6577
Sök

Spela in min bas

BrEEze
1 augusti 2008
Trådstartare
Hittade ingen annan tråd så jag gör den ny,

En enkel fråga hur länge ska jag spela in min 12" alpine?

/Robin

16 197 Inlägg
1 augusti 2008
du får nog ge den ca 30-50 timmar.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

BrEEze
1 augusti 2008
Trådstartare
evilaudio skrev:
du får nog ge den ca 30-50 timmar.

okej då ger jag den 40-60 timmar, blir väll att bränna in alla låtar på en cd och sätta i bilen smile

tack ska du ha

Got N/A?
358 Inlägg
1 augusti 2008
När du spelar in en bas så brukar det vara rekomenderat att använda "Rosa brus". Hur länge du ska spela in basen beror på basen, du känner när upphängningen börjar ge med sig (om du förstår hur jag menar?).

16 197 Inlägg
1 augusti 2008
elle så gör du som ja gjorde när ja spela in basarna i jettan.    satte i en skiva me "rosabrus" ,satte den på repeat,koppla in laddaren,vre upp till lite mer än halva volymen på stereon å sen fick den stå å spela hela helgen i garaget.. smile

Avstängd
152 Inlägg
1 augusti 2008
Vad är rosa brus ? smile

16 197 Inlägg
1 augusti 2008
Kvick skrev:
Vad är rosa brus ? smile

en salig rör av typ alla frekvenser mellan 20-20.000 hz, låter för jävligt men bra när man ska spela in högtalare.

Avstängd
152 Inlägg
1 augusti 2008
Jasså wink. vars får man tag på sånna låtar då ? : )

6 851 Inlägg
1 augusti 2008
Äsch..spela normalt med din bas så kommer den släppa allt efter som.
Har nog aldrig direkt spelat in nått element (jo mellan register då jag skulle tävla med dem)
Basen har jag aldrig "spelat in".

16 197 Inlägg
1 augusti 2008
TT-Avant skrev:
Har nog aldrig direkt spelat in nått element (jo mellan register då jag skulle tävla med dem)

sant.. så länge man inte bottnar dom så e de ju bara ösa på..big_smile

6 851 Inlägg
1 augusti 2008
evilaudio skrev:
TT-Avant skrev:

Exakt..och gör man det så är det inte bra för basen iaf. oavsett om den är inspelad eller inte wink

16 197 Inlägg
1 augusti 2008
TT-Avant skrev:
evilaudio skrev:
TT-Avant skrev:

Exakt..och gör man det så är det inte bra för basen iaf. oavsett om den är inspelad eller inte wink

mm vet de.. wink   har du "vinkt" ett gäng talspolar under de åren man hållit på..

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 augusti 2008
Spelar ingen större roll vad man använder....rosa brus eller musik....det hela det rör sig om är att få elementen att röra på sig och på så sätt släppa snabbare än om man bara spelar när man kör bilen normalt.

Gvetvis gäller det att inte få grejerna att bottna i vilket fall som helst big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

6 851 Inlägg
2 augusti 2008
Jag ser alltså ingen som helst nytta med att spela in element, om man inte kanske ska tävla med dem i tex. EMMA SQ klasser då detta KAN påverka bedömningen på ljudkvalitén, inte säkert den gör det.

Bottnar man en bas så spelar det som sagt ingen roll om den är inspelad eller ej. Då har man problem på annat håll...antagligen lådan eller en jäkla massa effekt,men effekt brukar iaf. en bas klara en hel del mera än vad som står på spec.
Det man ska göra är att använda huvudet när man spelar med mycke effekt.
(säger han som ska köra dB tävlingar om några timmar med lite för mycke effekt..få se hur det slutar wink )
Senast redigerat av TT-Avant (2 augusti 2008)

2 126 Inlägg
2 augusti 2008
TT-Avant skrev:
Jag ser alltså ingen som helst nytta med att spela in element, om man inte kanske ska tävla med dem i tex. EMMA SQ klasser då detta KAN påverka bedömningen på ljudkvalitén, inte säkert den gör det.

Bottnar man en bas så spelar det som sagt ingen roll om den är inspelad eller ej. Då har man problem på annat håll...antagligen lådan eller en jäkla massa effekt,men effekt brukar iaf. en bas klara en hel del mera än vad som står på spec.
(säger han som ska köra dB tävlingar om några timmar med lite för mycke effekt..få se hur det slutar wink )

lollollol

6 851 Inlägg
2 augusti 2008
Big_JN skrev:
TT-Avant skrev:

lollollol

Vilken del va det som va så rolig?

Motivlackerare, lackerare
16 Inlägg
2 augusti 2008
En värdelös fråga ifrån en som kan nada om ljud verkligen, vad är "bottna?" :S

Aerographic Artworks, motivlack

16 197 Inlägg
2 augusti 2008
Lasha skrev:

de e när talspolen slår i botten på talspolegapet i magneten...  de kan pajja de flesta basar.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
2 augusti 2008
evilaudio skrev:
Lasha skrev:

de e när talspolen slår i botten på talspolegapet i magneten...  de kan pajja de flesta basar.

*Plonk* är ngt man INTE vill höra från basen sad

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Motivlackerare, lackerare
16 Inlägg
2 augusti 2008
Lonefox skrev:
evilaudio skrev:
Lasha skrev:

*Plonk* är ngt man INTE vill höra från basen sad

Okej, då vet jag! tongue
"Plonk" är ett ljud jag inte tycker om, vare sig det är ifrån basen eller något annat!^^

Aerographic Artworks, motivlack

Sök