4548
Sök

Turbo till saab ftt 200hk

727 Inlägg
8 februari 2006
Trådstartare
#1
Hej undrar vad det sitter för snurra orginal på 200hk modellen, om det är t25 eller vilken typ är det? tänkte trimma den men är det t25 så pallar den inte så mycke mer än 250 hk?! å me mycke ladd i en sån så är den slut rätt fort.. Vilken snurra bör jag uppgradera med?

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

billinge
95 Inlägg
8 februari 2006
#2
till en lastbils snurbo

bensin i blodet och motorolja i öronen

727 Inlägg
8 februari 2006
Trådstartare
#3
Hmm trodde det var ett seriöst forum där inga stollar skriver sjuka meningslösa svar...

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

5 710 Inlägg
9 februari 2006
#4
Hej!

Din bil har mycket riktigt en "T25" (som man i folkmun kallar den) originalmonterat.
Skall man vara petig heter den Garrett TB2531.
Firmorna tar med denna snurra ut ~270kusar men då är det ganska stressat....., finns de som gått ännu längre men det får väl anses som rent "snigelplågeri".
Karaktären med T25 och trim kan ibland upplevas lite trist, blir bra "tjong" i låg/mellanregistret men över 5000rpm kan den kännas trött och det beror helt enkelt på att myggsnurran inte kan pumpa mer luft.

Frayze skrev:
Vilken snurra bör jag uppgradera med?

Motfrågan blir....: Hur långt vill du komma?
Finns olika alternativ med olika pris och monteringssmidighet.

MVH Jonas
..............

727 Inlägg
9 februari 2006
Trådstartare
#5
Usch va tråkigt, tänkte att iaf en så pass ny bil som -97 borde ha lite modernare snurra,
gamla 200sx s13 ja hade var samma problem och turbo för den delen, visst gick den bra tills ca 5500 rpm som du beskrev men sen slö, å den tog slut rätt fort kan ja lova tongue den hade jag vässat med argare kammar, Högeffekt soppapump, 3" avgas från turbon, chip, större IC med mera

Ja det blir att iaf få på en t28, är ju lite större, å med tanke på automat lådan så kan man nog inte ladda på föör mycket! vill ha en stabilt byggd relativt driftsäker motor, så kanske en t28 eller td04-16T å lite skojigare mjukvara å avgas i passande tum.(byggs för hand) lär man tänka på annnat som spridare eller soppapump i saabarna? eller pallar dem ca 300 hk? GE TIPS wink

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

5 710 Inlägg
9 februari 2006
#6
Frayze skrev:
Ja det blir att iaf få på en t28, är ju lite större, å med tanke på automat lådan så kan man nog inte ladda på föör mycket!

T28:n är ett alternativ om man bara vill montera dit utan att behöva bygga om, ett annat (och som jag ser det bättre) alternativ är TD04HL -15T 6# som sitter på 9000aeron.
Vattenrör och stag behöver bytas samt att oljereturen måste modifieras/bytas.
Till en bil med automat kan man göra en "snällare" programvara och begränsa vridmomentet en aning för att skona lådan.
Frayze skrev:
lär man tänka på annnat som spridare eller soppapump i saabarna? eller pallar dem ca 300 hk?

Spridare och pump räcker till 300 även om spridarna är på gränsen.

MVH Jonas
..............

727 Inlägg
9 februari 2006
Trådstartare
#7
ok Tackar för snabba seriösa svar!, är det Stora modifieringar att uppgradera till en en 15T då? eller går det hyffsat smidigt? Downpipen lär moddas oxå va?  finns ju plats iaf jämfört med förra bilen 200sx wink

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

5 710 Inlägg
9 februari 2006
#8
Frayze skrev:
ok Tackar för snabba seriösa svar!, är det Stora modifieringar att uppgradera till en en 15T då? eller går det hyffsat smidigt? Downpipen lär moddas oxå va?  finns ju plats iaf jämfört med förra bilen 200sx wink

Varsågod smile
Nej det är inga större modds som behövs:
-Vattenrör till/från, antingen handlar du rören direkt från en aero eller en 225hästare 97-98 eller så skarvar du befintligt rör med ny banjo.
Sista alternativet är att göra helt nya slangar i stålomspunnet med M14 i ena änden och M12 i andra (mot snurran).
-Staget mellan block-->turbinhus moddas eller tas från ovanstående bilar.
-Oljereturen, filas till för att passa det mindre "bultmönstret" eller tas från ovanstående bilar.

Passar gör:
-DP
-Inloppsslang.
-Tryckoljerör.

MVH Jonas
..............


Sök