev:
den hydraliska handbromsen är det något som kan sitta på nyarebilar också??

Jo absolut men det är nog värre med bilar som har ABS då det är 2kretssystem på dem har jag fått för mig? Dvs att ett hjul fram och ett hjul bak går på samma krets så man får nog krabba endel för du vill ju inte låsa upp ett framhjul smile Jag har inte alls bra koll på det där så det får du dubbelkolla.

ja låter jobbigt ifall den skulle låsa hjulen runt om

timmy_r Före detta Uno Raggare
12 augusti 2008 · 312 Inlägg

phonic skrev:

jorre83 skrev:
den hydraliska handbromsen är det något som kan sitta på nyarebilar också??

Jo absolut men det är nog värre med bilar som har ABS då det är 2kretssystem på dem har jag fått för mig? Dvs att ett hjul fram och ett hjul bak går på samma krets så man får nog krabba endel för du vill ju inte låsa upp ett framhjul smile Jag har inte alls bra koll på det där så det får du dubbelkolla.

Det är tvåkretssystem på äldre bilar också, t ex vänster bak och höger fram och tvärtom för att inte förlora bromsverkan och få sne inbromsning om ett av systemen skulle gå sönder.

~~-----@ Timmy @-----~~
kolvas
12 augusti 2008 · 4 001 Inlägg

timmy_r skrev:

phonic skrev:

jorre83 skrev:
den hydraliska handbromsen är det något som kan sitta på nyarebilar också??

Jo absolut men det är nog värre med bilar som har ABS då det är 2kretssystem på dem har jag fått för mig? Dvs att ett hjul fram och ett hjul bak går på samma krets så man får nog krabba endel för du vill ju inte låsa upp ett framhjul smile Jag har inte alls bra koll på det där så det får du dubbelkolla.

Det är tvåkretssystem på äldre bilar också, t ex vänster bak och höger fram och tvärtom för att inte förlora bromsverkan och få sne inbromsning om ett av systemen skulle gå sönder.

det är inga problem att montera hydraulisk handbroms på bilar med 2-krets, det svåra är att få det genom bilprovningen eftersom det inte är godkänt

sen ang. dina bromsar så borde du få dit större än 260mm, jag håller på att sätta dit 305mm och jag åker med 15" och det får plats men det är riktigt tight

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
phonic
12 augusti 2008 · 915 Inlägg

Öhrm det blev visst lite ändrade planer. Hittade en annons på PPF med skruvbur och jag föll för grupptrycket. Buren hos Finess är avbokad då den inte skulle tillverkas förens om 2v iallafall. Blir bra mycket mindre jobb med denna buren även om det blev dubbelt så dyrt så tror jag det betalar sig i vunnen motivationen i sluttampen. Skönt att kunna plocka ur när det är besiktningsdags också, slippa regbesiktiga.

Nått sånthär ser den ut den har alla extra stag som finns att beställa till. Komplett fullbur som skruvbur.
http://www.hss-autotechnik.de/bilder/hss1001.jpg

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com
timmy_r Före detta Uno Raggare
12 augusti 2008 · 312 Inlägg

Varför ska du inte reg. bes. med bur?

~~-----@ Timmy @-----~~
phonic
12 augusti 2008 · 915 Inlägg

timmy_r skrev:
Varför ska du inte reg. bes. med bur?

Skönt att slippa spöka med SBP vill ha så lite med dem att göra som möjligt.

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang