5223
Sök

Dubbelkrets broms till enkel?

253 Inlägg
14 juli 2008
Trådstartare
Höll på att köra ihjäl mig efter e4:an förra veckan då jag blev tvungen att tvärnita och bromsarna låste sig fullständigt...resultat..90 graders ställ mellan 2 vajrar i 120km/h..

Problemet är att vänster bak låser mer än höger bak, har bytt Ok, ledningar, belägg + skivor..you name it..

Tänkte samtidigt passa på att installera Line Lock (för nöjets skull).

Kan jag då på någon sätt koppla om bakbromsarna till enkelkrets och således få samma tryck till båda 2?

Just nu bromsar ju bilen (Saab 9000T utan ABS) med höger fram / vänster bak och vänster fram / höger bak.

Hur ska jag koppla isf?

Tanken var att koppla samman vänster + höger bak från huvudpumpen med T-kors och vidare till LineLock..

KHRacing
15 juli 2008
jo det funkar så, men inte säkert du får samma bromsverkan ändå då oken/bromsarna kan vara olika slitna ju

253 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
KHRacing skrev:
jo det funkar så, men inte säkert du får samma bromsverkan ändå då oken/bromsarna kan vara olika slitna ju

Är inne på 3:dje oket redan wink

Uteslutningsmetoden...huvudcylindern trycker mer på första än andra kretsen, Line Lock borde både fixa min handbroms (slipper vajerskit som aldrig funkar) och jämna ut trycket.

frågan är bara om inkopplingen då det är separerat vänster / höger bak och Line Lock bara har en ingång wink

BTLulle
15 juli 2008
Du har förmodligen en sliten huvudcylinder eller luft i den ena kretsen.

MVH Peter

253 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
BTLulle skrev:

MVH Peter

Luftat har jag gjort ett flertal gånger, senast igår.

Är vanligt på 9000, och jag vill slippa det wink

Supraman
2 300 Inlägg
15 juli 2008
Har du haft uppe bilen på rullar så att du ser vad värdena är.

Bakbromsarna har inte så mkt kraft för att den ska kunna vnda en bil när man nitar.
frambromar med olika värden kan det.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

761 Inlägg
15 juli 2008
Amstaff skrev:
BTLulle skrev:

MVH Peter

Justera handbromsen på okena bak så slipper du säkerligen problemet. Om inte så kolla den lastkännande ventilen på bakaxeln.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

253 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
Markus_MR2 skrev:
Amstaff skrev:
BTLulle skrev:

MVH Peter

Justera handbromsen på okena bak så slipper du säkerligen problemet. Om inte så kolla den lastkännande ventilen på bakaxeln.

Har justerat, bytt ok, justerat igen, t.om dragit ställskruven på oken så nära som det bara går wink

Lastkännande ventil på 9000? yikes

Har iaf beställt ett hydralisk lås till bakbromsarna nu, nu blir det att rita streck!

Sök