Vivendis Volvo V40 2,0T -00, illblå - Bilen är såld!

Min V40. Utmaningen är att med mycket begränsade resurser skapa en personlig bil. Projektet drivs av mig själv och min dotter född -01, med assistans av vänner och bekanta. Temat är ganska avskalat, blått och svart och välputsat. Tråden innehåller gott om bilder och en och annan beskrivning av hur man utför moment som bromsoksbyten och annat. Välkommen in! :)
  • 27 Följare
  • 410 219 Visningar
  • Uppdaterades senast 1 mars 2017
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
8 mars 2009 · 2 258 Inlägg

Jupp. Har gått och knåpat lite några dagar nu, fortsatt bära över saker till garaget och pysslat... Och funderat kring min bil. Och det är en sak som jag inte vet hur jag ska lösa än.

Mitt luftfilter behöver tvättas. Och när det är tvättat behöver det även oljas.

Och jag är jätteosäker på hur jag ska göra nu?

Filtret:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/243041_cgnpqa.jpg
Filtret när det var nytt och frächt. Nu är det tvättdax.

Och oljan:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/588025_76dn2b.jpg
Filteroljan. Hur applicerar jag den på filtret så det blir lagom?!

Så... själva filtertvätten löser jag nog. På ena eller andra sättet. Antingen handtvättar jag det eller så får det åka i maskinen med lite förpackning... smile Men OLJAN är jag inte alls säker på. Där behöver jag tips! big_smile

Puss / Ellen smile

Edit:

AHA! Jag har nog hittat rätt kit för MITT filter?! Kanske värt att hiva oljan åt fanders och köpa det här? http://www.hova.com/ShowProduct.aspx?prodid=2883 för 245 spänn?

http://www.hova.com/pub_images/original/OC02_1690.jpg
Simota spray
Artnr:OC-02
Beskrivning:
Rengöringsspray för blåa Simota filter. Detta kit innehåller rengöringsspray och oljespray för blåa Simota filter.
Pris: 245,00 kr

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Berglund_89
8 mars 2009 · 1 481 Inlägg

Lycka till! smile

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
8 mars 2009 · 2 258 Inlägg

Ja, förresten... i fredags kom lite tröst på posten... ni förstår säkert vad... de är nu placerade i garaget.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/588079_7lkjw8.jpg
Ovanpå postfacken stod en liten fin ask till mig... tongue

Och igår knatade jag bort till garaget igen för att fortsätta plocka lite. Fick med mig en lagerhylla som jag monterade ihop, en stereo så det blev lite mer hemtrevligt... Det känns som om det här kan bli riktigt bra, men jag behöver skaffa en hylla till. Och hämta hit borrhammaren så jag kan få upp lite grejor på väggarna också, det är gott om hål men inte riktigt där jag vill ha dem... tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/588082_geqskx.jpg
Stereo på plats (ska upp på en hylla sen, men nu står den vid eluttaget), och jag håller på att skruva ihop en lagerhylla för att försöka få lite ordning i garaget.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/588087_14c2p6.jpg
Hyllan uppe, men det behövs helt klart en till... Högen närmast kameran är skräp som ska bort sedan. Och hängaren ska sättas upp i stället för att stå på elementet... tongue Ska försöka fixa en bänk också.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/588089_qwz4yy.jpg
Några däckhögar... Ingen som behöver fyra jättefina mondeoplåtfälgar? Blev över när jag krängde vinterdäck från dem... smile Högen till höger är skräp och ska bort! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/588091_s8pezw.jpg
Nu börjar det se riktigt inbjudande ut! Får jag bort skräpet också så... Och in med lite mer av det som ska in. Men det ser ut att bli hyffsat med plats! big_smile

Idag har jag fortsatt kånka över prylar från källarförrådet till garaget, men det har jag inga bilder av. Nu ska jag organisera lite till, hänga upp grejor på väggarna, sätta upp en hylla till, se om jag kan fixa en bänk av något slag... Och bära över ytterligare saker som ska bo i garaget.

