5161
Sök

Få reda på om man har försänkt svänghjul.

Truckdriver
258 Inlägg
15 juni 2008
Trådstartare
Hur får jag reda på om jag har försänkt svänghjul i min bil?
Ska byta tryckplatta på kgtrimning så står det:

"Tryckplatta Spec 228mm förstärkt till B230 turbo m fl med försänkt svänghjul. För vridmoment upp till 440Nm med standard organisk lamell. Lamelltryck ca 1000kpm.
TP-763 2995:-"

Vad ska jag byta mera när jag har allting nere.
Kan tilllägga att jag har en 4 växlad låda nu med OD. Men jag ska byta till riktig 5 växlad låda.

Vill ha allting fixat till Bilsport action meet då jag tänkte köra lite på strippen.

Pain heals, chicks dig scars, and glory lasts forever.
Never Drive Faster Than Your Angel Can Fly
http://www.alive.se/images/banners/forum.jpg

-utan 940
1 728 Inlägg
16 juni 2008
Alla 740 har försänkt (även kallat djupt) svänghjul. Jag hoppas att du menar m90 och inte m47 när du säger att du ska byta till riktig femväxlad.

Truckdriver
258 Inlägg
16 juni 2008
Trådstartare
Okej då vet jag. Har en M47 låda som står men har eventuellt en M90 på väg. Får se om den hinner komma innan mantorp.
Då e det alltså bara att beställa den tryckplatta som dom har på kgtrimning om jag förstår dig rätt.

Tack så mycket.

Pain heals, chicks dig scars, and glory lasts forever.
Never Drive Faster Than Your Angel Can Fly
http://www.alive.se/images/banners/forum.jpg

Smålänning
7 887 Inlägg
16 juni 2008
JApp. Ska vara den tryckplattan som jag fattar det.
Andreas 940 skrev:
Alla 740 har försänkt (även kallat djupt) svänghjul. Jag hoppas att du menar m90 och inte m47 när du säger att du ska byta till riktig femväxlad.

Vad är det för fel på M47?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

264 Inlägg
16 juni 2008
M47 o M46 är väl den sämsta jävla dreten som går o få i en volvo,länge leve M90!! smile

Forummoderator
26 581 Inlägg
16 juni 2008
Bos skrev:
M47 o M46 är väl den sämsta jävla dreten som går o få i en volvo,länge leve M90!! smile

M47 kanske inte är så toppen att ha..jag har en *host*..men M46 ska vara slitstark och
hållbar - eller hållbarare i alla fall - inom rimliga gränser. Det som brukar krångla på dem
är väl överväxeln men det har inte med lådan att göra utan kabeln om jag minns rätt?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Smålänning
7 887 Inlägg
16 juni 2008
Sen kan man koppla när man växlar så håller en M47 alldeles utmärkt till husbehov (~300 hk).

Fördelen med den lådan (och M90?) är att den håller ett så gutt varvtal i 100... 2500 rpm mot M46 2700.

Sen att det känns modernare med 5 växlar istället för 4+OD som i en gammal rekord eller 140...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Forummoderator
26 581 Inlägg
16 juni 2008
twin_cam skrev:
Sen kan man koppla när man växlar så håller en M47 alldeles utmärkt till husbehov (~300 hk).

Fördelen med den lådan (och M90?) är att den håller ett så gutt varvtal i 100... 2500 rpm mot M46 2700.

Sen att det känns modernare med 5 växlar istället för 4+OD som i en gammal rekord eller 140...

Precis.
Varvtalen vet jag inget om men tror jag har hört om det tidigare.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

-utan 940
1 728 Inlägg
17 juni 2008
BoBo84 skrev:
Okej då vet jag. Har en M47 låda som står men har eventuellt en M90 på väg. Får se om den hinner komma innan mantorp.
Då e det alltså bara att beställa den tryckplatta som dom har på kgtrimning om jag förstår dig rätt.

Tack så mycket.

Tänk på att det är olika splines på m46 och m90:s ingående axlar så du kan inte använda samma lamell. Ska du köra med djupa svänghjulet och m90 måste du ha lamellen från 940TDI med m90.

twin_cam skrev:
Vad är det för fel på M47?

Den håller inte för lika mycket effekt, knappast en låda man sätter i en trimmad turbobil.

twin_cam skrev:

M90 finns med flera utväxlingar beroende på om den satt i en sedan eller kombi, LTT eller FTT.

Sök