4389
Sök

Centrallås saab problem

97 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
Hejsan, på min saab 9000 CC 1992 så krånglar centrallåset. Det sitter ett fjärrstyrt lås med larm som förmodligen är eftermonterat på något sätt. Centrallåset fungerar ibland, men dock mycket sällan.

När jag trycker på låsa knappen så låser den förardörren och blinkersblinkar, samma sak när jag låser upp (låser upp och blinkar). Men den vill inte låsa upp dom andra dörrarna. I förardörren sitter det en centrallås motor med 5 kablar. 2 st av dom (röd + blå) ger varannan gång en +12 signal till centrallåsmotorn vid låsning. Dom andra 2 kablarna (röd + grön) har konstant +0.12v även vid låsning. Den sista (svart) kabeln är en konstant jord. Hur ska den röda och gröna kabeln bete sig vid låsning egentligen? Jag har kollat kontaktstycket mellan A stolpe och dörr och även där ligger dom på konstant +0.12v. Visserligen kan dom hoppa upp lite till ca 0.44v ibland också, men vanligast är konstant på 0.12v. Var ska jag leta? Vad är troligaste felet när det beter sig så här?

97 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
Okej jag ska prova med det få se. Finns denna motor på skroten att få tag på eller är det nån universal som jag kan hitta lätt på internet? Så att jag kan koppla ihop det på samma sätt med fjärrstyrda larmet. Bak sitter det en annan motor med 2 kablar (gul + brunvit höger bak).

97 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
Jag har nu klippt röda och gröna kabeln från centrallåsmotorn i förardörren ca 15 cm från motorn. Mäter jag på kabeln från motorn så ger grön konstans jord vid låsning och röd kabel konstans jord vid upplåsning, annars är det ingenting på dom. Mäter jag på andra änden som är klippt som går vidare in i bilen så är båda kablarna konstans jord =/. Dom kablarna ska väll egentligen inte ha något utslag alls vid detta tillfälle? Kablarna måste ligga mot karossen nånstans på vägen. En del dagar oftast tidiga morgnar så kan centrallåset fungera ibland. Var ska jag hitta jord felet nånstans? Jag har mätt i kontakten mellan dörr och bil i a stolpen, samma där med konstans jord på båda. Mvh smile

97 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
Okej men vart tar kablarna från dörren vägen efter den gått igenom a stolpen? Till nått relä? Jag har kollat bakom handsfacket på dom reläerna men det fanns inget till centrallåset där och står inget om relän i instrutionsboken.

Jag ska mäta resultatet i ohm strax få se. Igår när jag mätte röd och grön kabel så låg dom första gången på  +0.12v och sen provade jag att använda dom som jordpunkt och dom hade en konstans jord punkt båda 2 och visade då ingen spänning alls. Centrallåset delar nog säkring med dörrbelysningen i åtminstonde förardörren, kmr inte ihåg om det var nått mer, den är på 15A. Sen finns det en till säkring till larmet (touchgard).

97 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
Svarta Centallåsstyrningen Ovanför Kopplingen Bytt Och Löste Allt

Sök