5120
Sök

Byta motor från B230F till B230FT, vad behövs göras?

Nismo
758 Inlägg
19 augusti 2008
Trådstartare
Tjena, tänkte höra om någon vet lite vad som behövs göras för o byta från en vanlig F motor till en FT hur blir de med el osv?

Te.x räcker de med o byta boxar eller måste man byta hela elsystemet?!

Tacksam för svar! MVH

Nismo
758 Inlägg
19 augusti 2008
Trådstartare
Ingen som har en aning?smile

849 Inlägg
19 augusti 2008
det finns ju även laddtryck styrning på en sådan bil  så kan tänka mig att det är lite mer än bara boxen som behöver bytas, men hela el systemet behöver inte bytas ut, då det är mycket samma på dom.

Enbart vad jag tror tongue inte grejjat med 740 så mycket tongue

Superior imports AB http://www.superiorimports.se
Rota fälgar: http://www.gand.nu

One Man Clan
4 287 Inlägg
19 augusti 2008
Det beror på om du har lh 2.4... På sugmotorn tex så sitter luftmassemätarn på vänster sida av motorn å på turbon på höger så den vänstra kabeln blir för kort...denna får man modda på någe vis...annars använder en sugspis samma kabelmatta å givare som en turbo.....  tänd å bränsleboxarna likadana förutom att du behöver köpa turboboxarna...

så vitt jag kan komma ihåg är de så här men finns kanske folk me andra åsikter :p

Å Nej de finns ingen laddtryckstyrning på dessa bilarna om vi snackar b230ft/fk
Om man kör italien import med 204FT tex (16 ventilars turbo) så sitter de laddtryckstyrning men inte på 7-940 turbo

Nismo
758 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
Tack så mycke, gärna fler svar från folk smile

183 Inlägg
20 augusti 2008
Nja hälften rätt typ i den infon du fått, har en polare som gjorde detta nyss.
Kabelstam behövs inte bytas förutom om den är inporterad från italien lr usa, dock får du tänka på att växellådans anslutning till motorn behövs bytas om du kör med din gamla? Iochmed att sugmotorn har sexkantad anslutning och turbon har sidogående bultar... annars är det nog inga problem=)

Nismo
758 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
Celica89 skrev:
Kabelstam behövs inte bytas förutom om den är inporterad från italien lr usa, dock får du tänka på att växellådans anslutning till motorn behövs bytas om du kör med din gamla? Iochmed att sugmotorn har sexkantad anslutning och turbon har sidogående bultar... annars är det nog inga problem=)

okej, låter nice! Kanske blir en ft i framtiden då:cool:

One Man Clan
4 287 Inlägg
20 augusti 2008
Celica89 skrev:

de är exakt samma block i en 230F som i en 230FK å gjutningen mot lådan till är samma

växelådan hänger du på likadant i en 230fk-b230K-b230E-b230FB-b230FS-b234F
b204Ft  osv

Vad är de för bultar som skiljer ?

1 749 Inlägg
20 augusti 2008
Blocken skiljer sig lite men inget som berör växellådan.
Det som skiljer sig är oljetillförsel och retur till turbon.

Vad jag vet.....

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 augusti 2008
Intressant hur man kan rätta någon och skriva in nya helt felaktiga uppgifter...  inte lätt för trådskaparen att få någon klarhet i det hela om det ser ut på detta viset.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
20 augusti 2008
På FT motorn har du ju oljereturen i blocket. Vilket inte finns på F.

Mvh Thomas

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
20 augusti 2008
Och det jag kan tänka mig att man måste byta är just boxarna samt Lmm.

Mvh Thomas

10 287 Inlägg
20 augusti 2008
Skall vi dra ett streck över diskussionen hittills (pga alla felgissningar) och börja med kolla om Grundström har LH2.2 eller LH 2.4.

Kan Mr Grundström månne kolla detta genom att avlägsna klädseln (plasten) nere vid höger A-stolpe under handskfacket och kolla om styrboxen har en handske med 25 eller 35 stift.

När vi vet detta så kan vidare utredning ske av Mr Grundströms alternativ, möjligheter och dom problem som finns med att byta från F till FT.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

183 Inlägg
20 augusti 2008
Xuri skrev:
Celica89 skrev:

de är exakt samma block i en 230F som i en 230FK å gjutningen mot lådan till är samma

växelådan hänger du på likadant i en 230fk-b230K-b230E-b230FB-b230FS-b234F
b204Ft  osv

Vad är de för bultar som skiljer ?

Kan inte svara exakt för alla 740 typer men i polarens växellåds kammare hade han bultar som du var tvungen att skruva ut för få dit den gamla lådan, vet inte hur pass rätt detta är men på polarens bil var det så iaf ^^

Nismo
758 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
Tack för alla svar! Ska ta reda på om de är ett 2.4 eller 2.2 ! Inte nu på fläcken, för bilen har jag inte här. Men imorrn eller övermorgon smile Återkommer!

Sök