Vad tjänar man som lastbilschaufför?

Kaliber_ LEGITIMERAD KLAPPSÄNKARE
9 augusti 2008 · 153 Inlägg

Jag har bara C-kort och kör ut grönsaker, bröd och andra färskvaror till butiker runt omkring. Jag jobbar mellan 5-7 timmar per dag och med två lördagar i månaden ligger min lön på 16-18k efter skatt och det är inte fy skam enligt mig! smile

Senast redigerat av Kaliber_ (9 augusti 2008)

Alla skriver alltid citat i hopp om att verka smartare än vad man är, men det känns lite löjligt att försöka verka smartare med andras ord...
Donken86
9 augusti 2008 · 184 Inlägg

Generellt e chaufförs yrket ganska dåligt betalt om man jämför med andra, tim lönen e helt oki men kom ihåg att man får aldrig mer än vad man jobbar för, man ska jobba så lite som möjligt o få så mkt som möjligt. Visst. jag har väldigt bra lön (ligger på runt 20k efter skatt) o jag kör flisbil. men då jobbar jag mer än 160 timmar i månaden också. Så dom som tänker börja köra lastbil o ha mkt fritid o ändå få mkt kosing, byt jobb, Vill du ha ett underbart jobb där man kan få bestämma det mesta själv o kan/vill köra natt lr skift med någon, välkommen, bättre jobb finns inte big_smile

Larzan Herr
9 augusti 2008 · 285 Inlägg

Är du riktig lat kör du turistbuss, där lasten går av och på av sig själv.

Sushikocken Sleeper
9 augusti 2008 · 3 084 Inlägg

jag tänker bli lastbilchaffis när dem uppfunnit autopilot. Så kan man kan ligga i schlafen och gotta sig och se på film.

Senast redigerat av Sushikocken (9 augusti 2008)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Losgard
9 augusti 2008 · 1 688 Inlägg

vtec_ skrev:

Flubbe skrev:
Jag fick jobb på posten för inte så länge sedan. Skulle få 19000:- och efter 6 månader 19700:- så posten har något eget avtal för chaffisar... (Sa nej till det jobbet)

Har ej lastbilkort, men jobbar med lastbilar nästan varje dag inom posten.
Jag har fått mig den uppfattingen att posten är nån vidare skola där man lär sig backa å kopla å dylikt,
vet inte om det stämmer! Men det verkar så iaf i Jkpg.
Sen är posten löner en av dom sämre i landet generellt

Kör lastbil och distribuerar åt Poståkeriet, 19700 ligger grundlönen på för singelbil-körning, sen OB och övertid på det.
En dålig månad har jag ut 16, en bra kring 20. Beror på hur mycket övertid man väljer att jobba. smile
Sen är inte förmånerna något att hurra för, det låter dock bra när man pratar löner.
Som när man disskuterar att man har lägre lön än vissa andra konkurrenter, då passar det bra att nämna att Poståkeriet har förmåner som inte dom har. Mycket förmåner, men kanske 10 st man använder per år.
Till ett värde av vad andra jobbar in på 2 månader pga sin högre lön.
Utslaget på ett år så tjänar man bättre på många andra företag än t.ex Poståkeriet.

Å andra sidan jobbar man 8timmars-dagar och får sin lön i tid, inga struliga privatägda åkeri-chefer som strular. En klar fördel. tongue

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
BIG-DADDY
26 november 2009 · 161 Inlägg

Lucky13 skrev:
Ja sover ute 1 dag åt gången. Sen jobbar ja 10-15 tim dagar.
Ja plockar UT mellan 20.000-25.000 kr i månaden. Hel nöjd med det.

Hur har vi de me kör o vilo tiderna här smile

De som inte dödar-härdar !SCANIA TRUCKS IS THE SHIET
Seat Leon 2.0 Tfsi FR "Black bitch" (2007)
stahre
26 november 2009 ·

Bli sopis istället. Tjänar bra pengar!!

Losgard
26 november 2009 · 1 688 Inlägg

stahre skrev:
Bli sopis istället. Tjänar bra pengar!!

Har kört för Renova i Göteborg och det var den sämsta skiten jag gjort.
Man tjänar ju inte lika bra som förr, inte på långa vägar!
Idag har man fast månadslön och vanlig övertidsbetalning, dom äldre som har jobbat sedan länge på samma företag har dock kvar sin gamla lön.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
Fellow
26 november 2009 · 1 581 Inlägg

Alltså jag ÄLSKAR att köra bil på nätter så finns det något lämpligt jobb för detta med bra lön? Ligger idag på 18500 före skatt och får inte jobba in mer i lön utan endast komp.
Har funderat på någon form av securitasvakt elelr något som kör på nätter o går ronder på industrier i sthlm. Har för mig att dessa tjänar rätt bra?

Lite offtopic men ändå inte. För oss som kan tänkas söka jobb inom transport men inte har lastbilskort:)

GERT35
26 november 2009 · 49 Inlägg

hej var bara tvugen att lägga till detta 

jag har c och ce  samt adr och truck kort  kör chacktbil gjort det i 7 mån  fick i ingångslön 22000 låvad löne förhöjning om allt var bra o vi trivdes med varandra  efter 3mån  lät ju bra  mina arbets tider skulle vara 06.30 till 16.00  samt fredagar  till 13.00 tyckte det lät kanon  och 6 mån provanställning så lät det när jag började 

och så här e det en lite kortare version av hur det igentligen är

måste börja 05.30 för att vara på plats i tid sen slutar man först 17.00 i bland 20.00  på fredagar ska man sluta 13.00 det händer man har fått köra till 17.00 i alla fall  jag har inte fått en spänn för övertid eller bonus och börjar ruttna lite på chefen  sen efter 6mån  så fick jag  veta  njjaa du vet det e dårligt med körningar o ingen snö  hmm njaa  jag kan förlänga din provanställning med 2 mån  (öhh tack då )

jag tycker har man sakt låvat hur det ska vara ska man hålla det

ja  så nu letar jag efter nytt jobb med en betydligt bättre lön så vet non nått jag  jobbar natt som dag kan även vara borta i veckorna m,m  jag e inte omöjlig när det gäller jobb

så ser min vardag ut

Senast redigerat av GERT35 (26 november 2009)

Volvo 855 "t6" (1998)
Laud
27 januari 2014 · 344 Inlägg

Många år sedan denna tråden var aktiv, men skriver ändå.
Jag kör liftdumper för ett återvinningsföretag i Göteborg. Jag tjänar brutto 26900:- i månaden. Märkväl att jag bara jobbat i 2 månader och tog mina tunga behörigheter 1nov 2013.
Glidigt jobb, jobb mellan 7-16, så det är att rekommendera smile

baltis
27 januari 2014 · 1 948 Inlägg

Lastbilsbranchen är tyvär väldigt tråkig när det kommer till lön. Har kört några år och har själv legat på som lägst 121 och som högst 195 kr/h.

Rent generellt så börja inte jobba hos någon liten åkare som går genom en central eller liknande, dom har oftast inte ens råd att betala ut avtalsenlig lön, och röda dagar brukar du ofast kunna drömma om att få betalt.
Bäst brukar oftast företag som även lägger ut uppdrag på åkare betala, typ SITA Stena osv.

Såg att någon ovan skrev att man får slita ihjäl sig (han körde dessutom flisbil - en av dom lataste typen av lastbilar du kan köra) tycker jag är helt fel.

Har själv haft kontorsjobb och där e man riktigt mör i skallen efter 8 timmar, som chaufför e det inga bekymmer att skrapa ihop både 12, 13 och 14 timmar arbetstid om dagen.

Har själv lagt schema som såg ut så här. 3 dagar jobb - 1 dag ledig - 3 dagar jobb - 7 dagar ledigt. Chaufförerna hade avtalsenlig lön samt ca 8-9 traktament i månaden. Dom hade ut i runda slängar 25 efter skatt - tycker jag är oförskämt bra med tanke på vilket fritt och slappt jobb det är större delen utav dagen.

Gronwalls
29 januari 2014 · 1 808 Inlägg

Tjänar runt 19-20k i månaden efter skatt. Jobbar mellan 7-16

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.
Buick Super 8 "LadyRed" (1953)
McLoving
3 februari 2014 · 112 Inlägg

Tjena!

Jag tog mitt C-kort via arbetsförmedlingen 2010 och har hittills haft 3 olika anställningar.

Första jobbet var för en liten åkare för han hade en B-korts bil som han och en kille till delade på samt en stor Scania som jag körde.
90% av tiden kördes det uppdrag åt Carrier och resten egna kunder.
Ingångslönen va efter avtal 22500kr före skatt.

Andra jobbet samma där en liten åkare och uppdrag via Förlängda armen lön enligt avtal samt provision.

Tredje jobbet körde grovsopor 40tim i veckan fast lön enligt avtal 22500kr före skatt.

Posten kan jag bara säga att det är sveriges största åkeri och statligt visst lönen borde ligga efter avtal men du har massa förmåner som betald semester direkt från första dagen , du får gymkort osv.

Nu söker jag nytt jobb då jag fick sparken i julklapp pga arbetsbrist samt försäljning av lastbilen.

Please be patient, monkey learning to drive!
Gronwalls
16 januari 2016 · 1 808 Inlägg

Har nu månadslön och har 28900kr ingång och får ut runt 21 efter ob och sånt
Kör lastbil åt ett större återvinningsföretag i Gästrikland
Kör mellan 07,00-16,00 längre turer kör jag mellan 03,00 - 12,00 typ

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.
Buick Super 8 "LadyRed" (1953)
pelpet
25 januari 2016 · 94 Inlägg

Jag skulle absolut inte satsa på något rent chaufförsyrke idag, i alla fall inte på lång sikt. Teknikutvecklingen går väldigt fort när det gäller självkörande bilar och de första bilar som kommer att gå autonomt lär vara långtradare som går på landsväg. Där finns oerhört stora vinster på att automatisera. En autonom lastbil kan i princip rulla dygnet runt med undantag för lastning och lossning, och lönekostnaderna för en chaufför försvinner. Det pågår redan seriösa försök med det här i Nevada.

Även om man inte kör långtradare så kommer det här att skapa ett personalöverskott bland lastbilschaufförer som kommer att hålla nere lönerna göra villkoren sämre. Det är aldrig kul att konkurrera med en robot.

baltis
25 januari 2016 · 1 948 Inlägg

pelpet skrev:
Jag skulle absolut inte satsa på något rent chaufförsyrke idag, i alla fall inte på lång sikt. Teknikutvecklingen går väldigt fort när det gäller självkörande bilar och de första bilar som kommer att gå autonomt lär vara långtradare som går på landsväg. Där finns oerhört stora vinster på att automatisera. En autonom lastbil kan i princip rulla dygnet runt med undantag för lastning och lossning, och lönekostnaderna för en chaufför försvinner. Det pågår redan seriösa försök med det här i Nevada.

Även om man inte kör långtradare så kommer det här att skapa ett personalöverskott bland lastbilschaufförer som kommer att hålla nere lönerna göra villkoren sämre. Det är aldrig kul att konkurrera med en robot.

Nja, du drömmer... och dom jobben som skulle kunna försvinna om detta blir verklighet om 20-30 år... ja det har ingen betydelse... det utbildas färre chaufförer idag än vad som går i pension/slutar i yrket varje år.

Däremot så har vi på sätt och vis redan "robotar", dom kommer från rumänien, bulgarien osv osv...

Nu rekommenderar jag visserligen ändå inte chaufförsyrket, satsa på någon form av maskinförare istället. Bättre betalt, bättre arbetsvilkor, en bättre bransch helt enkelt.

Stadsbonnen
6 augusti 2019 · 19 Inlägg

Sushikocken skrev:
jag tänker bli lastbilchaffis när dem uppfunnit autopilot. Så kan man kan ligga i schlafen och gotta sig och se på film.

Grattis, nu finns det tesla smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang