Ok försöker hålla mig till topic:
Antar att det sinar i statskassan de vill väl kanske ge oss nånting vettigt för de extra pengarna, varför inte gratis bananer i skolan? skämt å sido, har själv en skattebefriad bil som jag åker med på somrarna tråkigt om de tar bort den skattebefrielsen men jag anser inte att ett par hundra mil/år gör varken till eller från på vägarna. Så omvänd tanke, borde då inte alla som nyttjar vägarna mycket betala mer om de nu behöver pengarna till vägarna (vilket jag tror är BS iaf, får de mer pengar går det till nåt annat)?
Bilskatt är lite som tvlicensen varför inte ta tvlicensen kalla den medieavgift eller nåt dra den av inkomstskatten pruta ner priset rejält, lägg ner radiotjänst spara miljarder. Varför inte ta bilskatten av bensinskatten då utan att höja den, säkert mkt besparande på administration. Vi får ändå dåliga vägar och det lär ju inte bli sämre av att göra så, och tvprogrammen på SVT lär inte bli mer än repriser och nyheter iaf oavsett hur mkt vi betalar.
Utsläppen "betalas" ju mestadels via våra miljöskatter på bränsle som ska reglera hur mkt vi kör men jag tror redan de flesta kör redan så lite som de behöver egentligen eller prioriterar bort annat. Om ursäkten för återinförande av vägskatten på gamla bilar är att jaga utsläpp och verkligen förbättra miljön, lär de ge sig på företag/industrier, men gör de det så drar de till ett mindre nogräknat land och resultatet blir större utsläpp globalt sett. Därför får vi bilägare än en gång bara ta emot för vi gör inget vi bara mumlar och betalar.
Sveriges miljöpolitikkampanj mot svenska folket är en enda stor insamlingsbössa till statskassan, dricker folk mindre pga alkoholskatten? Nej de hittar alternativ och en del har redan funnit det, de jäklarna som slangar har en stor skara kunder. Det är nog mer lönsamt och absolut mindre risk att råna en tankbil och sälja soppan, än att ta en värdetransport. (mad max, hehe)
Tror dock måttet är rågat för de flesta hushåll, höjs det mer skatter kommer det märkas på ett eller annat sätt och det börjar kännas även i matkassan när allt blivit dyrare och i Sverige är det inte själva bensinpriset som svider utan skatten och momsen på bensinpriset som gör det helvetiskt dyrt. Många skulle få mer över i plånboken hemma som arbetslös än att åka till jobbet.
Äh orkar snart inte bry mig är som att jaga mygg i mörker när man ska sova, till sist stoppar man huvudet under kudden och skiter i det.
Staten kan dela ut gratis clownkostymer till alla riksdagsmän, för det känns som de äntligen lyckats köra Sverige i botten.
Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.