Saabnorden skrev:
har en del funderingar angående en saab 900i 16v...
jag har köpt en 99 och vill "t16" konvetera den... jag har en komplett 900i 16v liggande med allt man kan tänkas behöva och har fått tag på lite delar till turbo motorn.. blanda annat ic, turbo,grenrör styrbox topp mm men min första fråga då går det med orginal kolvar då de blir för hög komp? kan man bara ladda mindre eller måste man kompsänka? är det samma elsystem eller något speciellt till wastegaten? hur går det med vatten/oljekylning till turbon är det bara en distans mellan oljefiltret som har anslutningarna till kylare mm eller är det något special...?? om ni kommer på andra saker som skiljer så skriv,....
mvh micke
Kompsänka eller ej, den kommer kanske att spika och de kovlarna som sitter på "i" motorn är inte något att hänga i julgranen, skaffa dig riktiga turbokolvar och sätt dit så sover du gott på natten.
Elsystemet är samma till bränslesidan, dock måste du ha styrdonet från turbon och det måste du vara av samma LH modell, dvs 2.2 eller 2.4. Men de hade du ju..
Det som du inte har tänkt på är att du bör ha ett APC-system med hela den kabelhärvan..
Det är den som styr laddtrycket, visst kan man klara sig utan det, men eftersom du verkar vara en nybörjare på området (inget illa menat) så skulle jag kört med APC-systemet inkopplat.
Vattenkylning går via en plugg i termostathuset, ta rören från en turbobil och skruva dit, returen går ner i en kylarslang som du också tar från en turbo. Oljereturen tar du från turbon och så tar du oljetryck från blocket, under insuget, ungeför vid knacksensorn.
Du bör dock ha oljefilterhuset från turbomotorn så du kan ha oljekylare.
Spridare måste du ha från turbon tillsammans med BTRen.