Besiktning? (nej tack)

Gunclub
28 augusti 2008 · 195 Inlägg

Besiktigade bilen idag. Beställde själv en tidig tid eftersom jag var övertygad om att den skulle gå igenom utan så mycket som en 1a. Men ICKE. När jag kommer till kassan säger besiktningsmannen att jag har fyra anmärkningar och att jag måste göra en ombesiktning om en månad max om jag inte vill ha körförbud.

1. Parkeringsbroms Bromsverkan vänster sida "ur funktion"
2. Bromsslang (Höger fram) skadad
3. Blinkersglas (höger fram) Fel färg
4. Bromsljus Bak (ur funktion)

Blinkersglas och bromsljus är ju inga problem, men bromsslangen måste bytas och den förbaskade parkeringsbromsen har jag ingen jävla aning om hur jag skall fixa?

Kanske en onödig tråd men är det någon som har haft liknande problem med sin audi?

FLindgren
28 augusti 2008 · 5 089 Inlägg

det är väll sådanadära skruvade ok på a4 bak? handbromsen sitter i bromsoket? kanske räcker med att smörja upp fjädern som sitter på bakidan på oket och dra fram å tillbaka på handbromsen så kanske det kommer. i värsta fall är det oket som har gett sig. då är det bara att byta.

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
steifan DR!FTT3KN!K3R
28 augusti 2008 · 10 427 Inlägg

Låter som fel som skulle kunna vara på vilken bil som helst, så ingen fara på det torpet iallafall.


En bromsslang kostar ju ett par hundralappar, kan ju vara lite bökigt att byta.
Blir nog inte så extremdyrt om du lämnar in det på verkstad heller.

Gunclub
28 augusti 2008 · 195 Inlägg

FLindgren skrev:
det är väll sådanadära skruvade ok på a4 bak? handbromsen sitter i bromsoket? kanske räcker med att smörja upp fjädern som sitter på bakidan på oket och dra fram å tillbaka på handbromsen så kanske det kommer. i värsta fall är det oket som har gett sig. då är det bara att byta.

Jadu fjäder? jag är ganska så iq- befriad vad gäller bilar är jag rädd. asså den spänner bromsen som den skall på höger sida så man känner ingen skillnad när man drar i spaken.
I bästa fall så är det bara vajern som är slapp (eller av) och då är det "BARA" att hissa upp bilen-montera av halva avgassystemet- riva ur alla värmesköldar och sen så kommer man till vajerinställningsmuttrarna;)

Gunclub
28 augusti 2008 · 195 Inlägg

steifan skrev:
Låter som fel som skulle kunna vara på vilken bil som helst, så ingen fara på det torpet iallafall.


En bromsslang kostar ju ett par hundralappar, kan ju vara lite bökigt att byta.
Blir nog inte så extremdyrt om du lämnar in det på verkstad heller.

Har för vana att göra allt själv så verkstad känns dyrt >.< min fru är gravid i sista månaden så det är bara jag med mit sketna lagerkneg som drar in pengar i familjen så allt som är dyrare än materialkostnaden är svindyrt:(

Andreas 940 -utan 940
28 augusti 2008 · 1 728 Inlägg

Köp en verkstadshandbok typ Haynes, den lär du ha nytta av fler gånger.

Gunclub
29 augusti 2008 · 195 Inlägg

Andreas 940 skrev:
Köp en verkstadshandbok typ Haynes, den lär du ha nytta av fler gånger.

Har haynes och om jag skall vara ärlkig så tycker jag inte att den är till någon vidare hjälp med någonting förutom att ta reda på vad olika delar heter.

MilleN
29 augusti 2008 · 9 108 Inlägg

Det är en 11 år gammal bil, shit happens. Låser och hänvisar till bloggen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang