5305
Sök

saab 900i / turbo

lastbils chaffis......
299 Inlägg
9 april 2006
Trådstartare
har en del funderingar angående en saab 900i 16v...

jag har köpt en 99 och vill "t16" konvetera den... jag har en komplett 900i 16v liggande med allt man kan tänkas behöva och har fått tag på lite delar till turbo motorn.. blanda annat ic, turbo,grenrör styrbox topp mm men min första fråga då går det med orginal kolvar då de blir för hög komp? kan man bara ladda mindre eller måste man kompsänka? är det samma elsystem eller något speciellt till wastegaten? hur går det med vatten/oljekylning till turbon är det bara en distans mellan oljefiltret som har anslutningarna till kylare mm eller är det något special...?? om ni kommer på andra saker som skiljer så skriv,....

mvh micke
Senast redigerat av Saabnorden (10 april 2006)

i wish my lawn was emo so it would cut itself!

lastbils chaffis......
299 Inlägg
10 april 2006
Trådstartare
är det ingen som kan?

214 Inlägg
10 april 2006
Saabnorden skrev:

jag har köpt en 99 och vill "t16" konvetera den... jag har en komplett 900i 16v liggande med allt man kan tänkas behöva och har fått tag på lite delar till turbo motorn.. blanda annat ic, turbo,grenrör styrbox topp mm men min första fråga då går det med orginal kolvar då de blir för hög komp? kan man bara ladda mindre eller måste man kompsänka? är det samma elsystem eller något speciellt till wastegaten? hur går det med vatten/oljekylning till turbon är det bara en distans mellan oljefiltret som har anslutningarna till kylare mm eller är det något special...?? om ni kommer på andra saker som skiljer så skriv,....

mvh micke

Kompsänka eller ej, den kommer kanske att spika och de kovlarna som sitter på "i" motorn är inte något att hänga i julgranen, skaffa dig riktiga turbokolvar och sätt dit så sover du gott på natten.
Elsystemet är samma till bränslesidan, dock måste du ha styrdonet från turbon och det måste du vara av samma LH modell, dvs 2.2 eller 2.4. Men de hade du ju..

Det som du inte har tänkt på är att du bör ha ett APC-system med hela den kabelhärvan..
Det är den som styr laddtrycket, visst kan man klara sig utan det, men eftersom du verkar vara en nybörjare på området  (inget illa menat) så skulle jag kört med APC-systemet inkopplat.

Vattenkylning går via en plugg i termostathuset, ta rören från en turbobil och skruva dit, returen går ner i en kylarslang som du också tar från en turbo. Oljereturen tar du från turbon och så tar du oljetryck från blocket, under insuget, ungeför vid knacksensorn.

Du bör dock ha oljefilterhuset från turbomotorn så du kan ha oljekylare.

Spridare måste du ha från turbon tillsammans med BTRen.

Direktör
305 Inlägg
10 april 2006
900 Power skrev:
Saabnorden skrev:

mvh micke

Kompsänka eller ej, den kommer kanske att spika och de kovlarna som sitter på "i" motorn är inte något att hänga i julgranen, skaffa dig riktiga turbokolvar och sätt dit så sover du gott på natten.
Elsystemet är samma till bränslesidan, dock måste du ha styrdonet från turbon och det måste du vara av samma LH modell, dvs 2.2 eller 2.4. Men de hade du ju..

Det som du inte har tänkt på är att du bör ha ett APC-system med hela den kabelhärvan..
Det är den som styr laddtrycket, visst kan man klara sig utan det, men eftersom du verkar vara en nybörjare på området  (inget illa menat) så skulle jag kört med APC-systemet inkopplat.

Vattenkylning går via en plugg i termostathuset, ta rören från en turbobil och skruva dit, returen går ner i en kylarslang som du också tar från en turbo. Oljereturen tar du från turbon och så tar du oljetryck från blocket, under insuget, ungeför vid knacksensorn.

Jag är ingen nybörjare och kör med apc system,  har endå 280 häst så apc system är ingen nackdel för trimm häller....

Speed limit are only for pussy

214 Inlägg
10 april 2006
Nallen_sthlm skrev:
900 Power skrev:
Saabnorden skrev:

mvh micke

Jag är ingen nybörjare och kör med apc system,  har endå 280 häst så apc system är ingen nackdel för trimm häller....

Jag har det inte och tänkte plocka ut över 300hk, men det är ju inget jag kan rekommendera andra att göra om det inte har stenkoll på läget.

lastbils chaffis......
299 Inlägg
12 april 2006
Trådstartare
tackar för svaren......
tanken med motorn är inte att plocka ur maximalt med effekt..... utan att etanol konvertera den.... tanken är att man kanske lättare kommer kunna styra bränsle/luft blandning med hjälp av en annan BTR och turbo.... klarar APC systemet att jobba med dessa oktantal? E85 har ju ca 103, står i instruktionaboken att man kan köra mellan ca 92-98 oktan... och om jag har fattat det rätt så ska etanol bilar ha högre kompression men jag antar det blir för mycke med orginal kolvar och turbo.... kan man plana kolvarna? (vill hellst inte lägga ner för mycket pengar på detta....
har jag fått allt om bakfoten eller motstår E85 självantändning bättre än bensin (95)?

5 710 Inlägg
13 april 2006
Saabnorden skrev:
kan man plana kolvarna? (vill hellst inte lägga ner för mycket pengar på detta....

Kan kan du men man gör det inte.
Gör du det försvagar du kolven vilket inte är så bra eftersom du kommer köra ännu högre förbränningstryck än vad det är tänkt från början med dessa kolvar.
Ett par gamla turbokolvar kan inte vara dyrt att inhandla.....

Saabnorden skrev:
har jag fått allt om bakfoten eller motstår E85 självantändning bättre än bensin (95)?

Nej du har inte fått det om bakfoten.

MVH Jonas
..............

Sök