eftersnack: garagetträff + crusing ljusdal 14/6-08

Lindberg88
24 juni 2008 · 1 418 Inlägg

står mitt på h fältet, vet inte vem som äger, inga skyltar. ägarna till 740n har tydligen plockat bort den idag iaf smile så nu är de väl bara att hoppas att ägarna till corsan gör de samma

Senast redigerat av Lindberg88 (24 juni 2008)

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
Gaslasse Indrivare/torped
28 juni 2008 · 149 Inlägg

LjP skrev så här den 24/6-08:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/58553/384749_iromw0.jpg

Jag skrev nyss en insändare till LjP:

Jag vill inleda med att säga att det givetvis absolut inte är bra att grus och skräp hamnar på banan. Skulle jag vara den som höll på att ta mc-kort och var i Föne bland skrot och makadam så skulle jag rent ut sagt bli skogstokig, och jag delar tankarna med Martin Lundman och Nicklas Flodberg.

Men.
Angående att det skulle vara förbjudet att vara där? Okej, men då ska man väl också bli upprörd av att folk är där och målar upp banor för att köra radiostyrda bilar, samt kastar gamla uttjänta däck till dessa bilar vind för våg? Dessutom har det ju varit ett antal gamla färghinkar kvarlämnade där också, högst troligt från dem som målat den banan.

Alla måste också förstå att den här gruppen av folk ju har ett stort intresse för bilsport. Givetvis så ska man inte förstöra för de som ska utbildas inom trafik, som i det här fallet, men är det inte bättre att man håller sig på flygbasen då? Den är ju dessutom till största delen inhägnad! Personligen anser jag att det är bättre att "buskörningen", som man uppenbarligen ska uttrycka det, sker där än att folk håller på och kör sönder sina skrotbilar inne i Ljusdal, eller någon annan by/köping/stad för den delen, och lämnar dem kvar. Och även "streetracingen".

Tänk er då om man skulle göra som vissa andra gör, att man stjäl skyltar och sätter upp längs med en Europaväg för att köra olagliga race. Om man skulle göra detta på raksträckan mellan den västra infarten till Borr och fram till Stavsätterrondellen, och alla skulle köra som tosingar där, hur skulle det uppskattas? Detta är ju bara ett exempel då. Flygbasen i Föne ligger ju dessutom ganska avskilt, så man stör inte direkt grannarna där.

Nu har dessutom några personer varit dit och helt ideellt sopat av banan. Utan hjälp av maskiner. De har dessutom kastat skrot som har legat på och bredvid banan. Bara för att de är trötta på att dras över en kam. Det enda som är kvar som tecken på att man har varit där och pysslat med "olagligheter" är de svarta gummistrecken, och den totalt söndermosade Opeln. Om ansvarig kan forsla bort den (se detta som en vädjan) så är det ju inget som är i vägen längre.

Slutligen, varför inte helt enkelt låta motorklubbar eller privatpersoner anordna godkända träffar och race, kanske även att man får leka av sig? Vad lämpar sig bättre för sådant än miltals asfalt som det ändå bara ligger grus på nu, för att "folk bara förstör". Nåja, men inte alla förstör. Då race pågår är säkerhetsåtgärderna ganska stora, för att vara av olagliga mått, har en fågel viskat till mig. Det är väl bättre att ett så pass utbrett intresse får utövas på avskild och inhägnad plats, som dessutom är perfekt för ändamålet, än att man använder dem till att torka torv på eller lägga ut grus? Det tycker i alla fall jag.

Signerat Fredrik Berbres, stolt motorfantast ut i blodet

Senast redigerat av Lagasse (28 juni 2008)

Hårdrockande gummiröksmissbrukare!
Har kört sönder en Golf II 1.8GL -90, halvt en likadan fast -91, och åker äntligen turbomatat nu!
Majorn
28 juni 2008 · 122 Inlägg

Fint skrivet, bra att någon vågar ställa sig upp och försvara alla oss som pekas ut som vandaler och lagbrytare bara för att vi väljer att utöva våra intressen på säkra, oanvända anläggningar istället för allmäna, trafkerade vägar där vanligt folk, ovetande om vad som pågår längre fram på vägen färdas.

Hoppas bara att inte Ljp ignorerar din insändare.

-Kotten- www.drcljusdal.se
28 juni 2008 · 679 Inlägg

hur svårt/mycket jobb skulle det vara att dra igång nått seriöst där ute. starta en klubb/förening gör amn ju i en handvänding så det är det minsta bekymret. frågan är om dom skulle kunna tänka sig att lämna en bana åt oss.

Skulle detta gå att genomföra så skulle man ju kunna ha riktigt stora evenemang


Btw Bra skrivet. hoppas dom tar med den.

Senast redigerat av -Kotten- (28 juni 2008)

hellre parkinsson's och spilla ut halva groggen, än alzheimers och glömma vart man ställde den!
Rojpen
28 juni 2008 · 2 230 Inlägg

mycket vackert skrivit Berbres.. hoppas dom bara "ger oss" en bana å vara på nu då.

EDIT: Eller om dom helt enkelt kan "blunda" för att vi är dära bara vi sköter oss

Senast redigerat av Rojpen (28 juni 2008)

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Majorn
28 juni 2008 · 122 Inlägg

Detta ämne diskuteras även här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=1043653

-Kotten- www.drcljusdal.se
1 juli 2008 · 679 Inlägg

Kom med i dagens tidning.

Diskutera i denna tråd http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=1043653

Senast redigerat av -Kotten- (1 juli 2008)

hellre parkinsson's och spilla ut halva groggen, än alzheimers och glömma vart man ställde den!
Raggar_Jonte
6 juli 2008 · 337 Inlägg

inga bilder från cruisingen eller

Filmfotograf/Fotogtaf för Jontes Film & Foto
www.jontesfilmochfoto.se
Plymouth Volare "Frankenstein" (1976)
Volvo 940 "Petter Niklas" (1993)
LilleSKUTT
7 juli 2008 · 512 Inlägg

jo ligger några på min sida    http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ;cat=55363

Ford t-23 hotrod "MEANBUNNY" (1988)
-Kotten- www.drcljusdal.se
9 juli 2008 · 679 Inlägg

Oj vilken bra insändare av Ljusdals motorklubb det va idag i lokaltidningen

hellre parkinsson's och spilla ut halva groggen, än alzheimers och glömma vart man ställde den!
MrLego Volvonörd
9 juli 2008 · 1 187 Inlägg

Här kommer det som dem skrev i insändaren idag... Håller enbart med alla, nog för att jag bor i Söderhamn men en HELT UNDERBAR ide har ni här killar!!!

Citat: Fönebasen inget motorstadion
Skriv första kommentaren!
Ljusdals Rallyclub (numera Ljusdals Motorsällskap) fick ett intresse för Fönebasen redan då ryktena om en eventuell nedläggning av F 4:s intressen började florera. Vi såg vilka fantastiska möjligheter detta ställe faktiskt skulle kunna erbjuda folk med ett gediget motorintresse. Se bara på Flygstaden i Söderhamn. Vilken fantastisk affärsidé, och vi hade faktiskt chansen att bli först!

I Föne skulle så många kunna samsas under samma tak. Körskolor, motorklubbar, evenemang, mässor och allehanda utbildningar. Ja, listan kan göras hur lång som helst.

Vi kunde få milslånga rallysträckor med grus och asfalt – dragracing, rallycross, folkrace, go-cart, racing, med mera, samlade på en relativt koncentrerad yta. Vägar av högsta kvalité, utan att behöva oroa sig allt för mycket om att störa grannar och närboende. En anläggning som kunde dra publik och etablerade team, större än någon i dag kanske skulle drömma om. Ja, kanske till och med en handfull heltidsanställda med tiden, om man får låta visionerna flöda fritt.

Hur som helst, det skulle vara en guldgruva för bygdens handel.

Men stora projekt kostar pengar. Långt mer än en ideell förening kan lägga ut alldeles själv. Så kanske kunde Ljusdals kommun köpa anläggningen och i sin tur hyra ut den till oss? Vi som vet vad man kan göra med den.

Intresset var som väntat iskallt. I stället har vi nu med dyra pengar, hårt slit, fantastiska sponsorer och en kämpaglöd utöver det vanliga, så sakteliga byggt upp anläggningen vi har i dag utanför Bränta industriområde – en anläggning vi är stolta över att kunna uppvisa, även om det andra alternativet skulle ha besparat oss en hel del pengar och arbete. Dessutom tvingas vi i dag till att hålla ett lite smalare utbud av motorsportgrenar än vi kanske egentligen skulle vilja.

Så, Fredrik Berbres, vi uppskattar din insändare (1/7), och håller fullständigt med dig i det du skriver. Men i Ljusdal är ännu inte allt riktigt fullt så möjligt…

Ljusdals Motorsällskap

genom Örjan Johansson, sekreterare SLUT CITAT!

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391
Volvo V70 2,4D "Evil Pain Garage Taxi" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang