Fixa oljeretur från turbo ner i tråg.

Bjerse
16 augusti 2008 · 56 Inlägg

Hej
Jag har en fråga angånde min oljeretur som jag måste fixa, jag har en b230f motor som jag har satt på en turbo och mer där till, men nu när jag ska sätt in oljereturen i tråget så funderar jag på vilket ställe som är lämpligast att bora håll, jag har nu tagit loss tråget för att lättare komma åt, men problemet är att jag inte vet var olje nivån ligger i en b230f tråg,

Någon som möjligt viss har gjort samma sak och kanske kan skicka en bild så skulle de vara toppen!
Mvh björn

Audi A4 "1.8t stcc edition Quattro" (2005)
BMW e34 m5 Turbo "1060hp" (1991)
m_ellisson
16 augusti 2008 · 17 Inlägg

Så högt upp i tråget som möjligt! mvh magnus

BMW E30 M50B28 Turbo "323an" (1986)
Bjerse
16 augusti 2008 · 56 Inlägg

jo men i så fall skulle det vara på den sidan där insuget sitter, efter som motorn lutar lite mot avgassidan så skulle ju de vara det lämpligaste stället för att komma så högt upp som möjligt, dock så blir det en välldigt lång väg att leda returen på.

Någon som vet om oljan når ända upp på tråget vid avgassidan ? om ni förstår hur jag menar:P

BMW e34 m5 Turbo "1060hp" (1991)
Audi A4 "1.8t stcc edition Quattro" (2005)
Sleepy_One jopp
16 augusti 2008 · 145 Inlägg

det gör ingen skillnad om oljan "når upp" till returen. sätt den längst upp på tråget(rakt nedanför turbon) å sen gör tyngdkraften sitt ska du se!

jomenvisst
Bjerse
16 augusti 2008 · 56 Inlägg

Tyngdkraft?. returen ska väll vara stjälvrinnande?

Audi A4 "1.8t stcc edition Quattro" (2005)
BMW e34 m5 Turbo "1060hp" (1991)
Audikrille
16 augusti 2008 · 324 Inlägg

Oljenivån får ju inte nå upp till returen. Då blir det inte så bra.
Jo, returoljan är ju självrinnande.

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99
Rille_745 Volvomekaniker
16 augusti 2008 · 299 Inlägg

häll i 3,9l olja eller nått i tråget och se var det hamnar..

Runn WS7 Avstängd
16 augusti 2008 · 1 031 Inlägg

Bjerse skrev:
Hej
Jag har en fråga angånde min oljeretur som jag måste fixa, jag har en b230f motor som jag har satt på en turbo och mer där till, men nu när jag ska sätt in oljereturen i tråget så funderar jag på vilket ställe som är lämpligast att bora håll, jag har nu tagit loss tråget för att lättare komma åt, men problemet är att jag inte vet var olje nivån ligger i en b230f tråg,

Någon som möjligt viss har gjort samma sak och kanske kan skicka en bild så skulle de vara toppen!
Mvh björn

Ett tips är att titta hur volvo gjort på en B23 med turbo wink   eller skicka en fråga en en ägare av en sådan här på gorg.

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
nelle
19 september 2008 · 72 Inlägg

Audikrille skrev:
Oljenivån får ju inte nå upp till returen. Då blir det inte så bra.
Jo, returoljan är ju självrinnande.

Varför kan inte oljenivån nå upp till ett sånt returrör?har nämligen en b21et som de är gjort så på! /nelle

Tic
19 september 2008 · 153 Inlägg

kör inte returen i tråget ... bårra i blocket å sätt ett rör där orginal retur sitter på Turboblocken, då kommer oljan rinna lättare, vilket skonar turbon, den slipper jobba ner oljan!

Tuned By Nenne !!
TurbOla Reservdansk
19 september 2008 · 6 271 Inlägg

Tic skrev:
kör inte returen i tråget ... bårra i blocket å sätt ett rör där orginal retur sitter på Turboblocken, då kommer oljan rinna lättare, vilket skonar turbon, den slipper jobba ner oljan!

På vitmotorerna sitter oljereturen i vevhuset, nästan i höjd med vevaxeln. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Corpze
19 september 2008 · 1 311 Inlägg

jag har gjort hål högst upp i tråget på turbosidan... fungerar hur bra som helst på min 16v turbo! nån som säger att det inte funkar som provat egentligen?

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
Tic
20 september 2008 · 153 Inlägg

Jag har provat! Min förra maskin jag byggde, hade jag de högst upp i tråget , men gjorde att den rök blått! Turbon fick inte sitt "fall" på oljan ,, jag flyttade upp den å problemet va borta... men de kan kanske funka ändå , kanske va jag som hade otur :S

Tuned By Nenne !!
Xoff Volvo tönt... =)
21 september 2008 · 2 344 Inlägg

jag säger som en tidigare redan sagt, borra hålet där det sitter på ET/FT/FK blocken... ditt F block är ju redan förberett med den lilla bulan som sticker ut, bara borra upp där...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang