hur mycket tar bromsarna fram vs bak?

bil_alskaren
15 augusti 2008 · 110 Inlägg

När man bromsar med färdbromsen hur mycket tar det fram och bak. Har hört folk säga att det tar 80% fram och 20 bak men tar det inte lika mycket överallt?

Thaien
15 augusti 2008 · 933 Inlägg

Jag vet inte, men jag har HÖRT som dej att den tar 60 fram och 40 bak

BMW M5 (1999)
Habobo
15 augusti 2008 · 198 Inlägg

Mer bromskraft på framhjulen ska det alltid vara pga att bilens tyngd förskjuts dit när man bromsar och för att bakhjulen inte ska låsa sig. Testa med en cykel att bromsa med bara framhjul eller bakhjul så märker du vilken skillnad det blir på bromssträckan.

1332 - Överjävlig
bil_alskaren
15 augusti 2008 · 110 Inlägg

Habobo skrev:
Mer bromskraft på framhjulen ska det alltid vara pga att bilens tyngd förskjuts dit när man bromsar och för att bakhjulen inte ska låsa sig. Testa med en cykel att bromsa med bara framhjul eller bakhjul så märker du vilken skillnad det blir på bromssträckan.

jag håller med dig och jag har också märkt det när jag cyklar men varför ska bakhjulen låsa sig när man har abs?

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
15 augusti 2008 · 946 Inlägg

Rubrikändring? roll

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
bil_alskaren
15 augusti 2008 · 110 Inlägg

Dave_C70 skrev:
Rubrikändring? roll

vad är det för fel på rubriken?

bil_alskaren
16 augusti 2008 · 110 Inlägg

bil_alskaren skrev:
När man bromsar med färdbromsen hur mycket tar det fram och bak. Har hört folk säga att det tar 80% fram och 20 bak men tar det inte lika mycket överallt?

ingen som kan svara på frågan?

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
16 augusti 2008 · 5 042 Inlägg

olika till olika bilar. Oftast är det 60% fram & 40% bak smile

Senast redigerat av Children-Of-Bodom (16 augusti 2008)

C H E V R O L E T <3
Karlzzon The One Evolution
16 augusti 2008 · 1 627 Inlägg

bil_alskaren skrev:

bil_alskaren skrev:
När man bromsar med färdbromsen hur mycket tar det fram och bak. Har hört folk säga att det tar 80% fram och 20 bak men tar det inte lika mycket överallt?

ingen som kan svara på frågan?

skulle det ta lika mycket så ökar chansen att få sladd om bakhjulen låser sig. efter som tyngden flyttar framåt så blir ju baken lite lättare

Fäll ner pungen och landa
bil_alskaren
16 augusti 2008 · 110 Inlägg

Karlzzon The One skrev:

bil_alskaren skrev:

bil_alskaren skrev:
När man bromsar med färdbromsen hur mycket tar det fram och bak. Har hört folk säga att det tar 80% fram och 20 bak men tar det inte lika mycket överallt?

ingen som kan svara på frågan?

skulle det ta lika mycket så ökar chansen att få sladd om bakhjulen låser sig. efter som tyngden flyttar framåt så blir ju baken lite lättare

hur kan bakhjulen låsa sig när man har abs det är det jag inte förstår?

uLLved Audifil.
16 augusti 2008 · 123 Inlägg

bil_alskaren skrev:

Karlzzon The One skrev:

bil_alskaren skrev:

ingen som kan svara på frågan?

skulle det ta lika mycket så ökar chansen att få sladd om bakhjulen låser sig. efter som tyngden flyttar framåt så blir ju baken lite lättare

hur kan bakhjulen låsa sig när man har abs det är det jag inte förstår?

Eftersom tyngden skjuts framåt så blir det lättare bak, bakhjulen får mindre tryck och friktion mot marken och bromsarna får då lättare att stanna bakhjulen.

tommie87
16 augusti 2008 · 349 Inlägg

85% fram 15% bak gissar jag på pga att abs skulle jobba järnet vid mera bromsverkan bak! vid en tvärnit är det inte mång kilos axeltryck bak

bil_alskaren
16 augusti 2008 · 110 Inlägg

Eftersom tyngden skjuts framåt så blir det lättare bak, bakhjulen får mindre tryck och friktion mot marken och bromsarna får då lättare att stanna bakhjulen.

så abs brukar sällan få jobba på dom bakre hjulen?

Aruzo Ace Ventura
16 augusti 2008 · 1 240 Inlägg

när jag besiktade s70in hade jag 2.2 fram och 2.0 bak!  De tyckte jag var mysko! Aldrig haft en bil med så jämn bromsverkan fram och bak!

Volvo S70 "2.5D" (1999)
Mercedes 240D "w123" (1985)
uLLved Audifil.
16 augusti 2008 · 123 Inlägg

bil_alskaren skrev:

Eftersom tyngden skjuts framåt så blir det lättare bak, bakhjulen får mindre tryck och friktion mot marken och bromsarna får då lättare att stanna bakhjulen.

så abs brukar sällan få jobba på dom bakre hjulen?

Hjulen stannar lättare om det inte är tryck på dem. lyft cykeln, rulla hjulen och bromsa. jämför sedan med när du cyklar vanligt så förstår du nog.

Amazon_123GT Driifter;)
16 augusti 2008 · 1 630 Inlägg

på bes beror de ju bara på hur hårt gubben trycker på pedalen.. 


och bromverkan fram borde väl öka ju hårdare man bromsar eftersom om du tvärnitar förflyttas ju vikten mer frammåt än vad den gör vid en normal inbromsning lr?

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Sokrates Eliminator
16 augusti 2008 · 1 441 Inlägg

60/40 är rätt.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Markus_MR2
16 augusti 2008 · 761 Inlägg

Går inte att säga så alls.. Det bror helt på bilens konstruktion i övrigt. a tex. skillnaden mellan min MR2:a och 9000.. Drar man i handbromsen på 9000 så bromsar den inte påtagligt innan hjulen låser sig, för där finns ingen tyngd över bakvagnen. MR2:an däremot bromsar ganska hyffsat pga tyngden då motorn sitter bak, eller mitten för att va noga. Dessutom är det så på många nyare bilar att bakbromsen bromsar först och sen frambromsen för att den inte ska kränga. Så siffrorna kan nog va mellan 85/15 till 60/40.. Skivorna bak är ex. större än fram på MR2:orna,, något tunnare dock.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
bil_alskaren
17 augusti 2008 · 110 Inlägg

så ju hårdare man bromsar desto mer tar det på dom främre bromsarna, om man tvärnitar ligger det då 85% fram och 15% bak eller?

och vid normala inbromsningar 60 fram och 40 bak?

Murdock_1980
17 augusti 2008 · 26 Inlägg

samtliga bilar bromsar i snitt 60% fram och 40% bak oavsett bilmärke och modeller detta är oberoende om du kör eller står stilla med bilen det har med bilens bromskfrafts fördelning att göra och dom är tillverkade så från fabrik och går inte att ändra på. Eller hur hårt du än bromsar så ändras dessa värden aldrig, det skulle göra bilen farlig i traffiken om du plötsligt skulle behöva tvärnitta skulle då bilen börja ändra värderna i bromsningen så skulle bilen förmodligen bara få försämrad bromsverkan kanske till och med farlig och svajig.

Senast redigerat av Murdock_1980 (17 augusti 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang