5185
Sök

Missljud i framvagn på Audi 90 -89

1 Inlägg
19 augusti 2008
Trådstartare
Har problem med missljud i framvagnen på min Audi.

Började för nån månad sen när jag bytte stötdämpare fram. Klantade mig och glömde dra åt hjulbultarna på vänster framdäck. Insåg det först efter att jag kört iväg en bit och det började skaka rätt ordentligt. Körde tillbaka och drog åt dom men efter det har jag hört missljud från framvagnen.

Är ett som ett pulserande skavande ljud. Bara när kopplingen är uppe och mer i högre hastigheter när man gasar.

Hör också av ett klonkande ljud när jag svänger, fast bara då bilen är stillastående eller rullar sakta.

Trodde jag det var spidnelleden så jag bytte den yttre fast utan att det blev nåt bättre.

Idag blev det dock värre. Märkte när jag skulle hem från jobbet mer av ett knackande ljud. Det var periodiskt och förutsägbart, typ var 5:e meter eller så. Har ändå kört 250 mil med bilen sen jag började få problem.

Funderar på om det kan vara hjullagret. Vill minnas att jag kunde "vicka" lite på däcket när jag hade lyft upp bilen. Känns ganska logiskt att vibrationerna från då hjulbultarna inte satt fast slog sönder hjullagret? eller?

Hoppas någon har koll och kan ge mig lite vägledning smile

Eliminator
1 441 Inlägg
19 augusti 2008
Låter som två fel, ( iom kopplingen häver ljudet) urtrampningslagret på kopplingen.
Hjullager iom (knackande ljud/"vicka på hjulet")

/Tommy.
Senast redigerat av Sokrates (19 augusti 2008)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

BTLulle
19 augusti 2008
Har du dragit fast den stora muttern som håller drivaxeln. Om man drar och trycker i hjulet och samtidigt känner på alla länkar så känns det ganska väl var det glappar, är hjulagret så slut att det glappar så borde det komma missljud från det om du snurrar däcket. Kolla även så att inte bromsskölden fick sig en smäll så det är den som tar mot något så det låter illa.

MVH Peter

Sök