Sänka 740, hur många varv är lämpligt att kapa?

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
8 augusti 2008 · 1 899 Inlägg

Tjena! big_smile


Hade tänkt sänka 740n men ja funderar på hur många varv som är lämpligt, vill ju inte att däcken ska vara inne i hjulhuset direkt, men gärna få ner den 2 - 2.5 cm smile

Nå förslag?

Tack på förhand!

Tråd från 2008 /Mod

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Jukkas :]
8 augusti 2008 · 469 Inlägg

2 vars är lagom. kolla min bara tongue

Volvoludde DK - Drift King
8 augusti 2008 · 37 Inlägg

Kapa max 2 - 2 ½  varv då....2,5cm sänkning det är ju inte särskillt mycket direkt. : ) det är ju bara att ta lite åt gången så sänker du ju bara ner bilen och kollar!

"Ju mer jag lär mig om kvinnor, ju mer älskar jag min bil"
Volvo 940 Turbo "DriftSpec" (1995)
Volvo V70 D5 "Villa Pannan" (2004)
discokapten Kapten på disco!
8 augusti 2008 · 1 729 Inlägg

2,5 fram 2 bak, beror på hur friska fjädrarna är, men inget som tar i (om du inte kör 18")

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
8 augusti 2008 · 1 899 Inlägg

De är ju en GLT, så den är ju lägre än en GL redan. Kommer förmodligen åka på nya fälgar till våren, möjligen 18". Varken stötdämparna eller fjädrarna är äldre än 3 år, så relativt fräscha är de.

EDIT: De är GLT paket, men de är ju saksamma i de här fallet...

Senast redigerat av patrikhornfeldt (8 augusti 2008)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
te_wik Forummoderator
8 augusti 2008 · 12 813 Inlägg

lämpligast att inte kapa alls. Är inte så dyrt med sänkningsfjädrar, dessutom får du mkt bättre väghållning med en köpes-sats.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
mulleri
8 augusti 2008 · 508 Inlägg

ta närmaste sjö? nemen ta 3 varv, ser bra ut men inte fan får bilen bättre vägållning, hoppar fram som en epa sen... köp riktiga sänkfjädrar...

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
8 augusti 2008 · 1 899 Inlägg

Okej, får vänta tills ja har råd med det istället då!

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Kesler
8 augusti 2008 · 3 650 Inlägg

man brukar räkna att 1 varv är ca 2cm..jag har kapat 2 varv ifram på min

och ja..min bil fick mkt bättre väghållning fastän jag bara kapat ifram, märkte skillnad direkt..studsar knappt nåntin heller

Senast redigerat av Kesler (8 augusti 2008)

te_wik Forummoderator
8 augusti 2008 · 12 813 Inlägg

patrikhornfeldt skrev:
Okej, får vänta tills ja har råd med det istället då!

låter bra det smile

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
FLindgren
8 augusti 2008 · 5 089 Inlägg

som dom andra har sagt 2 bak och 2,5 fram ;P

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
esa vaarala
8 augusti 2008 · 184 Inlägg

hade en 740 förut, som jag köpte sänk sats till från mekonomen men när jag satte på 18" så var han fortfarande jätte hög fram så jag kapade 1½ - 2 varv så vart det kanon.

DirektorIsaksson
8 augusti 2008 · 191 Inlägg

Polarna till mej som kör 740 tar ungefär 2 varv runtom det blir bra faktiskt=) men vad säger besiktningen om kapade fjädrar då?

Volvo 740 T5 "TM-Racing" (1988)
Renault Kangoo "Formula Edition" (2016)
Onee
8 augusti 2008 · 342 Inlägg

2 varv runt om är lagom tongue

volvo_Tobias
8 augusti 2008 · 687 Inlägg

ska den bli brutal så tar du 3½ varv fram o två bak.

Martin81
21 september 2008 · 1 232 Inlägg

jag tror jag tog 2/1,5 runt om och sen höjde bak till orginal pga något minns ej vad.men bra billiga sänkfjädrar var hittar man det i dagens läge?

Jukkas :]
21 september 2008 · 469 Inlägg

DirektorIsaksson skrev:
Polarna till mej som kör 740 tar ungefär 2 varv runtom det blir bra faktiskt=) men vad säger besiktningen om kapade fjädrar då?

Inget så länge dom sitter kvar tongue

AnderL
21 september 2008 · 219 Inlägg

Tänk också på att,när du kapar fjädrarna så trycker du ihop stötdämarna också.Och på så vis får dom mindre arbetslängd att jobba på.Resultatet kan bli läckande dämpare,sämre vägegenskaper.

Kostar att ligga på topp
Dalkarl
21 september 2008 · 27 Inlägg

Kolla på min guldfärgade 745 sänkt 3 varv gick inte att åka med bilen så jag leta på ett par andra fjädrar å kapa 2 varv då blev det bra smile

Chevrolet 2500 4x4 1994 6,5 td
JN1975
24 september 2019 · 234 Inlägg

Gammal tråd, men frågar ändå. Brukar ni kapa i ovan- eller underkant? (Gäller 7/940). Jag gar alltid kapat i underkant då man kan göra det med fjäderbenet på bilen, men finns det nån fördel att kapa uppe.

Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang