Svenska militärens nya "roll"

blacken
11 augusti 2008 ·

decib3L skrev:
Glöm inte att Sverige har ett invånarantal på 9 miljoner. Vad kan vi göra om USA eller Ryssen kommer hit?

Hur många var Vietnams befolkning, eller Afghanistans??

chrno RE-雨宮
11 augusti 2008 · 481 Inlägg

djerk skrev:
Men Chrno, om vi tar dina amerikanska vänner som exempel nu då. De var ju oamerikanska och högutbildade, varför ställde du då inte frågan varför U.S.A gång på gång letar ursäkter för att gå in i krig? Hur fränt och modigt är det då? Det är ju bara blodtörstigt och girighet på pengar som styr sånt. Nyttja andra länders tillgångar. U.S.A är ju och petar i allt, så i mina ögon är dom inte ett dugg häftiga och modiga. Snarare dumdristiga. Eller?

Ok, för att räta ut dethär. Jag hatar amerikaner, jag tycker att landet i sig och väldigt många medborgare borde gå så långt in i skamvrån så ljuset inte räcker till.
Jag tycker att dom är falska och har en sjuuuk dubbelmoral.

Dom jag träffade i sommar är inte som amerikaner i allmänhet, deras jobb är att vara militärer, och jag har tycker det är rent utav förskräckligt både för dom, och deras familjer när det kommer till att dom på grund av vissa personers maktgirighet, och pengavansinne tvingar dom att kriga mot något som inte är rättfärdigat.

Jag förklarade min ståndpunkt mot Amerika, och tro det eller ej, dom både förstod och höll med om att Usa är ett riktigt skitland. (Detta kan ju bero på att dom inte bodde där längre och fått lite distans och verklighetsförankring i sin vardag)

Krig är aldrig kul, sällan rättfärdigat, men framförallt så är det helt åt helvete att göra som Sverige gör nu.
All heder åt personer som jobbar i fredsbevarande styrkor, men vad gäller FN generellt så har jag inte mycket till övers för dom heller. Det är precis som med Usa ett gäng personer som tjänar sanslösa pengar på att INTE lösa värdsliga problem som dom borde.

RE-Amemiya Kitted FD3S
blacken
11 augusti 2008 ·

chrno skrev:

djerk skrev:
Men Chrno, om vi tar dina amerikanska vänner som exempel nu då. De var ju oamerikanska och högutbildade, varför ställde du då inte frågan varför U.S.A gång på gång letar ursäkter för att gå in i krig? Hur fränt och modigt är det då? Det är ju bara blodtörstigt och girighet på pengar som styr sånt. Nyttja andra länders tillgångar. U.S.A är ju och petar i allt, så i mina ögon är dom inte ett dugg häftiga och modiga. Snarare dumdristiga. Eller?

Ok, för att räta ut dethär. Jag hatar amerikaner, jag tycker att landet i sig och väldigt många medborgare borde gå så långt in i skamvrån så ljuset inte räcker till.
Jag tycker att dom är falska och har en sjuuuk dubbelmoral.

Dom jag träffade i sommar är inte som amerikaner i allmänhet, deras jobb är att vara militärer, och jag har tycker det är rent utav förskräckligt både för dom, och deras familjer när det kommer till att dom på grund av vissa personers maktgirighet, och pengavansinne tvingar dom att kriga mot något som inte är rättfärdigat.

Jag förklarade min ståndpunkt mot Amerika, och tro det eller ej, dom både förstod och höll med om att Usa är ett riktigt skitland. (Detta kan ju bero på att dom inte bodde där längre och fått lite distans och verklighetsförankring i sin vardag)

Krig är aldrig kul, sällan rättfärdigat, men framförallt så är det helt åt helvete att göra som Sverige gör nu.
All heder åt personer som jobbar i fredsbevarande styrkor, men vad gäller FN generellt så har jag inte mycket till övers för dom heller. Det är precis som med Usa ett gäng personer som tjänar sanslösa pengar på att INTE lösa värdsliga problem som dom borde.

Och ändå till trots så kan vi vara glada över USA:s existens, för om dom inte hade "funnits" så hade vi inta haft det fullt så kul eller bra nu. Man kan racka ner och klandra USA för både det ena och det andra, men dom har MYCKET fint och gott i sig också, det icke att förglömma. Dom har ju även bidraget med hel del fina saker med inom teknik,medicin osv..

steifan DR!FTT3KN!K3R
11 augusti 2008 · 10 427 Inlägg

chrno skrev:
Och dessutom har dom ju rätt. Sverige gjorde ju inte en släng i rätt riktning under andra världskriget.

Helt fel riktning att vara en fristad för flyktingar (~120 000), helt fel riktning
att förbereda Norges befrielse (15000 'poliser' utbildade i Sverige), helt fel att låta 9000 frivilliga
strida för Finland, helt fel att bistå Finland med militär materiel, helt fel att planera befrielsen av Norge med invasionsstart över Jämtlandsfjällen, planer på att befria Danmark militärt osv osv.

Lite låst läge att Sverige antingen kunde bli invaderat av Tyskland eller Sovjet (alternativt Storbritannien).
Eftersom försvaret var baserat på en invasion från öst (dvs Sovjet) så var väl inte utgångsläget det bästa.

BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
steifan DR!FTT3KN!K3R
11 augusti 2008 · 10 427 Inlägg

blacken skrev:
Och ändå till trots så kan vi vara glada över USA:s existens, för om dom inte hade "funnits" så hade vi inta haft det fullt så kul eller bra nu.

Var ju bl a en miljon svenskar som utvandrade till USA på 1800-talet.
Lär ju finnas lika många svenskättlingar i USA som det finns svenskar
i Sverige nuförtiden (dålig gissning).
Var ju en grund för hyfsat välstånd i Sverige på den tiden.

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
blacken
11 augusti 2008 ·

steifan skrev:

blacken skrev:
Och ändå till trots så kan vi vara glada över USA:s existens, för om dom inte hade "funnits" så hade vi inta haft det fullt så kul eller bra nu.

Var ju bl a en miljon svenskar som utvandrade till USA på 1800-talet.
Lär ju finnas lika många svenskättlingar i USA som det finns svenskar
i Sverige nuförtiden (dålig gissning).
Var ju en grund för hyfsat välstånd i Sverige på den tiden.

ungefär 8% av invandringen till USA var Svenskar under 1800 talet.
Den huvudsakliga utvandringen till USA från Sverige var ju den totala frånvaron av "hyfsat välstånd".
Men trots den blyga andelen invandrare till USA så hade dom Svenska och andra Skandinaviska utvandrare en stor påverkan av USA:s utformning som nation..

Turbo_Erik
11 augusti 2008 · 526 Inlägg

När jag gick i lumpen år 2003 så låg jag som bevakningssoldat på fd Inget.
Var inga värnpliktiga där, utan bara FN soldatersom snart skulle ner, eller nyss hemkommna..

Var mycket utlänska besökare där, ibland fick vi hissa 30 olika flaggor, 1 var varje nation som var på besök..
Så sverige har bra relation med övriga länder.
Dom utländska befälen tyckte också att vi i sverige har en mycket bra krigsstrategi, eller hur man nu ska förklara det. Skulle lätt kunna säga att det går 10 svenska soldater på 20 Amerikanska..

steifan DR!FTT3KN!K3R
11 augusti 2008 · 10 427 Inlägg

Turbo_Erik skrev:
Dom utländska befälen tyckte också att vi i sverige har en mycket bra krigsstrategi, eller hur man nu ska förklara det. Skulle lätt kunna säga att det går 10 svenska soldater på 20 Amerikanska..

'Vi' utbildas ju att tänka själv och fatta egna beslut. Kanske är tvärtom på den amerikanska
sidan.. hjärntvätt och robotlikt uppträdande. roll Befälen jag hade back in the day skojade
om att amerikanska soldater inte ens kunde gå och skita utan att bli beordrade.. lol

Performance_ Förjaevle Brao
11 augusti 2008 · 555 Inlägg

ja e stolt över svenska försvaret, men ja tycker de e synd å skam att dom tvingas dra ner så mycket, + att inte fler folk får göra värnplikt så dom kan lära sig försvara sitt land...!

Mange_C5
11 augusti 2008 · 220 Inlägg

steifan skrev:

Turbo_Erik skrev:
Dom utländska befälen tyckte också att vi i sverige har en mycket bra krigsstrategi, eller hur man nu ska förklara det. Skulle lätt kunna säga att det går 10 svenska soldater på 20 Amerikanska..

'Vi' utbildas ju att tänka själv och fatta egna beslut. Kanske är tvärtom på den amerikanska
sidan.. hjärntvätt och robotlikt uppträdande. roll Befälen jag hade back in the day skojade
om att amerikanska soldater inte ens kunde gå och skita utan att bli beordrade.. lol

Ligger ett stort korn av sanning i det som dina befäl sa, men det är en hel del skillnad emellan de olika amerikanska förbanden. Har bott på samma camp som ett amerikanskt artilleri kompani (1st US Div)
och majoriteten av dom killarna representerade definitivt den nedre skalan av allmänbildning.. cool

Vi skall nog vara lyckliga att det inte krigas på hemmafronten eftersom vårt försvar nuförtiden bara kan kriga när alla fackliga parametrar överensstämmer, dvs max 40 timmar i veckan annars kompledigt, och absolut inga helgdagar eller under älgjakten! yikes

Mange_C5
Livet är 50/50
Antingen så går det, eller så går det inte!
steifan DR!FTT3KN!K3R
11 augusti 2008 · 10 427 Inlägg

Performance_ skrev:
ja e stolt över svenska försvaret, men ja tycker de e synd å skam att dom tvingas dra ner så mycket, + att inte fler folk får göra värnplikt så dom kan lära sig försvara sitt land...!

Socialdemokrat(erna) ville ju ha 15000 värnpliktiga istället för 4700

( http://www.sr.se/Ekot/artikel.asp?artikel=2243885 )

Jamena.. idag utbildas det ju åkaskidor-skyttekompanier som egentligen skulle vart
mekaniserade skyttekompanier pga att det är för dyrt att hålla fordonen igång.

15000 får göra 3 månaders grundutbildning, skjuta fem skarpa och två lösa med AK5:an,
åka skidor och snegla i skyddsvaktsboken.. det blir nog kvalitet på den utbildningen lol

(Om det ens finns befälskapacitet att utbilda 15000 värnpliktiga längre?)

Performance_ Förjaevle Brao
11 augusti 2008 · 555 Inlägg

ja , fy fan va sjukt de e !!! nåra mer slantar till försvaret skulle inte skada!

Malmoe SSS -12
11 augusti 2008 · 3 217 Inlägg

Jag blir stolt över att se att den utblidning som ges av den svenska försvarsmakten leder till en global utveckling framåt... Vi har hjälpt många hittills och kommer i många år hjälpa många fler! Vi behövs mer där nere än här hemma, och skulle vi plötsligt sitta i skiten så lär nog alla dessa tappra svenska soldater i Kosovo, Afghanistan och Tchad övervägas att flyttas tillbaka för att försvara...

Vi är inte helt tömda, våra resurser är bara flyttade... För att göra nytta någonstans! smile

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
djerk
12 augusti 2008 · 55 Inlägg

chrno skrev:

djerk skrev:
Men Chrno, om vi tar dina amerikanska vänner som exempel nu då. De var ju oamerikanska och högutbildade, varför ställde du då inte frågan varför U.S.A gång på gång letar ursäkter för att gå in i krig? Hur fränt och modigt är det då? Det är ju bara blodtörstigt och girighet på pengar som styr sånt. Nyttja andra länders tillgångar. U.S.A är ju och petar i allt, så i mina ögon är dom inte ett dugg häftiga och modiga. Snarare dumdristiga. Eller?

Ok, för att räta ut dethär. Jag hatar amerikaner, jag tycker att landet i sig och väldigt många medborgare borde gå så långt in i skamvrån så ljuset inte räcker till.
Jag tycker att dom är falska och har en sjuuuk dubbelmoral.

Dom jag träffade i sommar är inte som amerikaner i allmänhet, deras jobb är att vara militärer, och jag har tycker det är rent utav förskräckligt både för dom, och deras familjer när det kommer till att dom på grund av vissa personers maktgirighet, och pengavansinne tvingar dom att kriga mot något som inte är rättfärdigat.

Jag förklarade min ståndpunkt mot Amerika, och tro det eller ej, dom både förstod och höll med om att Usa är ett riktigt skitland. (Detta kan ju bero på att dom inte bodde där längre och fått lite distans och verklighetsförankring i sin vardag)

Krig är aldrig kul, sällan rättfärdigat, men framförallt så är det helt åt helvete att göra som Sverige gör nu.
All heder åt personer som jobbar i fredsbevarande styrkor, men vad gäller FN generellt så har jag inte mycket till övers för dom heller. Det är precis som med Usa ett gäng personer som tjänar sanslösa pengar på att INTE lösa värdsliga problem som dom borde.

Vet att du tycker så om Amerika i stort, men vi snackar svenska försvaret och jag anser att det kan många gånger vara smart och ta ett steg bak än att kliva 2 fram. Det gör alltid U.S.A så att jämnföra amerikanska soldater med svenska är ju att jämnföra iq på en snigel och en delfin. Så vart jag ville komma var att dina nyfunna amerikanska vänner kanske inte riktigt tänkte till när dem säger att svenska soldater är fega och att sverige är ett fegt land. smile Nåja, det finns hundra saker man kan ta upp om krig och hur vi svenskar agerade under t ex. andra världskriget. Men vi lever nu och hoppas vi gör vad vi kan för att ha fred i världen.

Flatout Student
12 augusti 2008 · 96 Inlägg

vill hålla med steifan, det såg inte ut som det gör idag i europa 1940. Det var ju inte riktigt en god och en ond sida. Sverige var polare med Tyskland som var polare med Sovjet. Sverige var polare med Finland som var Fiende till Sovjet. alltså kunde inte Sverige förklara krig mot Sovjet utan fick skicka frivillig hjälp till Finland.

Storbritanien var fiende till Tyskland som fick järnmalm av Sverige. Storbritanien planerade därför ett anfall av sverige (operation Weserubung) där även Norge ingick.

Hitler gjorde en icke angrepps pakt med Ryssland för att slippa tvåfronts krig (Nazister och Komunister vänner??) Då allierade sig Storbritanien med Polen. Polen blir krossat av tyskarna och Polen fick ingen hjälp av Storbritanien (schysst) en tid innan detta hände hade Storbritanien Förhandlat bort stora delar av Tjeckien för att folket talade tyska där.

Efter första Världskriget skapade Storbritanien och Frankrike Versailes freden som kom att bli ett helvete för Tyskland. Lösningen för att komma ur denna situation var att låna pengar utav USA, dessa pengar kommer senare att användas för krigsmaterial till andra världskriget.

Som ni ser fanns det ingen god sida, allt var snevridet och kaotiskt.
Sverige hade inte mycket annat att välja bland sad

ne men gud, här luktar ju kiss
MightyMike
12 augusti 2008 · 173 Inlägg

Vad skulle ni göra ifall det mot alla odds blev krig på hemmaplan här i sverige..? Skulle ni gripa tag i närmsta bästa vapen, stå kvar och försvara ert land?
Inte jag i alla fall... Jag skulle föra min familj och mig själv i säkerhet illa kvickt! Om hotbilden såg tillräckligt stor ut skulle jag inte banga en sekund på att fly till ett annat land. Kan inte riktigt förstå hur folk kan älska sitt land så pass mycket att dom är beredda att sätta sitt liv på spel för att försvara de.
För mig handlar det inte om stolthet, det handlar om överlevnad!

Volvo S40 T4 Autotech "SuperRide" (1998)
blacken
12 augusti 2008 ·

Polen blir krossat av tyskarna och Polen fick ingen hjälp av Storbritanien

Glöm inte bort att även Ryssarna anföll Polen samtidigt som tyskarna..

Mange_C5
12 augusti 2008 · 220 Inlägg

MightyMike skrev:
Vad skulle ni göra ifall det mot alla odds blev krig på hemmaplan här i sverige..? Skulle ni gripa tag i närmsta bästa vapen, stå kvar och försvara ert land?
Inte jag i alla fall... Jag skulle föra min familj och mig själv i säkerhet illa kvickt! Om hotbilden såg tillräckligt stor ut skulle jag inte banga en sekund på att fly till ett annat land. Kan inte riktigt förstå hur folk kan älska sitt land så pass mycket att dom är beredda att sätta sitt liv på spel för att försvara de.
För mig handlar det inte om stolthet, det handlar om överlevnad!

Skydda familjen visst, men enligt min åsikt kan du själv isåfall fortsättningsvis stanna i det landet du flyr till! Jag har ingen lust att försvara din eventuella egendom, är du inte villig själv så räkna inte med mitt stöd iallafall! mad

Det är ju sin egen individs historia och arv man försvarar, inte bara landet som nation. hmm

Mange_C5
Livet är 50/50
Antingen så går det, eller så går det inte!
Performance_ Förjaevle Brao
12 augusti 2008 · 555 Inlägg

MightyMike skrev:
Vad skulle ni göra ifall det mot alla odds blev krig på hemmaplan här i sverige..? Skulle ni gripa tag i närmsta bästa vapen, stå kvar och försvara ert land?
Inte jag i alla fall... Jag skulle föra min familj och mig själv i säkerhet illa kvickt! Om hotbilden såg tillräckligt stor ut skulle jag inte banga en sekund på att fly till ett annat land. Kan inte riktigt förstå hur folk kan älska sitt land så pass mycket att dom är beredda att sätta sitt liv på spel för att försvara de.
För mig handlar det inte om stolthet, det handlar om överlevnad!

klart man vill se till så att ens familj är i säkerhet, men jag skulle få jävligt dåligt samvete å fly med svansen mellan benen om lede fi kommer, om ingen vill försvara Sverige kan vi ju lika gärna ge bort landet.....jag skulle då iaf stanna å slåss....

MightyMike
12 augusti 2008 · 173 Inlägg

Mange_C5 och Performance, jag bryr mig inte ifall folk kollar snett på mig sen och tycker jag är en pussy som flydde. Jag ser det mest ur barnens perspektiv. Ska dom missta sin pappa för att jag inte accepterar att en annan nation vill inta den vi lever i...?
När det kommer till kritan så värnar jag om mig själv och mina nära och kära, familj som vänner. Vår historia och det svenska arvet är inte i närheten lika viktigt som dom. Ska jag sätta livet på spel så är det för deras skull och inte för Sveriges.

Volvo S40 T4 Autotech "SuperRide" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang