Köpråd om stationär speldator sökes.

Gilgamesh TI AMO INTER PER SEMPRE
10 augusti 2008 · 224 Inlägg

haha förstår mig inte på er som länkar till datorer hos elgiganten, siba, onoff osv....

Why don't we cut you up into little pieces and feed you to your pooches? Hmm? And then we'll see how loyal a hungry dog really is
Grotesk
10 augusti 2008 · 260 Inlägg

Det jag skulle tillägga är att skit i att köpa bärbar, du betalar så mycket mer för mindre prestanda, stationär blir så mycket billigare. Dessutom hade jag köpt från Komplett eller Datorbutiken, ej Onoff, Siba etc. etc...

/Grotesk

Saab 900 S (1990)
TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
10 augusti 2008 · 963 Inlägg

Bra idé att fråga om råd, kanske inte bästa stället med G.org men bättre än att gå in på SIBA/OnOff och be om hjälp av en säljare(de vet oftast inte skillnad på fram/bak på en dator).

Såssom det paket som xXchamXx94 rekomenderade dig... Du frågade efter en speldator och så rekomenderar han dig en dator med skitgrafikkort bara för att det har ganska mycket minne. Precis så jobbar de flesta säljare av färdiga datorpaket! Siffror på mycket minne är inte allt... eller rättare sagt oftast bara lockelser...

Guustafsson Gangstuh
10 augusti 2008 · 122 Inlägg

jag hade valt att bygga själv... du kan beställa alla delar sen kan du lämna in till en datoraffär så kan dem bygga ihopa den åt dig. så gjorde jag.. man lär sig rätt mycket om datorer samtidigt smile

christofer_k Vorsprung durch Technik
10 augusti 2008 · 2 432 Inlägg

KÖP dig en dell!! om du ite  har tänkt bygga ihop  en dator sj  dell datorer är jävligt bra krånglar typ aldrig

TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
10 augusti 2008 · 963 Inlägg

christofer_k skrev:
KÖP dig en dell!! om du ite  har tänkt bygga ihop  en dator sj  dell datorer är jävligt bra krånglar typ aldrig

Gillar DELL bärbara men skulle aldrig köpa en stationär märkesdator oavsett märke.
Sen har ju DELL fått svidande kritik gällande deras service. Har dock testat de flesta märken och som du säger, DELL krånglar minst! Fujitsu-Siemens är klart sämsta jag testat, aldrig haft en helt fungerande FS!

Ska du inte bygga själv så ta ett paket från Komplett.se... De har kassa anställningsförhållande men är du inte så moralisk så har de bra datorer... tongue

Urkas Kräsen grafiker
10 augusti 2008 · 1 775 Inlägg

Fyb skrev:
Några bra tips på sidor där man själv kan bygga ihop en data som inte är allt för komplicerat?

Öppna notepad, skriv några bokstäver och sen sparar du filen, så har du byggt dig lite egen data.


Men som nån annan sa, köp en färdigbyggd dator på komplott. Siba eller OnOff ska du inte ens tänka på, bara skit. Dell tycker jag också du ska skippa, märkesdatorer är bara jobbigt att ha o göra med imo.

Whine whine!
christofer_k Vorsprung durch Technik
10 augusti 2008 · 2 432 Inlägg

http://www.nordichardware.se/Recensione … ivelse=220 läs och lär  lite info  hur du ska göra.. om du ska bygga ihop en egen dator

Rquired Allmänt envis
10 augusti 2008 · 12 512 Inlägg

OBS! Köp inte av Dell. Vad som hände med deras tidigare kvalitet vete fan, men långt borta är den.
De har stora problem med sin XPS (speldatorer) serie, jag vet för jag var dum nog att köpa en.

Och supporten är inte bättre den, teknikerna har en lista med standardlösningar framför sig. Kan de inte lösa problemet med denna lista skickar de ut en tekniker att byta delar. Lyckas inte detta så skyller de på mjukvara och säger att det är bara att leva med det.
Sen att en av dom bytte RAM i min dator medans den fortfarande var på gör inte saken bättre, var inte mycket liv i den sen kan jag avslöja.

Ska nu byta min xps630 mot något annat, så följer tråden och ser om något spännande alternativ dyker upp wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
johanhhh
10 augusti 2008 · 396 Inlägg

Bästa du kan göra är att plocka ihop en data själv, och sen bygga ihop. jag gjorde det med min, och jag kan inte vara mer nöjd. Den kostade totalt 5 tusen för datorn, och den piskar dom flesta av mina polares datorer. Klarar alla spel.

Mytos
10 augusti 2008 · 19 Inlägg

THEBADGUY skrev:
Ja som topic. Ska köpa mig en ny dator nu.
Men eftersom jag inte är 100% när det gäller datorer så tar jag gärna emot lite tips på några "Paket" ni kan rekommendera.

Dom enda kraven jag har är:

Max pris: 10 000 kr.

Ska INTE bygga ihop den själv, och den ska klara dagens spel(ex Crysis) utan problem!.

Mvh/Nicklas

Tjena.

Om du inte tänker bygga ihop den själv så kan jag nog bara hitta datorbutiken som har någorlunda bra utbud, även om de kan ta ett tag på sig. De är de enda som tex bygger en med ATI 4870, som är det mest prisvärda kortet just nu, komplett kan inte erbjuda detta av någon anledning??
Du kan ju gå till deras sida och välja kategorin bygga din egen dator och sedan välja intel - detaljerad.

Jag skulle rekommendera något i stil med:

Chassi/Nätagg: Antec LifeStyle SONATA III Quiet Super MidiTower 500W ATX
1295 kr

Moderkort: Asus P5Q iP45 4DDR2-DIMM 3PCI 3PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX  1095 kr

Processor: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 4MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
1695 kr

Minne: Corsair XMS2-6400 TWIN2X4096-6400C5 G Xtreme 2x2048MB (tot. 4096MB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink 5-5-5-18
795 kr

Hårddisk: Samsung Spinpoint F1 HD753LJ 750GB 7200rpm 32MB SATA2
895 kr

CD/DVD: Pioneer DVR-212D DVD±RW Dual-Layer 18X BEIGE Bulk SATA
309 kr

Grafikkort: Gigabyte Radeon HD4870 512MB DDR5 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express
2295 kr

Och så kostnaden för montering/testning då: 1295 kr


Totalpris:
9674.00

Har inte räknat med Skärm, Tangentbord, Mus osv.  Antar att du redan har sånt. 
Sedan är det ju som sagt så att det blir alltid mest prisvärt om du bygger den själv eller låter nån bekant göra det.  Skulle inte rekommendera en dator idag med något annat än Ati 4870 om man letar efter ett grafikkort för ca 2000 kr. Det spöar nämligen skiten ur alla andra totalt och utmanar dyrare kort i många saker.


/Micke

Senast redigerat av Mytos (10 augusti 2008)

nex_
10 augusti 2008 · 21 Inlägg

han ska ha en quad och inte en dual core som man kan få för samma peng (q6600), jag antar att han inte bryr sig om de sista fps'en som kan skilja mellan cpu'erna i spel...hellre en framtidssäker dator smile

Senast redigerat av nex_ (10 augusti 2008)

Mytos
10 augusti 2008 · 19 Inlägg

nex_ skrev:
han ska ha en quad och inte en dual core som man kan få för samma peng (q6600), jag antar att han inte bryr sig om de sista fps'en som kan skilja mellan cpu'erna i spel...hellre en framtidssäker dator smile

Håller inte riktigt med där faktiskt.  En framtidssäker dator existerar typ inte ändå.  Finns inte mkt spel som verkligen unyttjar quad och går om en högre klockad duo.  Det är ju så att dagens grafikkort begränsas av just processorerna. Det är märkbar skillnad om man klockar upp en lågt klockad processor, oavsett om det är quad eller en duo. En cpu med 2,4 ghz klock kan inte ens utnyttja ett 4870 till max om man säger så wink

Hade han däremot vilja använt datorn till väldigt mkt photoshop/filmredigering och dylikt, då kan jag hålla med dig.

Senast redigerat av Mytos (10 augusti 2008)

Syst3m
10 augusti 2008 · 1 079 Inlägg

TCG skrev:
Bra idé att fråga om råd, kanske inte bästa stället med G.org men bättre än att gå in på SIBA/OnOff och be om hjälp av en säljare(de vet oftast inte skillnad på fram/bak på en dator).

Såssom det paket som xXchamXx94 rekomenderade dig... Du frågade efter en speldator och så rekomenderar han dig en dator med skitgrafikkort bara för att det har ganska mycket minne. Precis så jobbar de flesta säljare av färdiga datorpaket! Siffror på mycket minne är inte allt... eller rättare sagt oftast bara lockelser...

Håller med dig. En okunnig försäljare kan pracka på en vad skit som helst om man inte själv har kunskapen. tomshardware.se , idg.se  är bra dataforum. wink

Syst3m
10 augusti 2008 · 1 079 Inlägg

Mytos skrev:

THEBADGUY skrev:
Ja som topic. Ska köpa mig en ny dator nu.
Men eftersom jag inte är 100% när det gäller datorer så tar jag gärna emot lite tips på några "Paket" ni kan rekommendera.

Dom enda kraven jag har är:

Max pris: 10 000 kr.

Ska INTE bygga ihop den själv, och den ska klara dagens spel(ex Crysis) utan problem!.

Mvh/Nicklas

Tjena.

Om du inte tänker bygga ihop den själv så kan jag nog bara hitta datorbutiken som har någorlunda bra utbud, även om de kan ta ett tag på sig. De är de enda som tex bygger en med ATI 4870, som är det mest prisvärda kortet just nu, komplett kan inte erbjuda detta av någon anledning??
Du kan ju gå till deras sida och välja kategorin bygga din egen dator och sedan välja intel - detaljerad.

Jag skulle rekommendera något i stil med:

Chassi/Nätagg: Antec LifeStyle SONATA III Quiet Super MidiTower 500W ATX
1295 kr

Moderkort: Asus P5Q iP45 4DDR2-DIMM 3PCI 3PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX  1095 kr

Processor: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 4MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
1695 kr

Minne: Corsair XMS2-6400 TWIN2X4096-6400C5 G Xtreme 2x2048MB (tot. 4096MB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink 5-5-5-18
795 kr

Hårddisk: Samsung Spinpoint F1 HD753LJ 750GB 7200rpm 32MB SATA2
895 kr

CD/DVD: Pioneer DVR-212D DVD±RW Dual-Layer 18X BEIGE Bulk SATA
309 kr

Grafikkort: Gigabyte Radeon HD4870 512MB DDR5 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express
2295 kr

Och så kostnaden för montering/testning då: 1295 kr


Totalpris:
9674.00

Har inte räknat med Skärm, Tangentbord, Mus osv.  Antar att du redan har sånt. 
Sedan är det ju som sagt så att det blir alltid mest prisvärt om du bygger den själv eller låter nån bekant göra det.  Skulle inte rekommendera en dator idag med något annat än Ati 4870 om man letar efter ett grafikkort för ca 2000 kr. Det spöar nämligen skiten ur alla andra totalt och utmanar dyrare kort i många saker.


/Micke

Bra där! Men istället för att slänga pengar på en hdd som man kanske inte behöver kan man köpa ett bättre gpu-kort. 250GB räcker gott och väl om man inte delar A-fil.

Mytos
10 augusti 2008 · 19 Inlägg

Syst3m skrev:

TCG skrev:
Bra idé att fråga om råd, kanske inte bästa stället med G.org men bättre än att gå in på SIBA/OnOff och be om hjälp av en säljare(de vet oftast inte skillnad på fram/bak på en dator).

Såssom det paket som xXchamXx94 rekomenderade dig... Du frågade efter en speldator och så rekomenderar han dig en dator med skitgrafikkort bara för att det har ganska mycket minne. Precis så jobbar de flesta säljare av färdiga datorpaket! Siffror på mycket minne är inte allt... eller rättare sagt oftast bara lockelser...

Håller med dig. En okunnig försäljare kan pracka på en vad skit som helst om man inte själv har kunskapen. tomshardware.se , idg.se  är bra dataforum. wink

Hehe sant sant tongue
japp eller sweclockers smile

Mytos
10 augusti 2008 · 19 Inlägg

Syst3m skrev:

Mytos skrev:

THEBADGUY skrev:
Ja som topic. Ska köpa mig en ny dator nu.
Men eftersom jag inte är 100% när det gäller datorer så tar jag gärna emot lite tips på några "Paket" ni kan rekommendera.

Dom enda kraven jag har är:

Max pris: 10 000 kr.

Ska INTE bygga ihop den själv, och den ska klara dagens spel(ex Crysis) utan problem!.

Mvh/Nicklas

Tjena.

Om du inte tänker bygga ihop den själv så kan jag nog bara hitta datorbutiken som har någorlunda bra utbud, även om de kan ta ett tag på sig. De är de enda som tex bygger en med ATI 4870, som är det mest prisvärda kortet just nu, komplett kan inte erbjuda detta av någon anledning??
Du kan ju gå till deras sida och välja kategorin bygga din egen dator och sedan välja intel - detaljerad.

Jag skulle rekommendera något i stil med:

Chassi/Nätagg: Antec LifeStyle SONATA III Quiet Super MidiTower 500W ATX
1295 kr

Moderkort: Asus P5Q iP45 4DDR2-DIMM 3PCI 3PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX  1095 kr

Processor: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 4MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
1695 kr

Minne: Corsair XMS2-6400 TWIN2X4096-6400C5 G Xtreme 2x2048MB (tot. 4096MB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink 5-5-5-18
795 kr

Hårddisk: Samsung Spinpoint F1 HD753LJ 750GB 7200rpm 32MB SATA2
895 kr

CD/DVD: Pioneer DVR-212D DVD±RW Dual-Layer 18X BEIGE Bulk SATA
309 kr

Grafikkort: Gigabyte Radeon HD4870 512MB DDR5 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express
2295 kr

Och så kostnaden för montering/testning då: 1295 kr


Totalpris:
9674.00

Har inte räknat med Skärm, Tangentbord, Mus osv.  Antar att du redan har sånt. 
Sedan är det ju som sagt så att det blir alltid mest prisvärt om du bygger den själv eller låter nån bekant göra det.  Skulle inte rekommendera en dator idag med något annat än Ati 4870 om man letar efter ett grafikkort för ca 2000 kr. Det spöar nämligen skiten ur alla andra totalt och utmanar dyrare kort i många saker.


/Micke

Bra där! Men istället för att slänga pengar på en hdd som man kanske inte behöver kan man köpa ett bättre gpu-kort. 250GB räcker gott och väl om man inte delar A-fil.

Japp iofs. Beror på lite antar jag.  Finns en del spel som är rätt stora idag dock, Age of conan tog upp runt 30 gig på hårddisken. Själv har jag runt 10-15 spel installerat. En del äldre och jag använder en 100 gb partition till det, som har runt 24 gb ledigt.  Många tycker ju om att ha en del utrymme till andra filer också.  Jag tänkte lite så att närmaste grafikkort som är bättre är ett Nvidia 280 eller 9800gx2 och de är så pass mycket dyrare att lite större hårddisk inte gör något, men om trådskaparen tycker det är helt bortkastade pengar så visst :)

Senast redigerat av Mytos (10 augusti 2008)

THEBADGUY Gorgilus addictus
10 augusti 2008 · 4 738 Inlägg

Jag tackar så jättemycket för alla svar! Har blivit lite klokare iaf!.
Är ju en hel djungel det här.

Kollade runt lite på Komplett och hittade den här http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10274
Något att rekommendera? Något man kan byta till det bättre på den? Har ju 2000 att "extrautrusta" den för.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Mytos
10 augusti 2008 · 19 Inlägg

THEBADGUY skrev:
Jag tackar så jättemycket för alla svar! Har blivit lite klokare iaf!.
Är ju en hel djungel det här.

Kollade runt lite på Komplett och hittade den här http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10274
Något att rekommendera? Något man kan byta till det bättre på den? Har ju 2000 att "extrautrusta" den för.

Om du nu måste välja komplett så kan jag inte rekommendera nåt annat än att du går över budgeten med en tusenlapp och väljer ett gtx 280.  Allt imellan där har ingen chans mot ett 4870. Förstår mig verkligen inte på komplett varför inte alternativet finns.  Sedan är 2gig minne i klenaste laget, absolut inget framtidssäkert. Så det skulle jag byta ut till 4gig istället.

Det är princip så här i dagens läge då det gäller grafikkort:

Billigt kort inte mer än 1500 kr, då väljer man ATI 4850
Medelbra kort, då väljer man ATI 4870
Värstingkortet, då väljer man Nvidia GTX 280 eller 9800gx2

Några andra kort är bara att ignorera tongue
Finns framförallt inget som kommer i närheten av 4870. Jag vet att jag är tjatig, men det är så wink
Kom ihåg att grafikkortet är det viktigaste för spelen.

Senast redigerat av Mytos (10 augusti 2008)

christofer_k Vorsprung durch Technik
10 augusti 2008 · 2 432 Inlägg

http://www.nordichardware.se/  bästa forumet enligt mig  finns mkt att lära sig

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang