kopplingsproblem, kopplar ej ur tillräckligt 740tic, hjälp!

mattestig volvo tic frälst
18 juli 2008 · 357 Inlägg

hej, kopplingen kopplar inte ur tillräckligt, den drar fortfarande på växeln när man kopplar och är väldigt lätt på pedal. är precis som om slaglängden är för kort. detta vart efter att jag renoverade motorn på den, upptäckte att det var ett veck i kopplingsröret så jag bytte ut det men de funka inte ändå, sen har jag renoverat både huvudcylindern till kopplingen och slavcylindern, och det finns inte luft kvar i systemet, gaffeln är inte sliten och inga läckage syns. görnner på om den inte håller tätt vid nått rör så det kommer luft i systemet men borde inte det synas när man luftar sen? har pumpat i bromsolja bakvägen och sen luftat med pedal. så jag undrar om någon har nått tips på vad som kan va fel?

//Matte

Volvo 760 tic "ADON Mega60in" (1985)
bumpe Lastbilsmekaniker
18 juli 2008 · 3 878 Inlägg

Är slav och huvudcylinder anpassade för varandra då? Blandar man olika diametrar så kan det bli väldigt fel...

BTLulle
18 juli 2008 ·

Det kan vara stödlagret som siter i vevaxeln/svänghjulet som jäklas, om det är dåligt så får du fenomenent med att den inte "frikopplar"

MVH Peter

mattestig volvo tic frälst
22 juli 2008 · 357 Inlägg

nepp hade skitbra koppling förut innan ja renoverade motorn å jag har samma grejjer som jag hade då lameller å allt är samma, stödlagret är de inga fel på har precis rivit ner kopplingen men fann inga fel. verkar som att slaglängden på slavcylindern är för kort, 2cm ungefär.

Volvo 760 tic "ADON Mega60in" (1985)
BTLulle
22 juli 2008 ·

Du har möjligen inte bytt nått av dom så att volymen på huvudcylindern är för liten eller den på slaven är för stor då får du fenomenet med att huvudcylindern inte kan leverera tillräckligt med olja för att trycka ut slaven så långt som det behövs. Eller om du krökt kopplingsarmen eller har fel urtrampningslager annat svänghjul kan oxå ge dom symtomerna.

MVH Peter

mattestig volvo tic frälst
23 juli 2008 · 357 Inlägg

BTLulle skrev:
Du har möjligen inte bytt nått av dom så att volymen på huvudcylindern är för liten eller den på slaven är för stor då får du fenomenet med att huvudcylindern inte kan leverera tillräckligt med olja för att trycka ut slaven så långt som det behövs. Eller om du krökt kopplingsarmen eller har fel urtrampningslager annat svänghjul kan oxå ge dom symtomerna.

MVH Peter

nej, har exakt samma delar, allt är samma, syns inga fel, det som ä så skumt hmm

Volvo 760 tic "ADON Mega60in" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang