Vivendis Volvo V40 2,0T -00, illblå - Bilen är såld!

Min V40. Utmaningen är att med mycket begränsade resurser skapa en personlig bil. Projektet drivs av mig själv och min dotter född -01, med assistans av vänner och bekanta. Temat är ganska avskalat, blått och svart och välputsat. Tråden innehåller gott om bilder och en och annan beskrivning av hur man utför moment som bromsoksbyten och annat. Välkommen in! :)
  • 27 Följare
  • 407 800 Visningar
  • Uppdaterades senast 1 mars 2017
Fredrik.Gustavsson
3 oktober 2008 · 2 123 Inlägg

Tråkigt att du fått vänta, men felet kan ligga i dina plastdetaljer, var likadant på mina stänkskydd till Celican, plasten är så tjock att inget fäster på den, grundfärger härdar men inte ihop med plasten utan härdar som ett "eget" skikt och då fäster täcklacken på det skiktet och allting lossnar hur lätt som helst, färgen är jätte mjuk och böjer du på detaljerna kan lacken lossna, får du ett stenskott är det hej då med lacken. Tyvärr är det så, nu pratar jag främst om dina stora detaljer och inte ögonlock och hajfena.
Annars tycker jag faktiskt att han verkar seriös bortsett från all tid det tagit och alla extra pengar han kräver, verkar vara en trevlig kille trots allt.
Summa sumarum, du ska inte betala han ett öre mer än vad ni kommit överens om och hans jobb ska vara 100% innan du godtar det.
Rolig tråd för övrigt och tycker din bil blivit grymt snygg med alla detaljer, det enda som fattar är väl tonade rutor : )
MVH Fredrik

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
3 oktober 2008 · 2 258 Inlägg

Återigen, tack för engagemanget! smile

Om någon som läser i tråden tycker jag är dålig på att svara beror det på att jag normalt svarar direkt i gästböckerna för att inte tråden ska bli alltför osammanhängande med en massa hälsningar hit och dit... smile

Kram // Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Frosted
3 oktober 2008 · 1 878 Inlägg

haha, det var ett bra tag sedan jag kollade in denna tråden riktigt synd att bilen itne är klar ännu.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
epic110 Golfare
3 oktober 2008 · 349 Inlägg

kollade på grejjerna han lackat.. såg ut som nålstick = han har inte väntat tillräckligt mellan varven eller så har han för mkt material på.. då hinner inte lösningsmedel o sånt dunsta o det bildas porer!

även om plasten må va jävlig så brukar de inte va nåra större problem om man lägger plastgrund, slipgrund, bas + klarlack med rätt avluftning mellan.. om han sedan använder mjukgörare i färgen så är det ännu bättre, matta ner med rätt slippapper är en självklarhet om färgen ska fästa!

killen använder vattenbaserade lacker, då ska det härda även om man inte har nån aktivator i färgen, tar bara lite längre tid.. iof vet ja inte hur klarlacken betér sig då ja inte använt vattenbaserad sådan!

förmodligen har han för bråttom mellan varven...

Volkswagen Golf GL "Råttboet" (1982)
Droors
3 oktober 2008 · 811 Inlägg

Tråkigt med lackeraren. Hoppas allt löser sig. Riktigt illa att han ska ha betalt för att göra reklamations jobb.

Fredrik.Gustavsson
3 oktober 2008 · 2 123 Inlägg

epic110 skrev:
kollade på grejjerna han lackat.. såg ut som nålstick = han har inte väntat tillräckligt mellan varven eller så har han för mkt material på.. då hinner inte lösningsmedel o sånt dunsta o det bildas porer!

även om plasten må va jävlig så brukar de inte va nåra större problem om man lägger plastgrund, slipgrund, bas + klarlack med rätt avluftning mellan.. om han sedan använder mjukgörare i färgen så är det ännu bättre, matta ner med rätt slippapper är en självklarhet om färgen ska fästa!

killen använder vattenbaserade lacker, då ska det härda även om man inte har nån aktivator i färgen, tar bara lite längre tid.. iof vet ja inte hur klarlacken betér sig då ja inte använt vattenbaserad sådan!

förmodligen har han för bråttom mellan varven...

Det låter som du kan din grej men tror däremot inte min teori är helt fel heller då mina stänkskydd är lackade på en lackeringsfirma i Nyköping och det var dom som berättade detta för mig. Anledningen till att plasten är så fet är för att den vid stenskott och dylikt inte få märken utan den flexar lite och så slipper man det. Hoppas det löser sig nu hur som helst då bilen kommer bli hur fin som helst.
MVH Fredrik

Smajly
3 oktober 2008 · 3 059 Inlägg

epic110 skrev:
kollade på grejjerna han lackat.. såg ut som nålstick = han har inte väntat tillräckligt mellan varven eller så har han för mkt material på.. då hinner inte lösningsmedel o sånt dunsta o det bildas porer!

även om plasten må va jävlig så brukar de inte va nåra större problem om man lägger plastgrund, slipgrund, bas + klarlack med rätt avluftning mellan.. om han sedan använder mjukgörare i färgen så är det ännu bättre, matta ner med rätt slippapper är en självklarhet om färgen ska fästa!

killen använder vattenbaserade lacker, då ska det härda även om man inte har nån aktivator i färgen, tar bara lite längre tid.. iof vet ja inte hur klarlacken betér sig då ja inte använt vattenbaserad sådan!

förmodligen har han för bråttom mellan varven...

Ja nålsticken kan bero på att det varit för varmt så att lacken torkat för snabbt på ytan och sen vill lösningsmedlet/vattnet undertill ut och kan bli sånna då..
Dom här "nålsticken" brukar också komma om man inte har tvättat rent ordentligt innan man börjat lacka.. att den finns silikon/fett rester kvar. Måste tvätta plastdelar med silikonlösande medel riktigt noga för att det ska bli perfekt. Kan också vara att han fingrat på sakerna innan han la på färgen.
Kan också uppkomma om han har dålig eller ingen vatten/oljeavskiljare innan sprutan. Detta stänker då med och blir som små porer..

Mjukgörare i färgen gör att det tar betydligt längre tid för den att torka och genomhärda ordentligt. Ska hantera nylackade delar med sånt medel i med försiktighet. Han kan ju också ha haft i för mycket av detta om han nu haft i det. Lacken kan bli "seg" ganska lång tid efter att det är lackerat om man inte använder rätt mängd.
På tal om torktider så förlängs den ganska mycket också med vattenbaserade lacker än om man kör med 2k.
Klarlack ska ALLA vattenbaserade färger ha och det finns ett antal olika, även "vanliga" 2k klarlacker finns till vattenbaserade lacker. Frågan är om han vätat tillräckligt länge innan ha lade på klarlack.. Vattenbaserad färg måste få torka riktigt ordentligt innan klarlacken kommer på.. Syns ganska enkelt genom att ytan blir helt matt..
En grej man lätt glömmer är att lägga på en plastprimer i ett tunnt lager efter att man slipat klart det som ska lackas.. Primern slipas sedan inte utan grundfärgen läggs på denna direkt.

Ska bli intressant att höra fortsättningen sen hur det gått med sakerna..
Hoppas killen nu bjuder på kostnaderna som uppkommit på grund av hans eget misstag.

Senast redigerat av Smajly (3 oktober 2008)

nitrox Defloratör.
4 oktober 2008 · 641 Inlägg

Hej. Tråkigt att ett klant arsle skall förstöra dina plast delar. Jag lackade själv min frontläpp på min v40 t4 och jag lackade den själv i en kompis lackbox det var första gången jag lackade med vattenfärg och det blev hur bra som helst.
Fattar inte vad han pysslat med men hoppas det löser sig.

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P
Volvo 240 Turbo "Inbrottsmagneten" (1984)
-Mackan- Fire And Silk
5 oktober 2008 · 2 254 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:

epic110 skrev:
kollade på grejjerna han lackat.. såg ut som nålstick = han har inte väntat tillräckligt mellan varven eller så har han för mkt material på.. då hinner inte lösningsmedel o sånt dunsta o det bildas porer!

även om plasten må va jävlig så brukar de inte va nåra större problem om man lägger plastgrund, slipgrund, bas + klarlack med rätt avluftning mellan.. om han sedan använder mjukgörare i färgen så är det ännu bättre, matta ner med rätt slippapper är en självklarhet om färgen ska fästa!

killen använder vattenbaserade lacker, då ska det härda även om man inte har nån aktivator i färgen, tar bara lite längre tid.. iof vet ja inte hur klarlacken betér sig då ja inte använt vattenbaserad sådan!

förmodligen har han för bråttom mellan varven...

Det låter som du kan din grej men tror däremot inte min teori är helt fel heller då mina stänkskydd är lackade på en lackeringsfirma i Nyköping och det var dom som berättade detta för mig. Anledningen till att plasten är så fet är för att den vid stenskott och dylikt inte få märken utan den flexar lite och så slipper man det. Hoppas det löser sig nu hur som helst då bilen kommer bli hur fin som helst.
MVH Fredrik

Autolack?

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
epic110 Golfare
5 oktober 2008 · 349 Inlägg

Smajly skrev:

epic110 skrev:
kollade på grejjerna han lackat.. såg ut som nålstick = han har inte väntat tillräckligt mellan varven eller så har han för mkt material på.. då hinner inte lösningsmedel o sånt dunsta o det bildas porer!

även om plasten må va jävlig så brukar de inte va nåra större problem om man lägger plastgrund, slipgrund, bas + klarlack med rätt avluftning mellan.. om han sedan använder mjukgörare i färgen så är det ännu bättre, matta ner med rätt slippapper är en självklarhet om färgen ska fästa!

killen använder vattenbaserade lacker, då ska det härda även om man inte har nån aktivator i färgen, tar bara lite längre tid.. iof vet ja inte hur klarlacken betér sig då ja inte använt vattenbaserad sådan!

förmodligen har han för bråttom mellan varven...

Ja nålsticken kan bero på att det varit för varmt så att lacken torkat för snabbt på ytan och sen vill lösningsmedlet/vattnet undertill ut och kan bli sånna då..
Dom här "nålsticken" brukar också komma om man inte har tvättat rent ordentligt innan man börjat lacka.. att den finns silikon/fett rester kvar. Måste tvätta plastdelar med silikonlösande medel riktigt noga för att det ska bli perfekt. Kan också vara att han fingrat på sakerna innan han la på färgen.
Kan också uppkomma om han har dålig eller ingen vatten/oljeavskiljare innan sprutan. Detta stänker då med och blir som små porer..

Mjukgörare i färgen gör att det tar betydligt längre tid för den att torka och genomhärda ordentligt. Ska hantera nylackade delar med sånt medel i med försiktighet. Han kan ju också ha haft i för mycket av detta om han nu haft i det. Lacken kan bli "seg" ganska lång tid efter att det är lackerat om man inte använder rätt mängd.
På tal om torktider så förlängs den ganska mycket också med vattenbaserade lacker än om man kör med 2k.
Klarlack ska ALLA vattenbaserade färger ha och det finns ett antal olika, även "vanliga" 2k klarlacker finns till vattenbaserade lacker. Frågan är om han vätat tillräckligt länge innan ha lade på klarlack.. Vattenbaserad färg måste få torka riktigt ordentligt innan klarlacken kommer på.. Syns ganska enkelt genom att ytan blir helt matt..
En grej man lätt glömmer är att lägga på en plastprimer i ett tunnt lager efter att man slipat klart det som ska lackas.. Primern slipas sedan inte utan grundfärgen läggs på denna direkt.

Ska bli intressant att höra fortsättningen sen hur det gått med sakerna..
Hoppas killen nu bjuder på kostnaderna som uppkommit på grund av hans eget misstag.

Det brukar bli grövre hål om det är silicon eller fett, då ser man ett "öga" där färgen trängt undan, man ser även grundfärgen/plasten igenom färgen.. Det brukar man inte göra om det är nålstick!

Om han inte haft plastgrund brukar färgen "resa" sig istället, då ser det ut som det är damm under lacken. Även om man använt washprimer (rostskyddsfärg som är tunn) och har för dåligt lufttryck så kan det bildas klumpar och det uppfattas som damm efteråt, detta gäller även plastoflex! Det gäller att ha bra lufttryck eftersom plast o plåtgrund är tunnt, annars slås inte färgpartiklarna sönder som dom gör när färgen är tjock! Då bildas det klumpar som ser ut som damm..

Finns så jäkla mkt att tänka på när man lackar, o speciellt plastdetaljer! I detta fallet tror jag han inte väntat tillräckligt länge mellan varven, alternativt lagt 3 lager klarlack så det understa lagret inte hunnit härda och vill släppa ut lösningsmedlena o gör små hål.

Volkswagen Golf GL "Råttboet" (1982)
TheKG
5 oktober 2008 · 71 Inlägg

Skulle aldrig betala x-tra för klarlacken bara för att lackeraren har klantat sig eller för något annan.

Fredrik.Gustavsson
5 oktober 2008 · 2 123 Inlägg

-Mackan- skrev:

Fredrik.Gustavsson skrev:

epic110 skrev:
kollade på grejjerna han lackat.. såg ut som nålstick = han har inte väntat tillräckligt mellan varven eller så har han för mkt material på.. då hinner inte lösningsmedel o sånt dunsta o det bildas porer!

även om plasten må va jävlig så brukar de inte va nåra större problem om man lägger plastgrund, slipgrund, bas + klarlack med rätt avluftning mellan.. om han sedan använder mjukgörare i färgen så är det ännu bättre, matta ner med rätt slippapper är en självklarhet om färgen ska fästa!

killen använder vattenbaserade lacker, då ska det härda även om man inte har nån aktivator i färgen, tar bara lite längre tid.. iof vet ja inte hur klarlacken betér sig då ja inte använt vattenbaserad sådan!

förmodligen har han för bråttom mellan varven...

Det låter som du kan din grej men tror däremot inte min teori är helt fel heller då mina stänkskydd är lackade på en lackeringsfirma i Nyköping och det var dom som berättade detta för mig. Anledningen till att plasten är så fet är för att den vid stenskott och dylikt inte få märken utan den flexar lite och så slipper man det. Hoppas det löser sig nu hur som helst då bilen kommer bli hur fin som helst.
MVH Fredrik

Autolack?

Japp.

epic110 Golfare
5 oktober 2008 · 349 Inlägg

TheKG skrev:
Skulle aldrig betala x-tra för klarlacken bara för att lackeraren har klantat sig eller för något annan.

jag skulle inte ta extra betalt om jag fuckade prylarna.. då är man skyldig att fixa det till det överrenskommna priset!

killen verkar ha missat nåt om företagsekonomi o sånt...

Volkswagen Golf GL "Råttboet" (1982)
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
5 oktober 2008 · 2 258 Inlägg

Kul att här är lite drag. Kan ju förtydliga med delarna då. När jag fick dem såg de fina ut men jag vågade ju knappt ta i dem. De hade då legat i hans garage i några veckor efter lackering. La försiktigt in dem i bagaget på min bil, på en filt. När de legat på filten i bilen ett dygn hade de fått filtens mönster. Det är alltså avtrycket av filten ni ser på delarna.

Delarna har inte legat i kläm eller så, utan detta är alltså de märken som blev av filten från delens egen tyngd emot filten. De låg löst och lätt ovanpå filten. Hade jag försökt montera delarna hade det blivit katastrof, så mjuk som lacken var. La tillbaks dem i bilen för att returnera dem, och då FASTNADE de i nästa tyg de kom i kontakt med...

Jag ska ringa konsumentvägledaren i morgon och se vad hon säger, men eftersom lackeraren är bortsest den 7:e till den 16:e, så hinner jag inte dra dit i morgon får de ligga kvar tills han är hemma igen.

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Seth
5 oktober 2008 · 3 354 Inlägg

fan. nu börjar en annan bli sur på lackeraren. han kan inte ha så många "kunder" känns det som

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
5 oktober 2008 · 2 258 Inlägg

Du kanske ska med och hämta mina delar?! Nä, skämt åsido, jag ska börja med att prata med konsumenvägledaren, sen får vi se om jag försöker ta hem grejorna i morgon innan jag ska möta dottern vid skolan 14.20.

Men jag tror det är bra att ta med någon dit så jag inte åker ensam i alla fall, känns bättre så. smile Speciellt som han när jag ringde för att reklamera inte tog mig på allvar, utan först när Storm fick berätta samma saker som jag själv sagt tyckte det var lika bra jag lämnade in dem igen. Känner således inte att han riktigt räknar med "bara" mig.

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Droors
6 oktober 2008 · 811 Inlägg

billigt är inte alltid bäst. smile verkar vara smart talessätt ibland. Även om det kan vara trevligt att komma undan billigt ibland.

Hoppas det går bra med konsumentvägledaren och han/hon säger nåt bra.

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
6 oktober 2008 · 2 258 Inlägg

Nu har jag precis pratat med konsumentrådgivaren i en grannkommun. Hon har gjort klart vad som gäller kring lackeringen.

Vi utgår ifrån att lackeraren är småföretagare, för att annonsera under "Tjänster" på Blocket krävs nämligen att man kryssar i rutan vid följande text:

Intygar att jag/mitt företag betalar skatt, följer gällande lagar och föreskrifter samt utför erbjudna tjänster fackmässigt. Vid försäljning av tjänst från företag till konsument efterföljs komsumentjänstlagen.

(...hm... eller är det verkligen så? Man kanske KAN annonsera utan att kryssa rutan? Och vad gäller då?)

Nåja, om vi utgår från konsumenttjänslagen gäller i alla fall att priset inte får gå upp med mer än 15% från avtalat pris. (1500-2000 + 15% = 1725-2300). Och jag har betalat 2700 för jobbet. Och nu efter reklamation vill han ha 400 kronor till?!

Som fackman bör han visa vederbörlig omsorg om konsumenten, vilket bland annat innebär att han bör avråda från arbetet om materialet ej är lämpligt. Det ligger alltså på honom att säga ifrån om det är olämpligt att lacka plastdelarna.

Hon tyckte verkligen inte jag skulle betala mer utan snarare kräva skadestånd eller i alla fall reseersättning för att jag fått ligga och köra en massa extra.

Med det på fötterna borde det väl inte vara orimligt att jag får hämta mina reklamerade delar utan att betala extra nu när de äntligen är klara. Fyra månader har jag väntat på att få allt jag lämnade in färdigt. Därmed har jag missat HELA säsongen i år.

Hon tyckte också att jag skulle ta med någon när jag hämtade grejorna.

Om det blir väsen, han blir hotfull eller vägrar lämna mina delar alternativt förstör dem sa hon att jag skulle polisanmäla.

Så, nu gäller det alltså att skrapa ihop mod (och ev medresenär) att åka dit antingen idag, eller så får jag vänta till efter den 16:e eftersom han reser bort i morgon.

Kramar // Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Squadron
6 oktober 2008 · 1 833 Inlägg

FYll bilen med folk och åk dit.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
Seth
6 oktober 2008 · 3 354 Inlägg

Skönt att sakerna är klara iallafall.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang