3208
Sök

Ska de ta bort skattebefriade fordon??

1 010 Inlägg
4 augusti 2008
TurbOla skrev:
tkd_rille skrev:
babyblue242 skrev:

Blir det nån skillnad mot nu menar du?????  Hursom är jag faktiskt också för vägskatt... wink

haha jo klart många vägar är dåliga smile men säkerheten har de faktiskt gått frammåt med, tänk själv vi hade inte haft några vajrar fartkameror som faktiskt räddar liv.

och hade faktiskt haft ännu sämre vägar smile

men iallafall ska de bygga om vägarna i vår by smile.

tycker ändå att vägarna har rätt bra standard.

Jämför du med t.ex Italien? Där får man ju betala när man kör på/av de stora vägarna.
Men har inte varit där själv, men hört av min kusin som är där nu att de inte går att jämföra med här hemma...

Vajrarna räddar kanske bilister - men motorcyklister då? wink

va precis på en roadtrip genom 9 länder i europa och fick se ett par olika system.
de va dock först i österike som vi insåg de då vi blev stoppade och fick 120 euro i böter tongue

vissa länder hade tullar som man stannade på och betalade för att få åka upp på motorvägen = ja tycker de va krångligt och irreterande.

andra hade små klistermärken som man köpte som visa att man betalat för motorvägen, dessa sattes sedan på framrutan. lite smidigare.

men antar att de hade hög skatt på soppan me för att de kosta mkt överallt tongue

1 079 Inlägg
4 augusti 2008
Ok försöker hålla mig till topic:
Antar att det sinar i statskassan de vill väl kanske ge oss nånting vettigt för de extra pengarna, varför inte gratis bananer i skolan? skämt å sido, har själv en skattebefriad bil som jag åker med på somrarna tråkigt om de tar bort den skattebefrielsen men jag anser inte att ett par hundra mil/år gör varken till eller från på vägarna. Så omvänd tanke, borde då inte alla som nyttjar vägarna mycket betala mer om de nu behöver pengarna till vägarna (vilket jag tror är BS iaf, får de mer pengar går det till nåt annat)?

Bilskatt är lite som tvlicensen varför inte ta tvlicensen kalla den medieavgift eller nåt dra den av inkomstskatten pruta ner priset rejält, lägg ner radiotjänst spara miljarder. Varför inte ta bilskatten av bensinskatten då utan att höja den, säkert mkt besparande på administration. Vi får ändå dåliga vägar och det lär ju inte bli sämre av att göra så, och tvprogrammen på SVT lär inte bli mer än repriser och nyheter iaf oavsett hur mkt vi betalar.

Utsläppen "betalas" ju mestadels via våra miljöskatter på bränsle som ska reglera hur mkt vi kör men jag tror redan de flesta kör redan så lite som de behöver egentligen eller prioriterar bort annat. Om ursäkten för återinförande av vägskatten på gamla bilar är att jaga utsläpp och verkligen förbättra miljön, lär de ge sig på företag/industrier, men gör de det så drar de till ett mindre nogräknat land och resultatet blir större utsläpp globalt sett. Därför får vi bilägare än en gång bara ta emot för vi gör inget vi bara mumlar och betalar.

Sveriges miljöpolitikkampanj mot svenska folket är en enda stor insamlingsbössa till statskassan, dricker folk mindre pga alkoholskatten? Nej de hittar alternativ och en del har redan funnit det, de jäklarna som slangar har en stor skara kunder. Det är nog mer lönsamt och absolut mindre risk att råna en tankbil och sälja soppan, än att ta en värdetransport. (mad max, hehe)

Tror dock måttet är rågat för de flesta hushåll, höjs det mer skatter kommer det märkas på ett eller annat sätt och det börjar kännas även i matkassan när allt blivit dyrare och i Sverige är det inte själva bensinpriset som svider utan skatten och momsen på bensinpriset som gör det helvetiskt dyrt. Många skulle få mer över i plånboken hemma som arbetslös än att åka till jobbet.

Äh orkar snart inte bry mig är som att jaga mygg i mörker när man ska sova, till sist stoppar man huvudet under kudden och skiter i det.

Staten kan dela ut gratis clownkostymer till alla riksdagsmän, för det känns som de äntligen lyckats köra Sverige i botten.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

Down n`out
514 Inlägg
4 augusti 2008
evilaudio skrev:
tycker ni inte att de räcker me att vi betalar typ 80% i skatt på soppan???

ta bort vägskatten för fan!!!!

håller med!

Down n`out

9 108 Inlägg
5 augusti 2008
Förstår faktiskt inte varför gamla skitbilar ska slippa betala skatt. Dom används ju oftast bara några månader om året så det är ju bara att ställa av den resten av tiden så kostar det bara några hundralappar. Varför detta gnäll?

Det är ju som att säga att bara folk med platt-tv ska betala tv-licens!

509 Inlägg
5 augusti 2008
Jag tycker man ska chockhöja skatten för bilar med stora motorer typ 2,6 och uppåt samt för motorcyklar
MilleN skrev:
Förstår faktiskt inte varför gamla skitbilar ska slippa betala skatt. Dom används ju oftast bara några månader om året så det är ju bara att ställa av den resten av tiden så kostar det bara några hundralappar. Varför detta gnäll?

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
5 augusti 2008
Nico-the-kid skrev:
Jag tycker man ska chockhöja skatten för bilar med stora motorer typ 2,6 och uppåt samt för motorcyklar
MilleN skrev:

Äger du själv bil ?
Isånna fall inte en med stor motor,
Motorn har la fan ingen betydelse för vägskatten??
Det har ju med att göra Vad Bilen Väger bland annat
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (5 augusti 2008)

C H E V R O L E T <3

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 augusti 2008
MilleN skrev:

Hoppsan. Där fick ett par veteranpysslare sig en känga.

Passar på att lägga in några exempel på skitbilar:

http://home.no.net/jensenff/images/volvop18001.jpg
http://www.heritageclassics.com/jaguar/63etypeblu2/A.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/75/Austin_Seven_Ulster_2-Seater_Sports_1930_2.jpg

http://farm3.static.flickr.com/2352/2217696219_588d247223_o.jpg

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Aktad Medlem
301 Inlägg
5 augusti 2008
MilleN skrev:

Du har inte särskilt hög social kompetens va? Skitbilar får stå för dig.

Det du ville ha sagt håller jag med om, det kostar bara några hundralappar att ha ett ej skattebefriat Hobbyfordon påställt över sommarmånaderna... inte hela världen tycker jag.

Skattebefriad: - Det är ju som att säga att bara folk med svartvit-tv ska SLIPPA tv-licens!

https://www1.garaget.org/archive/60/59957/68868/68868-941396.jpg

en till skitbil..  det är kultur!
Senast redigerat av morganevelina (5 augusti 2008)

509 Inlägg
5 augusti 2008
Ta inte åt dig det var menat till MilleN
Children-Of-Bodom skrev:
Nico-the-kid skrev:
MilleN skrev:

Äger du själv bil ?

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
5 augusti 2008
Nico-the-kid skrev:
Ta inte åt dig det var menat till MilleN
Children-Of-Bodom skrev:
Nico-the-kid skrev:

Äger du själv bil ?

ah sorry ! smile

C H E V R O L E T <3

9 108 Inlägg
5 augusti 2008
Oj nu trampade jag visst folk på tårna wink Givetvis finns det fräscha bilar även om det inte är min stil, men ni kan ju inte förneka att det är mycket skit på t.ex. raggarcruisingar som inte förtjänar att förknippas med välbehållna gamla bilar. Har hört skräckhistorier om bromsar som inte funkar och att man får fylla på 5 liter olja i veckan men heey, det gör ju inget då den är skattebefriad och inte behöver besiktas lika ofta som moderna bilar eller hur?

Några hundralappar om året dödar inte bilkulturen, så mycket som fräscha veteran/raggarbilar kostar så är några hundralappar om året en piss i mississippi smile

2 182 Inlägg
5 augusti 2008
MilleN skrev:
raggarcruisingar som inte förtjänar att förknippas med välbehållna gamla bilar. Har hört skräckhistorier om bromsar som inte funkar och att man får fylla på 5 liter olja i veckan men heey, det gör ju inget då den är skattebefriad och inte behöver besiktas lika ofta som moderna bilar eller hur?

Äkta raggarbilar ska inte va fräscha å endast användas på sommare, de ska va slitna å användas året om. Å kan man tänka sig, de klarar sig genom bilprovningen, vilket betyder att de är tillräkligt säkra för att rulla på vägarna.

Och historien om att bromsarna inte fungera, har hört den också om det är samma vi tänker. Kan berätta den om det finns intresse.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

2 164 Inlägg
5 augusti 2008
1975 och äldre skulle tydligen fortfarande vara skattebefriade har jag hört.. 1959 och äldre skall besiktigas var 4:de år, istället för som det är nu att man slipper besiktiga typ 30talare och sånt...

"Life´s too short to drive a boring car"

1 233 Inlägg
5 augusti 2008
Detta är fortfarande under förslag, men MHRF och Motormännens riksförbund samt alla bilklubbar är givetvis emot detta förslag. Om förslaget blir verklighet går inte att sia i än.

Enligt mig är det här "förslaget" jämnförbart med ett förslag från en rikstadsman som represeterade miljöpartiet som yttrade sig i frågan om miljön i tidningen DN.
Han ville helt enkelt riva varenda hus som var från 50-60 talet då det inte var miljövänligt ur många synpunkter, dels uppvärming och dylikt. Han ville med andra ord riva nästa var enda kåk i Sthlmsregionen. Nästan hela STOCKHOLM Innerstad med kranskomuner. Och bygga nya hus. För de var ju mycket mer "miljövänliga"

Hur miljövänligt är det att riva perfekta fungerande hur med enorm kulturhistoria för att tjäna småpengar på uppvärmning???

782 Inlägg
25 augusti 2008
När har regeringen tänkt att ta upp frågan?
Är det troligt att dom slopar skattebefrielsen från 75 o framåt?
Jag vill veta för jag ska ev köpa en 80a som kostar 8000:- per år i skatt.

3 059 Inlägg
25 augusti 2008
Har man imte råd att betala skatt ska man ju inte heller köpa bilen.

7 100 Inlägg
25 augusti 2008
ta bort de helt!varför ska dom åka gratis för och inte vi?

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

blacken
25 augusti 2008
och tar vi bort vägskatten helt så får vi leva med sprucken asfalt och stora hål

Och det är någonting som vi är helt befriade ifrån för närvarande. lol Trots att vi betalar en grym vägskatt??. "Grym" då med hänvisning till hur mycket av dom stålar som jag betalar och är ÖRONMÄRKTA vägskatt, går till vägarna.. hmm
Senast redigerat av blacken (25 augusti 2008)

782 Inlägg
25 augusti 2008
givetvis så köper jag ingen glidarbil om jag måste betala 8000:- i skatt varje år.
Då behåller jag min kompressormatade jänk från 65 och när jag ska långt så får jag väl ta scanian.

6 Inlägg
25 augusti 2008
jag tycker skatten ska baseras på nyttjandet av statliga vägar... hur mycket vägar i bra skick finns det i norrland och hur mycket nytt betong skit byggs det i sthlm som hela sverige betalar. bättre att bygga  vägtullar som i andra länder.

Pinnen666

Sök