Tvättgrejorna har jag inte bestämt mig för än, om de ska få vara kvar i källaren här så jag kan tvätta bilen på baksidan här eller om jag ska ta bort dem till garaget som ligger i ett hus på andra sidan gatan. Känns på något vis bättre att tvätta bilen "hemma" samtidigt som det vore smidigt att samla ihop allt där borta... Fast där har jag inte tillgång till varmvatten förstås... Hm...  *funderar vidare på det här*

Puss / Ellen smile

Senast redigerat av Vivendi (8 mars 2009)

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Foyrik www.barnaltsweden.se
8 mars 2009 · 139 Inlägg

fan, jag har allri varit där, men likförbaskat känner jag igen det..."men om jag ställer baslådorna här med högtalarna emot varrandra"....

Snyggt jobbat!

Peppe...som kaffet på din slips...
Foyrik e död, Peppe takes over!
Volkswagen Caddy 1,9 TDI "Slöfisen" (2001)
Volkswagen Caddy "Skåpet" (2007)
Johnson
8 mars 2009 · 613 Inlägg

Najs najs! du pular på.. men bara så du vet, du har ju en ny pegga å plåta framöver tongue

Ford Mondeo (2010)
Austin Mini 1000 "Fars bil" (1972)
Rover Mini (1991)
volvo240R
8 mars 2009 · 1 964 Inlägg

ÄNTLIGEN! nu har ja lästegenom din tråd big_smile ser att det inte bara är ja som har råkat ut för dom jävlarna! billackerar (nu menare ja inte alla det finns vissa bra) men ja fattar inte i bland hur dom kan vara som dom är men det glädjer att du till sist fick hem dina delar men på den tiden kan ja lova att ja hade kunnat gjort ett bättre arbete på mycket kortare tid än så.

/jimmy

Muninet
8 mars 2009 · 769 Inlägg

ang luftfiltret, du ska ha på rengöringsmedlet och låta det sitta på i ca 10-15 min så det löser upp smutsen, därefter sköljer du filtret i ljummet vatten med tex duschmunstycket i badkaret. Blir det inte riktigt rent så upprepa proceduren. Låt sen filtret torka ordentligt i rumstemp, använd ingen hårtork eller sånt. När filtret är torrt så srayar du på oljan på UTSIDAN av filtret, se till att oljan täcker överallt men använd inte för mycket olja, det får inte droppa olja ur filtret för då kommer du garanterat att sabba sin luftmassemätare. /M

Det löser sig ska du se.
Mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320590
haagi
8 mars 2009 · 905 Inlägg

du kämpar på med bilen. . . bra jobbat!!!

M_Erlandsson Hur tänkte du nu?!
8 mars 2009 · 423 Inlägg

Vad finns i det fina paketet som du fick då? smile
Gött med lite plats i garaget.

-Akerfeldt-
8 mars 2009 · 2 638 Inlägg

MrErlandsson skrev:
Vad finns i det fina paketet som du fick då? smile
Gött med lite plats i garaget.

Antar att du menar det som det står "får ej vikas", för då är det nya skyltar antar jag. Men du kanske menar något annat paket?

Iaf, mycket fint garage, kommer bli finfint när allt är i ordning. Trevligt med gott om plats när man ska mecka lite.

mickefixare when ever - were ever
8 mars 2009 · 513 Inlägg

Så stort o fin dubbelgarage du har. Borde väl räcka till en V40 ? smile

acix
9 mars 2009 · 86 Inlägg

läst igenom hela tråden,kul tråd bortsett från den knäppa thinersniffaren "200 kr räcker" skicka avi på 400???

En kul grej jag även märkte, Du sa att efter olyckan i trappen att inte måla mer ok i köket,gjorde du inte detsamma med det bakre oket också? tongue big_smile

Kul att du jobbar på trots alla motgångar,lycka till med resten!

Bly fot? Nej bara tung på gasen
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
9 mars 2009 · 2 258 Inlägg

Oj vilken härlig respons!  TACK! big_smile

Precis vad jag behöver för att hitta motivation att komma vidare, det känns bra motigt emellanåt. smile Just nu sitter jag fast lite på lacksläppet, men jobbar på att lösa det. smile

Nu ska vi se... smile

Foyrik: Ja, du var ju med på telefon så du hörde ju alltihop när jag började fundera på hur garaget skulle organiseras... klart du känner igen dig! big_smile

Johnson: Jag ser VERKLIGEN fram emot att få plåta din sexiga Pegga när det är trevligare väder än i söndags vid presentationen! smile Verkligen! Det är roligt att fotografera vackra bilar! big_smile

volvo240R: Varmt välkommen till min tråd! big_smile Ja, hade jag vetat hur uschlig den där "lackeraren" var hade jag nog fan hellre sprutat delarna med sprayburk! Men jag har lärt av mitt misstag, och kommer vara ytterst petig nästa gång något ska lackas! smile

Muninet: Tusen tack för den informationen, nu känner jag mig inte ett dugg orolig att ge mig på mitt luftfilter, och jag är säker på att det är en bra ide att köpa det där rengöringskitet. smile Har för avsikt att vara rädd om LMM, verkar onödigt att haverera den också... smile Tror jag avvaktar till Elmia med inköpet av kitet, och hoppas på ett bra mässpris! smile

haagi: Tusen tack för glatt tillrop, jag slickar i mig det och bär med det i det fortsatta arbetet. smile

Mr Erlandsson: I paketet finns de nya regskyltarna som jag tröstshoppade på natten efter biltvätten då jag upptäckte lacksläppet! smile Iofs något jag funderat på sedan jag köpte bilen, men nu gjorde jag slag i saken. Behöver bara fixa skylthållare också, finns inte på Biltema till skyltar utan EU-märke.

Aker_s40: Du har givetvis helt rätt angående paketet! big_smile Ja, garaget blir jättebra. Det är rätt trångt ändå, får väl 40 cm över framför bilen när jag stängt porten, men nu kommer det fungera för enklare jobb i alla fall. Får ju ta hänsyn till att det ligger rakt under någons sovrum, och dessutom har jag ju knappt några verktyg alls. Men det är underbart att ha utrymmet! big_smile Att bara kunna stå med öppen dörr och dammsuga inne är ju en fantastisk möjlighet efter att ha stått ute på parkeringen tidigare! big_smile

mickefixare: Jodå, garaget räcker till en V40. Även om man alltid önskar sig större! big_smile Och framför allt hade jag velat ha garaget under min egen lägenhet så ingen kan klaga om jag skulle råka väsnas lite... tongue

acix: Kul att du kommit till tråden och tycker om den, välkommen! big_smile Angående olyckan i trappan skrev jag faktiskt "Ska försöka att inte göra om det. Det lär ju inte vara sista gången jag slabbar med färg i lägenheten och behöver thinner för att göra rent något i alla fall... tongue" Med det menar jag såklart att jag ska försöka att inte tappa mer thinner i trappan! tongue Måla i köket lär jag ju fortsätta med, det är både varmt och ljust och nära till hands när man ska måla flera lager... big_smile

Återigen, TACK till er alla som är engagerade i mitt bilprojekt, det är skönt att känna att man har uppbackning, och dessutom känns det lite pressande "nu måste jag ju uppdatera tråden" och det gör det lite lättare (mindre svårt?) att få tummen ur och ta tag i saker och ting.

Idag har jag varit och köpt en till lagerhylla till garaget, har fortfarande saker kvar i källaren som ska bäras över, och det är slut på bra plats där borta. smile Det blir säkert bra! big_smile

Puss! / Ellen smile

Senast redigerat av Vivendi (9 mars 2009)

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
V40ThoppE Bilar, datorer och hundar
10 mars 2009 · 187 Inlägg

Hejsan. Du undrade över toningen.
Bak rutan är lite pillig men det funkar, den är delad i 3 längder.
Enda du ska tänka på är att när du tycker att du har nog med vatten på så ska du dubbla, typ.
Och du undrade hur reptålig den är, så har jag vart så försiktig med den så jag vet faktiskt inte. Jag kör ju bakrutorna upp och ner ibland och det har klarat sig då iaf.

Och jag lider med dig ang den där lackarn, skulle va skottpengar på sånna.
hopp hoj

krutmats
10 mars 2009 · 1 892 Inlägg

SOm så många sagt, dessa lackerare som verkar finnas lite varstans sad  långt ifrån roligt, hoppas det ordnar sig..  Sen skulle jag vilja se bild på skylten. smile
Blir skiiitfint det där   Mvh/Mats

M_Erlandsson Hur tänkte du nu?!
10 mars 2009 · 423 Inlägg

Vivendi skrev:
Mr Erlandsson: I paketet finns de nya regskyltarna som jag tröstshoppade på natten efter biltvätten då jag upptäckte lacksläppet! smile Iofs något jag funderat på sedan jag köpte bilen, men nu gjorde jag slag i saken. Behöver bara fixa skylthållare också, finns inte på Biltema till skyltar utan EU-märke.

Aha, synd att jag inte visste de innan du beställde tongue har en extra liggandes som jag inte är i behov av.

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
12 mars 2009 · 2 258 Inlägg

Återigen TACK för stöttning! Lever man som jag ensam behöver man få respons någonstans för att hitta motivation och ork, här finns ju ingen som säger "vad bra det blir" så jag behöver er verkligen! smile

Så, jag har fortfarande LUST att fortsätta med bilen, även om det just denna vecka står lite still, har fullt upp med mitt uppdrag som ensamstående mamma... tongue Har fått prioritera att dammsuga lägenheten och ta hand om disk och sånt, någon struntade ju det förra veckan och var i garaget i stället... tongue

Det jag ändå HAR gjort är att jag har funderat vidare kring lacken.

Att det släpper kan ju ha några olika orsaker:
- Jag har fått på för tunt med täckfärg (lösning = gör om gör rätt, lägg fler lager än förra gången)
- Färgen är felblandad (inte helt osannolikt med tanke på "lackerarens" lackkunskaper = skaffa ny färg)
- Galvet på bilen som spökar (kanske hjälper med annan färg?)

Nå. Lösningarna är såvitt jag kan se egentligen bara två.
- Antingen slipar jag ner skiten och gör om det, med samma eller annan färg. Då är det tre saker jag behöver knäcka. Dels fästbarheten på färgen, vilken färg jag ska använda, och att få till snygga dimningar på bakskärmen.
-Eller så lämnar jag in det hela till en firma, låter dem lacka tröskel och skärm samt den lilla biten under baklyktan som har en buckla sedan innan jag köpte bilen. Då får de dimma på takstolpen. Andra sidan på bilen är lackad på detta sätt, efter att Volvo fick garantibyta den tröskeln pga rosthål när bilen var sju år gammal... Skedde samtidigt som båda framskärmarna byttes av samma skäl också.

För att kunna fatta rätt beslut i denna besvärliga fråga bestämde jag mig för att kolla upp kostnaderna för att lämna ifrån mig jobbet. Kände spontant att jag var beredd att betala ett par tusen för att slippa engagera mig i tröskeln (nästan 1/3 av min månadsinkomst), så det kunde ju vara ide att ringa lite.

Har denna gång enbart ringt etablerade firmor inne i städerna då... tongue Och ingen av firmorna har sett bilen, utan bara gett mig lite "mellan-tummen-och-höften-pris" som bygger på att det inte är några konstigheter, utan bara att slipa av och sedan lacka utan att fler skador/problem framkommer. Lack sker då med stängda dörrar också, dörrgången kommer inte med. Lite dumt, då det är skador även på insidan vid bakdörren, men det var vidrigt mycket mer pengar så fort dörren skulle öppnas, så jag får lösa den delen själv.

* Billigaste firman i Mariestad är också den jag har bäst koll på. De sa runt 2500-3000 kronor.
* Nästa företag i Mariestad tittade på databilder av V40 och räknade ut ytan och sa 3584 kronor.
* Nere i Götene gissade de på runt 4000 kronor, men ville absolut se bilen för att kunna ge närmare besked.
* Och i Skara fick jag inget pris alls utan att visa bilen, men när jag sa "tusen? femtusen" så konstaterade han att det nog var närmare fem- än ett-tusen i alla fall.. tongue

Så... jag tänker ta mig upp till Mariestad och visa bilen så jag får ett mer precist pris. Får se om jag får ihop det i veckan eller om det blir nästa vecka då jag är barnledig igen.

Men det är i alla fall planen, att visa bilen så jag vet vad jag har att räkna med innan jag fattar mitt beslut.

V40ThoppE: Tack för råden kring toningen, den låter ju riktigt vettig faktiskt... Mer lockande än biltemarullarna som ligger i garaget... smile

krutmats: Skyltarna kan givetvis fotograferas som de ligger, men jag tänkte försöka fixa skylthållare och montera dem rätt snart... smile

MrErlandsson: Hehe... nu undrar jag... "har en extra liggandes som jag inte är i behov av" ... Det är bara SKYLTARNA jag köpt än så länge, de måste jag nog ha egna va, med mitt eget regnummer? ;P
Skylthållare däremot, vanliga rena utan bjäfs och avsedda för vanliga skyltar utan EU-märke, DET måste jag skaffa... smile

Puss / Ellen smile

Senast redigerat av Vivendi (12 mars 2009)

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
M_Erlandsson Hur tänkte du nu?!
12 mars 2009 · 423 Inlägg

Vivendi skrev:
MrErlandsson: Hehe... nu undrar jag... "har en extra liggandes som jag inte är i behov av" ... Det är bara SKYLTARNA jag köpt än så länge, de måste jag nog ha egna va, med mitt eget regnummer? ;P
Skylthållare däremot, vanliga rena utan bjäfs och avsedda för vanliga skyltar utan EU-märke, DET måste jag skaffa... smile

Puss / Ellen smile

Aha fel av mig, tongue. Jo är en skylthållare jag har liggandes, fast den är nog avsedd för eu-märke om jag inte minns helt galet, får kolla upp de, annars så kan jag skicka upp den om det är av intresse. smile

Edit: Glömde skriva att det är en x40nordic hållare jag har extra!

Senast redigerat av MrErlandsson (12 mars 2009)

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
12 mars 2009 · 2 258 Inlägg

MrErlandsson skrev:
Edit: Glömde skriva att det är en x40nordic hållare jag har extra!

Betyder det att jag i så fall måste se till att vräka mig med i X40nordic nu till slut?! tongue Hm. Har avstått pga ekonomin, men det börjar bli fånigt, ju mer jag pysslar om på bilen desto mer känns det som om jag BORDE kliva in där... Jaja, vi får se... Bara jag får ihop till maten i första hand... smile

Puss / Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Muninet
12 mars 2009 · 769 Inlägg

usch vad trist med lacksläpp och massa krångel, låter inte som en allt för dyr historia att åtgärda ändå men det är helt klart pengar, pengar som kunde läggas på något roligare än att fixa lackskador. Får väl se när vädret blir bättre hur det ser ut på min bil, när jag tvättade bilen senast så kände jag att det var lite knöligt i lacken längst bak mellan tröskel och hjulhus på vänster sida, visst det är ju ett allmänt känt fel att x40 börjar kexa just där... oh well massa epoxygrund, grundfärg, färg och klarlack samt en redig hålrumsbehandling råder nog bot på problemet.

Det löser sig ska du se.
Mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320590
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang