Can Am - saab 2.0 turbo - Ändrade planer

Hvornum
31 mars 2010 · 51 Inlägg

JockeT skrev:
Mjaaa får se hur det blir smile

Planen är att ha tuta på röd, helljus på blå, spruta på rutan på höger svart och sen ersätter dom två svarta på vänstersidan orginal blinkers-"pinnen".

Satte i lamporna snabbt ida, så nu är den klar, bara lägga på hyllan.

Måste rita och sen svarva ett nav sen är ratten på plats!

http://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/888690_ef5wok.jpg

Resultatet blev RIKTIGT bra, jag har varit inne ett tag på att göra något liknande och framförallt göra något eget med min dashboard eftersom den är smått tråkig. Försökt hitta ett bra sätt att göra egna mätare helt från grunden och en egen ratt likt den du gjort med snap-off funktion.

JockeT
31 mars 2010 · 1 010 Inlägg

tack!
mjo snapoff vorre mysigt!

Ritade på ett eget snapoffnav förut men har inte tid/ork att genomföra de nu.
Där va tanken att lirka in någon typ av COM-kontakt från en dator för att få knapparna i ratten att hänga med av.

Har ett svagt minne av att jag sett en sån installation på typ Kensons Ultima eller liknande

Chevrolet_racing Fullständigt galen
1 april 2010 · 319 Inlägg

blev riktigt bra med lamporna på plats wink

Full gas spar tid!
Loud pipes saves lives!
Full choke och öppna spjäll!
N.O.S Cruisers Stockholm
Volkswagen Beach Buggy "Badkaret" (1969)
Hvornum
1 april 2010 · 51 Inlägg

Elda skrev:
Vrf inte bara köra knapparna trådlöst? är ju inte överdrivet svårt att tillverka ett bus system och köra IR

Sen blir det en störning eller kommunikationsproblem, tur att han inte har elektroniskt trådlös styrning också ;D

Hvornum
1 april 2010 · 51 Inlägg

Elda skrev:

Hvornum skrev:

Elda skrev:
Vrf inte bara köra knapparna trådlöst? är ju inte överdrivet svårt att tillverka ett bus system och köra IR

Sen blir det en störning eller kommunikationsproblem, tur att han inte har elektroniskt trådlös styrning också ;D

kör du med IR med en sändare i ratten och en mottagare i navet är det svårt att gå sändningsproblem, är inte radiovågor jag syftar på smile

Hur blir det när du snurrar ratten ~180 grader, det blir nog lite signalfel eftersom IR är point-2-point?
Jag är medveten om att det tekniskt går att lösa men skulle vilja veta hur du tänkte när du löste det (alla lösningar är bra förutom de dåliga) smile

JockeT
1 april 2010 · 1 010 Inlägg

mjo kan kanske funka men känns lite krångligt.. dessutom batteri i ratten som ska bytas ibland.

skoj idé! men eftersom jag inte kan jättemkt om sånt får det bli senare isf smile

Nu är bilen packad, mot elmia!

Hvornum
1 april 2010 · 51 Inlägg

Elda skrev:

Hvornum skrev:

Elda skrev:
kör du med IR med en sändare i ratten och en mottagare i navet är det svårt att gå sändningsproblem, är inte radiovågor jag syftar på smile

Hur blir det när du snurrar ratten ~180 grader, det blir nog lite signalfel eftersom IR är point-2-point?
Jag är medveten om att det tekniskt går att lösa men skulle vilja veta hur du tänkte när du löste det (alla lösningar är bra förutom de dåliga) smile

Nu ska jag säga att jag är på ganska osäker på det här då det ligger precis i kankten av mitt kunskapsfält.

Men, kör du överföringen i 32 bitars kod så spelar det ingen roll om du vrider ratten 180, 90 eller några grader alls få Ir signalen fortfarande bara skickar 1or och 0or i serie och inte parralellt.

IR är en form av "radio våg", dock är frekvensen ganska långt ifrån alla andra frekvenser.
Solljus kan störa ut IR ganska mycket men i ett ratt-nav brukar det vara brist på solljus tack och lov tongue
Solljus stör inte ut själva sensorn men kan sabotera signalstyrkan på de skickade signalerna från LED'sen som skickar ut IR datan och som ska upptas af en fotodiod.


[TV-kontroll]----> ([TV], det blir en point-to-point contact så att säga, och i TV världen fungerar det bra eftersom du riktar helt enkelt fjärrisen mot tv'n och det fungerar så länge inte tunga objekt kommer i vägen eller att du riktar den med ~60 graders vinkel ifrån tv'n har jag för mig.

Tänk dig då detta scenario (fult ritat):
http://i39.tinypic.com/2i9k0t4.png

När du roterar ratten kommer IR sändaren hamna inom fel vinkelförhållande?
Alternativt om man fräser fast LED'n centralt men då finns det risk att skiten vrids av?

Jag gillar idéen med IR eftersom jag har planer själv på att styra en hel del som tex stereon och lite annat med IR men det blir nog svårt i ratten hmm
Lät nästan som att detta var mitt projekt nu när man sa att jag gillar idéen tongue Men vore coolt att se den tekniken i en Can Am ^^


@JockeT: Du gör nog rätt i att inte pilla med IR eller BlueTooth nu smile
Man har för lätt för att grotta sig ner i skiten och då blir det lätt stillastående ett tag ^^

Senast redigerat av Hvornum (1 april 2010)

Chevrolet_racing Fullständigt galen
1 april 2010 · 319 Inlägg

men hörni? om man sätter sändaren i ratten och mottagaren i navet då borde ju dem snurra med varandra?

Full gas spar tid!
Loud pipes saves lives!
Full choke och öppna spjäll!
N.O.S Cruisers Stockholm
Volkswagen Beach Buggy "Badkaret" (1969)
JockeT
7 april 2010 · 1 010 Inlägg

En sak jag insett är att man måste försöka hålla det enkelt om man ska få köra i sommar smile

Ett par timmar med vinkelkap resulterade i allt som behövs för undre a-armarna.

Jiggat å klart typ:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/898142_gok58z.jpg
måste borra ut 3 lättningshål i varje ytterplåt också dock

Så om Ludde har tid imorn kanske man har ett par undre a-armar smile

Kesler
7 april 2010 · 3 650 Inlägg

Riktig fint jobb du gör! Känns som du har "uppfinningar/ smarta lösningar, pilljobb som yke, har jag rätt? tongue

JockeT
14 april 2010 · 1 010 Inlägg

tack! får se va de blir för jobb...pluggar till ingenjör men har mkt kvar att lära smile

Har svarvat inserts för div fästen. Bla för staget som går från rullbågen framåt, och samtliga motorfästen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/905139_3138w4.jpg

blev en del grejer som ska svetsas:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/905142_90by3r.jpg

Även ordnat en ny kylare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/905144_yily83.jpg

Sen har jag börjat planera framdelen av bilen, ska ha kylaren monterad i fronten av två anledningar:
enklare montering för bra tillgång till kall luft och få mer vikt framåt.

Hade tänk göra någon typ av bottenplatta för fronten, version 1 blir av plywood.
Låter kanske konstigt men bilen är låg, så jag vill börja med att se hur och var den tar i när jag kör, så kan jag plasta en schysst platta med förstärkningar på dom ställena. Vill ju absolut inte skada kylaren eller tanken.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/905156_dda5zk.jpg

Har tagit bort tanken och den "lilla" ramen som höll i den, ca 20 -25 kg  tongue
har dock ingen bild på det.

Dom ska ersättas med en tank i alu och ett par lättare stag för att hålla kylaren.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/905172_wqpx31.jpg

Vek en tank i papp för att se vilka mått som blir bäst, tanken kommer ha en trekantig profil för att leda lyften efter kylaren uppåt mot hålet som jag sågat ut i "huven"

https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/905177_10n9gn.jpg
ska fixa lite här och avsluta med nån typ av galler...

Sen har jag rivit ur all el ur bilen, och även brädan. Ska göra en ny härva som passar mot saabmotorns härva
https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/905182_97auwc.jpg

Väntar på ett par delar, men slutgiltiga monteringen av motor och lådan är nära.
Ska få byta min transmissionskåpa mot en från en 9-3 för att generatorfästet ska fungera, så ikväll åkte den av
https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/905185_6ilw41.jpg

Kände mig tvungen att luta en fälg för att se hur det kan komma att sluta smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/905188_x9tjjo.jpg

Senast redigerat av JockeT (14 april 2010)

mjong
15 april 2010 · 45 Inlägg

Ska du inte plocka balansaxlarna, ligger lite roterande massa i dom ändåsmile big_smile

JockeT
15 april 2010 · 1 010 Inlägg

haha mjo men orkar inte nu tongue

får bli en lättning av roterande massa nästa år!

en grej som slog mig  är att remhjulet framför transmissionskåpan som sitter på vevaxeln väger ton
ett i alu skulle sitta fint smile

Hegge
15 april 2010 · 18 Inlägg

Låt balansaxlarna sitta, dom sitter ju där av en anledning. Effektmässigt märks ingen större skillnad. Då finns det betydligt mer att hämta på t.ex svänghjul. wink Men om du vill köra utan är det väll bara att plocka av kedjan? Att döma av bilden verkar den inte driva något mer än balansaxlarna.

Malsa
15 april 2010 · 37 Inlägg

Behåll balansaxlarna. De minskar lagerslitage bland annat och det finns roligare saker att lägga pengar på än lagerbyten!

JockeT
15 april 2010 · 1 010 Inlägg

Nog för att det kanske behöver bytas delar ibland i lancian men en råare bil får man leta efter smile

Tycker de lät rätt smart och enkelt att bara plocka av kedjan, ska undersöka om det går!
måste ju ha en varv-villig motor, lättat svänghjul får bli senare smile

Malsa
15 april 2010 · 37 Inlägg

Elda skrev:
svenskarna bygger bara motorer som håller och håller och håller.

... vilket är varför saab har valt att använda balansaxlar som ska motverka andra ordningens vibrationer som uppstår p g a asymmetriska kolvaccelerationer som varje rak fyrcylindrig motor lider av wink smile Speciellt motorer med volym på kring 2 liter och uppåt påverkas extra hårt för att de har såpass lång slaglängd vilket ökar amplituden på vibrationerna.
Det blir förmodligen mätbar, men knappast för människan märkbar skillnad i 'varvvillighet' om man kör utan balansaxlar. Skillnaden i oljetryck med balansaxlarna inaktiverade blir inte den heller betydelsefullt högre.
En annan sak som är värt att tänka på är att amplituden på vibrationerna som man får om man kör utan balansaxlar, ökar med kvadraten på varvtalet. D v s, mycket körning på höga varv utan balansaxlar ger ett starkt ökat slitage. Det är förstås inget problem om man planerat plocka ur och öppna sin motor för regelbunden renovering och slitagekontroll, men för sådana som inte driver en renodlad tävlingsbil och har lite mer begränsad budget så kanske det är kul om man inte behöver kategorisera vev- och ramlager som "servicedelar".

JockeT
16 april 2010 · 1 010 Inlägg

sant smile

kanske blir att skippa att ta bort dom sen, en grej som påverkar är ju att många som plockar bort dom har vanliga motorfästen. Jag hade ju tänkt ha motorn stumt monterad, så är nog lika bra att försöka skippa onödiga vibrationer så långt som de går.

Hegge
16 april 2010 · 18 Inlägg

Elda skrev:

JockeT skrev:
Nog för att det kanske behöver bytas delar ibland i lancian men en råare bil får man leta efter smile

jo jag får hålla med smile men saaben rullar lätt 60k mil utan att lagren trillar i bitar med balanskedjan på, tror den pallar 10 utan då wink

Trodde det var volvo wink nä men skämt åsido. Lampredi motorn är ganska beprövad både inom personbils och motorsportsektorn och om man tittar på vilka motorer som rasar är det ofta dom som glada amatörer har pillat på. Dvs borttagna balansremmar, trimmat etc.

Kan säga att jag kör utan balansaxlar helt och hållet med pluggade kanaler. Jag har inte upplevt någon skillnad i varvvillighet eller effekt, däremot vibrerar det möjligtvis lite mer. Hade jag kunnat sätta tillbaka mina balansaxlar hade jag gjort det. Inte värt att riskera en vevaxel för i stort sett noll skillnad.

till Jocke då, vi diskuterade detta i garaget idag, och du vet vad jag tycker. Valet är upp till dig.

JockeT
26 april 2010 · 1 010 Inlägg

Tänkte göra en liten uppdatering..

undre bärarmar är snart klara
https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/914810_pisrka.jpg

Efter att ha kollat runt lite mer och bland annat talat med en som tävlingskör med samma motor som jag har tog jag beslutet att ta bort kedjan till balansaxlarna.

Så började med att plocka bort kedjan och kedjespännaren

https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/914812_bc4hiz.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/914814_8yxo6g.jpg
Oljekanalen till kedjespännaren var jag tvungen att plugga igen

https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/914815_kv1puj.jpg
vet inte om det är värt att spara..

När man tar bort kedjelinjalerna måste man tillverka distanser och en platta som täcker oljekanalen till spännaren.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/914816_q7jmya.jpg
Svarvade ett par distanser och tillverkade en liten platta

Passade perfekt!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/914823_vpzweh.jpg

Bytte min transmissionskåpa mot en från en 900/9-3.
Den hade gått som labmotor på kth väldigt kort så den va riktigt ren och fin!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/914824_o6rbjb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/914825_frrp4n.jpg

Frågan är om man måste ha ett annat remhjul på vevaxeln...återstår att se

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang