2176
Sök

Myter inom bilvärlden,fyll på med era!

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
17 augusti 2008
#101
Seth skrev:
två myter:
Röda bilar går snabbare. kände en som vägrade tro annat.
Att du kan skydda dig bakom bildörren (som många gör i filmer) vid en skottlossning. (enda som skyddar dig mot en kula i en org bil e motorblocket.)

kulor åker ju inte rakt igenom.. behövs väldigt lite för att en kula ska ändra riktning...

men en bildörr klarar inte ett par magg i från en ak47

2slow

Saabvilde!
1 708 Inlägg
17 augusti 2008
#102
Rushman skrev:
haha en 15 åring kom fram å börja snacka bilar me mig, detta är väl lite off topic då det inte är några myter utan mest skitsnack (så vitt jag vet?)

Volvo ska komma med en ny modell, V70 T5-R med dubbelturbo och 440hk
Hans pappa har en saab 9-3 som är dubbelturbokonverterad och har 280hk
Hans pappas Volvo V70 2.4i toppar över 250km/h på raksträcka

Annars så tycker jag att alla "polisen har ingen rätt att" diskutioner är myter.
Polisen gör enligt mina erfarenheter i stort sett vafan dom vill.

Tack. Äntligen nån som tänker på samma sätt som mej.
Senast redigerat av Larsson_Power (17 augusti 2008)

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

3 354 Inlägg
17 augusti 2008
#103
är jägare och hemma har vi en halvtums (1,25-1,5 cm) plåt med ett hål efter ett vanligt jaktvapen och de är så att säga snällare än övriga kulvapen som finns och det är inte mkt plåt och övrigt material i en bildörr
Senast redigerat av Seth (17 augusti 2008)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Smålänning
7 887 Inlägg
17 augusti 2008
#104
Jag skulkle vilja påstå att det är en myt (mer eller mindre) att nya bilar drar mindre bensin än gamla. Vissa undantag finns ju, som stora motorer på typ 5 liter, men på normala bilar.

En toyota starlet 1,3 från sent 80-tal drar typ 0,55 milen.. Försök att få ner en yaris 1,4 på det...

Sen ang. säkerhet så tror jag att man sitter nästan lika säkert i en volvo, saab, BMW, mercedes eller vad för nått som helst som jobbade med säkerhet för 20 år sen i en SINGELolycka som en modern bil. Då kan ju den äldre använda sina egna skyddsystem och slipper bli barriär åt den moderna bilen som väger mer...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

född blåvit
624 Inlägg
17 augusti 2008
#105
Apropå att bensintankar smäller som på film. Med hål i tanken och bensin rinnande bakom dig så brinner det ikapp en körande bil.



Jovisst gör det, bara du inte överstiger 10km/h eller så för du kör du ifrån lågan tongue
Detta är oavsett sugrörshål eller decimeterstort hål, faktum är att mindre hål brinner något snabbare (mindre volym ångor att antända).

blacken
17 augusti 2008
#106
azid skrev:
Seth skrev:
två myter:
Röda bilar går snabbare. kände en som vägrade tro annat.
Att du kan skydda dig bakom bildörren (som många gör i filmer) vid en skottlossning. (enda som skyddar dig mot en kula i en org bil e motorblocket.)

kulor åker ju inte rakt igenom.. behövs väldigt lite för att en kula ska ändra riktning...

men en bildörr klarar inte ett par magg i från en ak47

Den klarar inte ens en ,22 lr, en 7,62x 51 AP går igenom blocket också..
Senast redigerat av blacken (18 augusti 2008)

Körv
3 535 Inlägg
17 augusti 2008
#107
blacken skrev:
azid skrev:
Seth skrev:
två myter:
Röda bilar går snabbare. kände en som vägrade tro annat.
Att du kan skydda dig bakom bildörren (som många gör i filmer) vid en skottlossning. (enda som skyddar dig mot en kula i en org bil e motorblocket.)

kulor åker ju inte rakt igenom.. behövs väldigt lite för att en kula ska ändra riktning...

men en bildörr klarar inte ett par magg i från en ak47

Den klarar inte ens en ,22 lr, en 7,62x 55 AP går igenom blocket också..

Nu är det ju skillnad på motorblock också smile

Truckdriving Man

1 661 Inlägg
18 augusti 2008
#108
Seth skrev:
två myter:
Röda bilar går snabbare. kände en som vägrade tro annat.
Att du kan skydda dig bakom bildörren (som många gör i filmer) vid en skottlossning. (enda som skyddar dig mot en kula i en org bil e motorblocket.)

Men vet ju aldrig, om man skjuter med pistol och har omantlad ammo, ex polis ammo så kan ju en balk i dörren stoppa skottet.
Men har man däremot en automkarbin med helmantlade bulor så skulle det gå igenom dörren och en person med skottsäker väst och ut genom andra dörren.

blacken
18 augusti 2008
#109
Hardjim skrev:
Seth skrev:
två myter:
Röda bilar går snabbare. kände en som vägrade tro annat.
Att du kan skydda dig bakom bildörren (som många gör i filmer) vid en skottlossning. (enda som skyddar dig mot en kula i en org bil e motorblocket.)

Men vet ju aldrig, om man skjuter med pistol och har omantlad ammo, ex polis ammo så kan ju en balk i dörren stoppa skottet.
Men har man däremot en automkarbin med helmantlade bulor så skulle det gå igenom dörren och en person med skottsäker väst och ut genom andra dörren.

dom har inte omantlad ammo till en 9:a tror inte ens att det finns.  Polisens ammo Speer GHD är visserligen "halvmantlad" och deras tidigare ammo var mod 39 helmantlad och båda slår garanterat igenom en bildörr..

Nu är det ju skillnad på motorblock också

Ja jo ett motorblock i ett fartyg är nog lite knepigare att skjuta igenom. Men dom motorblock som finns i dagens bilar är inget problem för den ammunitionen..

1 661 Inlägg
18 augusti 2008
#110
blacken skrev:
Hardjim skrev:
Seth skrev:
två myter:
Röda bilar går snabbare. kände en som vägrade tro annat.
Att du kan skydda dig bakom bildörren (som många gör i filmer) vid en skottlossning. (enda som skyddar dig mot en kula i en org bil e motorblocket.)

Men vet ju aldrig, om man skjuter med pistol och har omantlad ammo, ex polis ammo så kan ju en balk i dörren stoppa skottet.
Men har man däremot en automkarbin med helmantlade bulor så skulle det gå igenom dörren och en person med skottsäker väst och ut genom andra dörren.

dom har inte omantlad ammo till en 9:a tror inte ens att det finns.  Polisens ammo Speer GHD är visserligen "halvmantlad" och deras tidigare ammo var mod 39 helmantlad och båda slår garanterat igenom en bildörr..

Nu är det ju skillnad på motorblock också

Ja jo ett motorblock i ett fartyg är nog lite knepigare att skjuta igenom. Men dom motorblock som finns i dagens bilar är inget problem för den ammunitionen..

Jag har sett bilar med riktigt tjocka balkar (ex 3000GT, BMW 750) men om du kan garantera så tror jag dig.

16 Inlägg
18 augusti 2008
#111
Att man kan smacka LGF-skylt på obesiktigade släp och köra lagligt. Måste vara ett oregistrerat släp för att det ska funka (och enbart för temporärt bruk). Samma sak med en massa andra "tricks" för att undvika påföljd, mycket av det är myter.

Kring kylarglykol hör man ju också mycket olika saker, oftast väldigt motsägelsefulla. Vad som är sanning och vad som är myter är svårt att sortera ut.


There is no replacement for displacement
630 Inlägg
18 augusti 2008
#112
evilaudio skrev:
Irmscher Vectra skrev:
prodrive skrev:
Att Volvo 740 är en bra och säker bil.

Det är ju ingen myt.. Jag gillar inte 740 heller, men kolla lite krocktester och motorpålitlighet.. :rolleyes.:
Då ligger nog en liten japsare i lä.. Kanske inte med motorn, men i säkerhet. wink

har du inte sett krocktesten me nya Megán å en 740??   de blir ju bara bajs kvar av volvon.. tongue

Sen får man ju jämföra med andra bilar från samma tid och prisklass med. hade en ny megane INTE varit bättre skulle ju fransoserna låsas in...


Civ.Ing.
70 Inlägg
3 oktober 2008
#113
Några vanliga och väl inarbetade myter:

1) En V-motor ger mer vrid än radmotor.

2) En V-twin ger mer vrid än en radfyra.

3) En stor motor drar mindre bränsle än en liten. (för att den stora motorn inte behöver jobba så hårt (gäller bensinmotorer på mc/personbilar))

4) En (man. vxl.) bil accelererar som bäst vid maxeffekt.

5) En tvåtaktare har lägre vridmoment än en fyrtaktare.
Senast redigerat av Guldfinger (5 oktober 2008)


VW-nörd?
4 332 Inlägg
3 oktober 2008
#114
En vanlig myt e väl då att automatiska växellådor ses som långsammare än manuella och drar mkt mer soppa. Titta bara på VWs DSG säger ja då tongue


4 682 Inlägg
3 oktober 2008
Trådstartare
#115
trevligt att nån hittade min gammla tråd smile,kan fylla på med en till myt som e ganska vanlig : att man får äga/sälja fem bilar per år. sen blir man "klassad som bilhandlare" . e ju faktiskt 12 bilar per år man får ha roll

Civ.Ing.
70 Inlägg
3 oktober 2008
#116
Mortalis skrev:
En vanlig myt e väl då att automatiska växellådor ses som långsammare än manuella och drar mkt mer soppa. Titta bara på VWs DSG säger ja då tongue

Som tumregel är det dock helt rätt. Konvertern innebär en energiförlust och idag så är majoriteten av automatlådor behäftade med en sådan.


Muttley
3 oktober 2008
#117
Guldfinger skrev:
Några vanliga och väl inarbetade myter:

1) En V-motor ger mer vrid än radmotor.

2) En V-twin ger mer vrid än en radfyra.

3) En stor motor drar mindre bränsle än en liten. (för att den stora motorn inte behöver jobba så hårt)

4) En (man. vxl.) bil accelererar som bäst vid maxeffekt.

hödde du, en v twin på mc ger faktiskt mer vrid än en vanlig radfyra wink. jag vet själv och har jämfört.
du behöver mindre arbete på en v twin för att mcn ska dra sig fram.

och på en v twin är kolvarna mycket större än på en radfyra.

Civ.Ing.
70 Inlägg
3 oktober 2008
#118
tkd_rille skrev:
Guldfinger skrev:
Några vanliga och väl inarbetade myter:

1) En V-motor ger mer vrid än radmotor.

2) En V-twin ger mer vrid än en radfyra.

3) En stor motor drar mindre bränsle än en liten. (för att den stora motorn inte behöver jobba så hårt)

4) En (man. vxl.) bil accelererar som bäst vid maxeffekt.

hödde du, en v twin på mc ger faktiskt mer vrid än en vanlig radfyra wink. jag vet själv och har jämfört.
du behöver mindre arbete på en v twin för att mcn ska dra sig fram.

och på en v twin är kolvarna mycket större än på en radfyra.

Ja det är som sagt en väl inarbetad myt.


VW-nörd?
4 332 Inlägg
3 oktober 2008
#119
Guldfinger skrev:
Mortalis skrev:
En vanlig myt e väl då att automatiska växellådor ses som långsammare än manuella och drar mkt mer soppa. Titta bara på VWs DSG säger ja då tongue

Som tumregel är det dock helt rätt. Konvertern innebär en energiförlust och idag så är majoriteten av automatlådor behäftade med en sådan.

Jo precis, men numera är det ju en myt wink


Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
3 oktober 2008
#120
azid skrev:
Seth skrev:
två myter:
Röda bilar går snabbare. kände en som vägrade tro annat.
Att du kan skydda dig bakom bildörren (som många gör i filmer) vid en skottlossning. (enda som skyddar dig mot en kula i en org bil e motorblocket.)

kulor åker ju inte rakt igenom.. behövs väldigt lite för att en kula ska ändra riktning...

men en bildörr klarar inte ett par magg i från en ak47

men seriöst hur tjocka dörrar har ni på era bilar? de handlar ju om max 1,5mm MAX!  man kan ju nästan skjuta hål i en bildörr med ett luftgevär.. btw såg på mythbusters när dom sköt med gevär på en bil o de va ju som att skjuta genom ett dasspapper! nu har ja sagt mitt Hade! lol

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!


Sök