5318
Sök

Ställa om bromsverkan till mer bak.. hur?

1 217 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
Jag har en fråga. Jag har en gammal saab som jag skulle vilja leka med genom att på något vis ställa om bromsverkan och minimera bromsvekan fram så man kan vänsterbromsa upp fina ställ..

Jag vill även kunna ställa tillbaka det lika snabbt i och med att jag ogärna kör på brehäng i trafiken.

Någon som har tips och råd?

KHRacing
26 maj 2008
Vänsterbromsa gör du genom att gasa samtidigt som du bromsar med vänsterfoten, därav namnet
du behöver alltså INTE bygga om bromssystemet alls.
Jag kör Volvo 855 Gl & den går ut i sladd hur lät som helst trots vikten & ABS - vid västerbromsning - senast för ett par timmar sedan.....

Meister
6 763 Inlägg
26 maj 2008
KHRacing skrev:
Vänsterbromsa gör du genom att gasa samtidigt som du bromsar med vänsterfoten, därav namnet
Jag kör Volvo 855 Gl & den går ut i sladd hur lät som helst trots vikten & ABS - vid västerbromsning - senast för ett par timmar sedan.....

Jag kan tänka mig att den är precis likadan som en v70.. På grus behöver man inte ens vänsterbromsa. Hoppas att mor och far inte läser de här big_smile

1 217 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
KHRacing skrev:

Ja jag vet hur man vänsterbromsar, en del folkrace har man ju kört så..
men problemet för min del är att det biter lite för bra fram (eller så är det bara jag som bromsar för mycket)..
så jag skulle vilja ha något sätt där man typ kan strypa bromsvätskan framåt eller nått.. Så man slipper tänka på att inte trycka för hårt på bromsen

Meister
6 763 Inlägg
26 maj 2008
Ksj skrev:
KHRacing skrev:

men problemet för min del är att det biter lite för bra fram (eller så är det bara jag som bromsar för mycket)..
så jag skulle vilja ha något sätt där man typ kan strypa bromsvätskan framåt eller nått.. Så man slipper tänka på att inte trycka för hårt på bromsen

Nyp ihop bromsrören tongue De va en kille som va med i någon burnout tävling som gjorde. Har man ingen line-lock så får man göra de bästa av situationen tongue

1 217 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
camaro67 skrev:
Ksj skrev:
KHRacing skrev:

Nyp ihop bromsrören tongue De va en kille som va med i någon burnout tävling som gjorde. Har man ingen line-lock så får man göra de bästa av situationen tongue

ja det funkar säkert.. men jag vill kunna ställa tillbaka trycket utan att byta bromsrör efter varje lekrunda:P

KHRacing
10 juni 2008
Ksj skrev:
ja det funkar säkert.. men jag vill kunna ställa tillbaka trycket utan att byta bromsrör efter varje lekrunda:P

finns bromsreduceringsventiler (långt ord) att köpa hos alla race/rallyfirmor

tänk dock på att det kan vara jäkligt farligt att "glömma" ventilen i fel läge

12 086 Inlägg
10 juni 2008
En sån där ventil kostar faan, 1500 spänn.. har man tvåkrets behövs ju två =/

Körv
3 535 Inlägg
10 juni 2008
äsch, använd kryckan om du inte kan ställa upp med vänsterbroms smile På min mk1 är det skitlätt å få ställ big_smile

Truckdriving Man

Sök