Vad tjänar man som lastbilschaufför?

666_Beast
7 augusti 2008 · 1 863 Inlägg

Som rubriken lyder. Håller på med lastbilskort och vill veta vad man kan tänkas tjäna.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
schtunken
7 augusti 2008 · 123 Inlägg

Tänkte också sätta mig på en utbildning och undrar samma sak, vad det är för löneanspråk osv.
Någon lastbilschaffis måste det ju finnas här på gorg som kan berätta lite av sin erfarenhet smile

mvh schtunken

CC72
7 augusti 2008 · 1 661 Inlägg

Gissar att vi snackar heltid. Allt beror ju på vilka du jobbar åt, natt/dag, korta/långa körningar med övernattning.     

Finns säkert om du söker på Google.

JohanSvensson90 Toyota mekaniker
7 augusti 2008 · 240 Inlägg

berors på vart du ska köra . köra utomlands? eller bara genom sverige?

st220hgv Chaufför
7 augusti 2008 · 418 Inlägg

Tror att ingångslönen är på typ 20700kr. Sen får du plussa på ev övertid o traktamenten mm.

Kör Scania!!
Hyundai i30 (2012)
viklund
7 augusti 2008 · 31 Inlägg

runt 20000 i grund?

I Love my Råååtax!
st220hgv Chaufför
7 augusti 2008 · 418 Inlägg

Jag har 20750 i grund iaf.

Kör Scania!!
Hyundai i30 (2012)
schtunken
7 augusti 2008 · 123 Inlägg

st220hgv skrev:
Jag har 20750 i grund iaf.

Okej smile Låter ju helt okej! Jobbar du mycket natt och vart kör du?

steifan DR!FTT3KN!K3R
7 augusti 2008 · 10 427 Inlägg

Hörde rykten om att ingångslönen för chaffisar som kör åt Posten låg på 19000-nånting.
Dvs lite under privata lönenivån (men har en del andra förmåner).

DusanMandick Random Hero
7 augusti 2008 · 4 047 Inlägg

en ja känner kör för inflight, rätt opassande tider o långa sträckor, men tjänar 35000 innan skatt iaf smile

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
st220hgv Chaufför
7 augusti 2008 · 418 Inlägg

schtunken skrev:

st220hgv skrev:
Jag har 20750 i grund iaf.

Okej smile Låter ju helt okej! Jobbar du mycket natt och vart kör du?

Jag kör dagtid mellan 06.30-16.30 ca. (Schemalagt). Sen är jag ledig varannan fredag. Jobbar jag mer blir det övertid. Sen får jag premielön på varje timme utöver grundlönen. Det brukar plocka på lite så man klarar sig allt.

Kör Scania!!
Hyundai i30 (2012)
ILarsaI
7 augusti 2008 · 326 Inlägg

Jag jobbar inte själv som lastbilschaufför, men de som kör åt små åkerier tjänar en hel del. +30 000:-/mån är inte omöjligt.

Ett scenario/
Då får de stackarna jobba livet ur sig, om åkeriet (som exempel) är stationerat i Katrineholm och de har en körning från Stockholm 07.00 ska de vara på plats och beredda 07.00. Det betyder att chauffören (du) måste gå upp runt 04.30, käka frukost, göra i ordning bilen och åka upp. Självklart blir det försening vid ankomsten så lasten kommer runt 09.00, precis då truckföraren som ska lasta har frukost.

Runt 09.45 kommer du iväg, lasten ska till Göteborg. Vid Kungens kurva har precis hänt en olycka södergående fält så trafiken är begränsad till ett körfält, den står i princip stilla. Du tittar på klockan och ser att du måste i princip färdas med ljusets hastighet för att kunna klara deadline i Göteborg.
Det är helt omöjligt att klara tiderna, du kommer över en timma för sent till avlämningsställe, får skäll, ger dig iväg till nästa ställe för att ta upp nästa last, får skäll igen för att du är så sen.

Där är (självklart) last-trucken trasig så det blir att sova på hotell...igen. :coolcool

Frosted
7 augusti 2008 · 1 878 Inlägg

Min plast farsa kör åt volvo och han ligger på ca: 30,000:- efter skatt/månaden. dock så ligger han ute måndag -> fredag. åker hem på fredag och drar igen på söndag kväll. sen är det en massa övernattningar + en massa tidiga dagar vid 4-5tiden upp och köra. sen att han har pengar är klart. men va fan. för 30,000:- är det inte värt det. (inte vad jag tycker). men nåt jobb måste juh passa nån iallafall.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
CrilleD
7 augusti 2008 · 831 Inlägg

Frozen1985:
Håller med, 30 000 låter jävligt lite för att hålla på böka sådär. Skulle aldrig falla mig in att sova borta 5 dagar i veckan för smågrus som 30 lapp, visst efter skatt men ändå.

Turbo_Erik
7 augusti 2008 · 526 Inlägg

En jag känner ligger på 28.000 i månaden..
Kör lastväxlare, Byggsopor mm..

Helvete_racing Arg Snickare
7 augusti 2008 · 875 Inlägg

lastväxlare is the shit. finns mycket jobb att hämta. o nej man får inte skäll om man kommer försent till ett ställe. man har ju en bra anledning till att man skulle komma försent. förutom om man kör vilse. men det är omöjligt i dagens läge. gps is the shit2 big_smile

Dunken
7 augusti 2008 ·

Hej
Det är ju som en sa att alla passar inte som chaufförer och det ligger ju lite sanning i det, men tycker man att det är kul och vill ha en utmaning nästa varje dag så varför inte.
Har kört sen 1982 ångrar inte en dag att jag började, men som sagt alla passar inte för det.
För ibland måste man ju jobba lite och det vill ju inte folk idagens läge.
Känner du att det skulle vara nånting för dej så kör på, du kommer inte att ångra dej tror jag.
Mvh Dunken

Senast redigerat av Dunken (7 augusti 2008)

Ruuska_
7 augusti 2008 · 474 Inlägg

steifan skrev:
Hörde rykten om att ingångslönen för chaffisar som kör åt Posten låg på 19000-nånting.
Dvs lite under privata lönenivån (men har en del andra förmåner).

vet inte exakt vad dom tjänar men dom tjänar mindre än andra.. fast dom har extra förmåner (gymkort,rabatter på diverse grejjer osv)

Volvo S60 2.5T AWD
BMW 320D (2011)
666_Beast
7 augusti 2008 · 1 863 Inlägg

Dunken skrev:
Hej
Det är ju som en sa att alla passar inte som chaufförer och det ligger ju lite sanning i det, men tycker man att det är kul och vill ha en utmaning nästa varje dag så varför inte.
Har kört sen 1982 ångrar inte en dag att jag började, men som sagt alla passar inte för det.
För ibland måste man ju jobba lite och det vill ju inte folk idagens läge.
Känner du att det skulle vara nånting för dej så kör på, du kommer inte att ångra dej tror jag.
Mvh Dunken

Där jag jobbar idag har vi 12-15 timmars dagar, så att jobba är jag inte rädd för.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
schtunken
7 augusti 2008 · 123 Inlägg

Har nog ångrat mina tankar om att bli chaffis då kanske, hade nog vart den typen som bara kört lol

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang