Svenska militärens nya "roll"

blacken
9 augusti 2008 ·

ska detta bli vanligare för oss att se??
http://www.youtube.com/watch?v=qEmBOU3V … re=related

Kanelbullen
9 augusti 2008 · 1 722 Inlägg

??!

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Volvo XC70 (2015)
Mercedes 200 "Bettan" (1985)
christofferedil Yellow bug!
9 augusti 2008 · 1 640 Inlägg

Det verkar inte bättre.


Vi ska åka utomlands och hjälpa andra, när vi inte ens har resurser att försvara vårt eget land OM det skulle hända något.

Och likaväl, varför ska svenskar dö? Låt dom sköta sig själva "där nere". Dom vill ju uppenbarligen inte ha vår hjälp så...

Senast redigerat av Edil_ (9 augusti 2008)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
Felax
9 augusti 2008 · 1 963 Inlägg

Precis vi har inget med det att göra..

Men are not born - Men are made
AttackMedic
9 augusti 2008 · 379 Inlägg

Har gjort 3 FN-tjänster, bland annat i Afghanistan. Jag har ALDRIG träffat på så vänliga och tacksamma människor som där nere. Visst, det finns element som inte vill ha utländsk militär närvaro i landet men överlag så är folket i Afghanistan tacksamma för fred och stabilitet. Efter 30 års krig, infrastruktur som inte existerar och där folket lider oerhört så är de tacksamma för allt de kan få. Lämnar man över block och pennor till en skola kan det vara rena himmelriket.

Sen håller jag med om att vi borde satsa pengar på vårt eget försvar istället för att lägga alla resurser på utlandsuppdrag. Men allt är politiskt och det ser ju väldigt bra ut att lilla Sverige ska vara med i fredsbevarande insatser. Sverige sett utomlands är väldigt respekterat pga att vi kan hålla en låg profil när det är lugnt men när det hettar till är vi inte sen med att reagera och göra det kraftfullt

Mr Burns: "You´re a star!"
Homer "Wohoo!"
Mr Burns: "An operastar"
Homer: "Doh!"
christofferedil Yellow bug!
9 augusti 2008 · 1 640 Inlägg

AttackMedic skrev:
Har gjort 3 FN-tjänster, bland annat i Afghanistan. Jag har ALDRIG träffat på så vänliga och tacksamma människor som där nere. Visst, det finns element som inte vill ha utländsk militär närvaro i landet men överlag så är folket i Afghanistan tacksamma för fred och stabilitet. Efter 30 års krig, infrastruktur som inte existerar och där folket lider oerhört så är de tacksamma för allt de kan få. Lämnar man över block och pennor till en skola kan det vara rena himmelriket.

Sen håller jag med om att vi borde satsa pengar på vårt eget försvar istället för att lägga alla resurser på utlandsuppdrag. Men allt är politiskt och det ser ju väldigt bra ut att lilla Sverige ska vara med i fredsbevarande insatser. Sverige sett utomlands är väldigt respekterat pga att vi kan hålla en låg profil när det är lugnt men när det hettar till är vi inte sen med att reagera och göra det kraftfullt

Intressant att höra en som själv vart därnere säga sin åsikt smile

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
Flatout Student
9 augusti 2008 · 96 Inlägg

hela alltet är sorgligt, hade i-länderna aldrig blandat sig i konflikterna där nere hade det varit mycket lugnare. nu säger jag inte att Sverige sabbar något utan pekar mer på USA som säljer vapen till gerilla soldater, tar råvaror och förstör hela landets uppbyggnad.

ne men gud, här luktar ju kiss
blacken
9 augusti 2008 ·

Flatout skrev:
hela alltet är sorgligt, hade i-länderna aldrig blandat sig i konflikterna där nere hade det varit mycket lugnare. nu säger jag inte att Sverige sabbar något utan pekar mer på USA som säljer vapen till gerilla soldater, tar råvaror och förstör hela landets uppbyggnad.

Majoriteten av dom pickor som man ser att "gerilla soldaterna " har på TV och andra nyhetsmedia är ju Ryska puffror. Så USA har börjat att sälja kalashnikov och RPG 7:er nu för tiden..

Senast redigerat av blacken (9 augusti 2008)

Turbo_Erik
11 augusti 2008 · 526 Inlägg

Tänk på att Svenska trupper åker ner för att hjälpa och skydda befolkningen där nere..
Inte för att styra och ställa.. Det är inte befolkningens fel att ledarna och politikerna inte kan hålla sams..

Och skulle det bli krig i sverige så skulle nog vi kalla hem många av trupperna..
Så vad gör det om dom är där nere när det är fred i sverige?

blacken
11 augusti 2008 ·

Turbo_Erik skrev:
Tänk på att Svenska trupper åker ner för att hjälpa och skydda befolkningen där nere..
Inte för att styra och ställa.. Det är inte befolkningens fel att ledarna och politikerna inte kan hålla sams..

Och skulle det bli krig i sverige så skulle nog vi kalla hem många av trupperna..
Så vad gör det om dom är där nere när det är fred i sverige?

Visst är det beundransvärt att dom åker ner för att hjälpa folk, inget ont i det. Men om det nu börjar att komma hem mer och mer av soldater som har fått krigspsykos eller i kistor. Hur kommer vi att reagera då?. Och sedan så finns det den aspekten att ju mera vi blir indragna i militära konflikter utomlands så kommer "oppositionen" dom sk: terroristerna att få upp ögonen för svenska stridsinsatser, och på sådant sätt placera oss på deras "karta" så att säga, och därmed öka risken för terrorangrepp på Svensk mark..

TurbOla Reservdansk
11 augusti 2008 · 6 271 Inlägg

Ska vi vända på det?

Skulle dom skicka fredstrupper till Sverige om vi skulle få inbördeskrig här? smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
chrno RE-雨宮
11 augusti 2008 · 481 Inlägg

AttackMedic skrev:
Men allt är politiskt och det ser ju väldigt bra ut att lilla Sverige ska vara med i fredsbevarande insatser. Sverige sett utomlands är väldigt respekterat pga att vi kan hålla en låg profil när det är lugnt men när det hettar till är vi inte sen med att reagera och göra det kraftfullt

Jag umgicks endel med Amerikanska soldater i Japan i somras, och deras inställning till Sverige var att vi var fega jävlar som inte vågade göra ett skit i krig. Tror många minns sverige från andra världskriget, och där hade vi fan inte ett skit att vara stolta över.

Sen att jag inte har ett dugg till övers för Amerikaner gör väl att jag ryckte lite på axlarna när dom påstod detta. Men jag är inte helt säker på att det du säger stämmer.

Och vad har vi gjort som är åt det kraftfulla hållet?
Sveriges försvar idag är synd och skamm. Jag har mycket stor respekt för alla som gör utlandstjänst, eller för dens skull arbetar inom det Svenska försvaret. Men i dagsläget är det väldigt larvigt att vi försöker flexa musklerna bara för att visa för andra länder att vi har något att komma med. När det enda vi har är några få förband som visserligen vet vad dom pysslar med, men knappast kan mäta sig med andra länder när det väl kommer till kritan just av den enkla anledningen att vi är så fruktansvärt få i det Svenska försvaret.

Bara att hoppas att Ryssland inte får upp ögonen för lilla Sverige, då blir det inte roligt.

RE-Amemiya Kitted FD3S
blacken
11 augusti 2008 ·

Jag umgicks endel med Amerikanska soldater i Japan i somras, och deras inställning till Sverige var att vi var fega jävlar som inte vågade göra ett skit i krig.

Det kan nog mestadels bero på att ingen av dom har tjänstgjort med svenska trupper. och att dom är VÄLDIGT okunniga i allmänhet om historia utanför USA:as gränser. ( Vilket dom flesta amerikaner är).
Är ganska så övertygad om att Ryssarna har "fått" upp ögonen på Sverige, dom bara väntar på rätt tillfälle.

Och att vi ska vara fega i strid eller på annat sätt "räddhågsna" att slåss.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_brigaden
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hans-G%C3%B6sta_Pehrsson
http://sv.wikipedia.org/wiki/Allan_Mann
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_m … 4rhistoria

Senast redigerat av blacken (11 augusti 2008)

patrikke
11 augusti 2008 · 1 749 Inlägg

chrno skrev:

AttackMedic skrev:
Men allt är politiskt och det ser ju väldigt bra ut att lilla Sverige ska vara med i fredsbevarande insatser. Sverige sett utomlands är väldigt respekterat pga att vi kan hålla en låg profil när det är lugnt men när det hettar till är vi inte sen med att reagera och göra det kraftfullt

Jag umgicks endel med Amerikanska soldater i Japan i somras, och deras inställning till Sverige var att vi var fega jävlar som inte vågade göra ett skit i krig. Tror många minns sverige från andra världskriget, och där hade vi fan inte ett skit att vara stolta över.

Sen att jag inte har ett dugg till övers för Amerikaner gör väl att jag ryckte lite på axlarna när dom påstod detta. Men jag är inte helt säker på att det du säger stämmer.

Och vad har vi gjort som är åt det kraftfulla hållet?
Sveriges försvar idag är synd och skamm. Jag har mycket stor respekt för alla som gör utlandstjänst, eller för dens skull arbetar inom det Svenska försvaret. Men i dagsläget är det väldigt larvigt att vi försöker flexa musklerna bara för att visa för andra länder att vi har något att komma med. När det enda vi har är några få förband som visserligen vet vad dom pysslar med, men knappast kan mäta sig med andra länder när det väl kommer till kritan just av den enkla anledningen att vi är så fruktansvärt få i det Svenska försvaret.

Bara att hoppas att Ryssland inte får upp ögonen för lilla Sverige, då blir det inte roligt.

Undrar bara hur gamla de var när de mindes andra världskriget:D

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
chrno RE-雨宮
11 augusti 2008 · 481 Inlägg

blacken skrev:

Jag umgicks endel med Amerikanska soldater i Japan i somras, och deras inställning till Sverige var att vi var fega jävlar som inte vågade göra ett skit i krig.

Det kan nog mestadels bero på att ingen av dom har tjänstgjort med svenska trupper. och att dom är VÄLDIGT okunniga i allmänhet om historia utanför USA:as gränser. ( Vilket dom flesta amerikaner är).
Är ganska så övertygad om att Ryssarna har "fått" upp ögonen på Sverige, dom bara väntar på rätt tillfälle..

Nu var ju tyvär dessa Amerikaner inte som dom ni ser på tv som inte vet var Australien ligger.
Högutbildade och väldigt vettiga. Samt väldigt oamerikanska. Det var mer den generella åsikten hos Amerikanska soldater som inte var imponerade över vad Sverige åstakommit vid tidigare krig och tråkigheter.

Och dessutom har dom ju rätt. Sverige gjorde ju inte en släng i rätt riktning under andra världskriget.

Patrikke: Nu skrev jag väl iof att folk minns Sverige från andra världskriget som fega, det har väl inget som helst att göra med att personerna i fråga har upplevt det själva?  Om du kommer ihåg att din mor berättat för dig vad hon gjorde när hon var i din ålder så betyder väl inte det att du upplevt det?
Jag bara älskar folk som skriver inlägg bara för att märka ord.

Senast redigerat av chrno (11 augusti 2008)

RE-Amemiya Kitted FD3S
blacken
11 augusti 2008 ·

chrno skrev:

blacken skrev:

Jag umgicks endel med Amerikanska soldater i Japan i somras, och deras inställning till Sverige var att vi var fega jävlar som inte vågade göra ett skit i krig.

Det kan nog mestadels bero på att ingen av dom har tjänstgjort med svenska trupper. och att dom är VÄLDIGT okunniga i allmänhet om historia utanför USA:as gränser. ( Vilket dom flesta amerikaner är).
Är ganska så övertygad om att Ryssarna har "fått" upp ögonen på Sverige, dom bara väntar på rätt tillfälle..

Nu var ju tyvär dessa Amerikaner inte som dom ni ser på tv som inte vet var Australien ligger.
Högutbildade och väldigt vettiga. Samt väldigt oamerikanska. Det var mer den generella åsikten hos Amerikanska soldater som inte var imponerade över vad Sverige åstakommit vid tidigare krig och tråkigheter.

Och dessutom har dom ju rätt. Sverige gjorde ju inte en släng i rätt riktning under andra världskriget.

Patrikke: Nu skrev jag väl iof att folk minns Sverige från andra världskriget som fega, det har väl inget som helst att göra med att personerna i fråga har upplevt det själva?  Om du kommer ihåg att din mor berättat för dig vad hon gjorde när hon var i din ålder så betyder väl inte det att du upplevt det?
Jag bara älskar folk som skriver inlägg bara för att märka ord.

Och att vi ska vara fega i strid eller på annat sätt "räddhågsna" att slåss.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_brigaden
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hans-G%C3%B6sta_Pehrsson
http://sv.wikipedia.org/wiki/Allan_Mann
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_m … 4rhistoria

Och dessutom har dom ju rätt. Sverige gjorde ju inte en släng i rätt riktning under andra världskriget.

Vi gjorde mer än vad folk i allmänhet vet om..
Bl:a http://sv.wikipedia.org/wiki/Bofors_40_mm_automatkanon

Senast redigerat av blacken (11 augusti 2008)

chrno RE-雨宮
11 augusti 2008 · 481 Inlägg

Blacken: Att svenska personer visat tapperhet i strid, (lite humor att du länkar till herr Persson) är väl en sak, men det jag säger är att Sverige som land inte gjort något direkt hedervärt på många hundra år.

Jag säger inte att alla Svenskar är fega, jag säger att Sverige som nation är det. Det är skillnad.

RE-Amemiya Kitted FD3S
blacken
11 augusti 2008 ·

men det jag säger är att Sverige som land inte gjort något direkt hedervärt på många hundra år.

Att många Svenskar har tjänstgjort och tjänstgör i FN tjänst och andra militära och humanitära insatser runt om i världen med stor bravur under årens lopp, är inte det hedervärt på något sätt?

djerk
11 augusti 2008 · 55 Inlägg

chrno skrev:

blacken skrev:

Jag umgicks endel med Amerikanska soldater i Japan i somras, och deras inställning till Sverige var att vi var fega jävlar som inte vågade göra ett skit i krig.

Det kan nog mestadels bero på att ingen av dom har tjänstgjort med svenska trupper. och att dom är VÄLDIGT okunniga i allmänhet om historia utanför USA:as gränser. ( Vilket dom flesta amerikaner är).
Är ganska så övertygad om att Ryssarna har "fått" upp ögonen på Sverige, dom bara väntar på rätt tillfälle..

Nu var ju tyvär dessa Amerikaner inte som dom ni ser på tv som inte vet var Australien ligger.
Högutbildade och väldigt vettiga. Samt väldigt oamerikanska. Det var mer den generella åsikten hos Amerikanska soldater som inte var imponerade över vad Sverige åstakommit vid tidigare krig och tråkigheter.

Och dessutom har dom ju rätt. Sverige gjorde ju inte en släng i rätt riktning under andra världskriget.

Patrikke: Nu skrev jag väl iof att folk minns Sverige från andra världskriget som fega, det har väl inget som helst att göra med att personerna i fråga har upplevt det själva?  Om du kommer ihåg att din mor berättat för dig vad hon gjorde när hon var i din ålder så betyder väl inte det att du upplevt det?
Jag bara älskar folk som skriver inlägg bara för att märka ord.

Men Chrno, om vi tar dina amerikanska vänner som exempel nu då. De var ju oamerikanska och högutbildade, varför ställde du då inte frågan varför U.S.A gång på gång letar ursäkter för att gå in i krig? Hur fränt och modigt är det då? Det är ju bara blodtörstigt och girighet på pengar som styr sånt. Nyttja andra länders tillgångar. U.S.A är ju och petar i allt, så i mina ögon är dom inte ett dugg häftiga och modiga. Snarare dumdristiga. Eller?

decib3L Körv
11 augusti 2008 · 3 535 Inlägg

Glöm inte att Sverige har ett invånarantal på 9 miljoner. Vad kan vi göra om USA eller Ryssen kommer hit?

Truckdriving Man
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang