Databox i 740?

4ntr4x Legitimerad bilfantast
4 augusti 2008 · 223 Inlägg

Jag köpte ny bil för ett tag sen, och undrar nu om det finns en databox i bilen?
Jag har en B230F motor, om det finns, vart sitter den? Vad behöver man för delar för att koppla upp sig mot denna? Jag har bärbar dator  =P

Aga_Diff Bärs!
4 augusti 2008 · 3 456 Inlägg

Det sitter en box nere vid fötterna på passagerar sidan fram, bakom en nån plastkåpa ut mot framskärmen. Sen sitter det väll en tändbox under panelen tror jag, eller om det bara är till B230ET/FT/FK.

Tror inte det går å göra så mkt med nån av boxarna, men jag har inte försökt heller så jag ska väll egentligen inte uttala mej... tongue

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
TurbOla Reservdansk
4 augusti 2008 · 6 271 Inlägg

Du behöver nog OBDII, som finns i Volvo 850 -96 och nyare bilar, för att ha någon nytta av en dator som du kan koppla till bilen, vad jag vet. wink

Annars får du montera eftermarknadssprut.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Lill_John
5 augusti 2008 · 54 Inlägg

TurbOla skrev:
Du behöver nog OBDII, som finns i Volvo 850 -96 och nyare bilar, för att ha någon nytta av en dator som du kan koppla till bilen, vad jag vet. wink

Annars får du montera eftermarknadssprut.

Om jag inte minns fel så kom OBD2 först i 940/850 -96, så 740 ska nog inte ha det..

Mazda Miata "NBFL" (2004)
Ricke W
6 augusti 2008 · 374 Inlägg

Lill_John skrev:

TurbOla skrev:
Du behöver nog OBDII, som finns i Volvo 850 -96 och nyare bilar, för att ha någon nytta av en dator som du kan koppla till bilen, vad jag vet. wink

Annars får du montera eftermarknadssprut.

Om jag inte minns fel så kom OBD2 först i 940/850 -96, så 740 ska nog inte ha det..

Hehe, TurboOla formulerade sig nog lite fel. OBD2 kom självklart i mitten av 90-talet och tvivlar att han menade att de satt monterade innan.

NU till frågan om koppla dator till styrsystemet. Det kommer bli svårt och VÄLDIGT kostsamt! Enda billiga alternativet är ett piggyback-system. Finns några som är hyffsat enkla att pilla med själv.

Eller montera ett Megasquirt eller liknade.

Men frågan som du bör ställa dig är om bilen är värd det!

Senast redigerat av Ricke W (6 augusti 2008)

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Tomten Tomten
6 augusti 2008 · 1 065 Inlägg

går att chippa F motorerna men sen om du får nån rallybil med dom få hästarna kan vi diskutera

sök på nätet vem som säljer chipp till dom om det görs längre. gjorde förr i alla fall

Chevrolet Impala 4dr HT "Pimpala" (1968)
BMW 525i Touring M-sport "Familje Edition" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang