Golf gti som BRÅKAR!

Veiron
12 april 2006 · 21 Inlägg

Hej alla garaget människor!

Idag hämtade jag ut min bil från verkstaden, där man hade bytt kamremen på den, med sommardäcken på och en härlig vårdag så kände jag för lite spontan bilåkning, allt var frid o fröjd i min gammla golf, tills jag skulle köra om en extremt slö billist, detta gjordes på ettan med ungefär halvgas, alltså snabbt, då började motorna att dö ungefär varannan sekund, till följd av detta så började bilen rycka våldsamt, jag fick i tvåan o tog det lungt, försökte gasa iväg på tvåan o ryckningarna fortsatte. Beslutadet då mig för att stanna och kolla under huven. eftersom jag inte är den mest motorkunniga direkt så såg jag ingen skillnad, allt såg "normalt" ut, kollade enkla saker som tändkablar osv..Trampade sedan ner kopplingen o varvade genom hela registret helt utan problem. Körde sedan med stora problem till mitt jobb, den dog helt en gång, där den fick stå tills jag slutade. När jag sedans skulle köra hem så funkade den igen som om inget hade hänt?!?!

Min fråga är alltså vad kan det vara, soppapumpen, tändning eller har mekanikerna gjort något galet när kamremen byttes? Obs det är en gammal bil en 88!

Tack på förhand till alla snälla garaget snubbar som orkar svara!

The Man The Myth The Concept
Goffen Administratör
12 april 2006 · 2 976 Inlägg

Svårt att säga, åk tillbaka till verkstaden o be dom kontrollera allt som hade med deras kamremsbyte att göra så det inte lossnat nått eller dyl.

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Fn
12 april 2006 · 2 Inlägg

skulle gissa på soppa pumpen, hade ungeför samma problem med min golf förut

GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
12 april 2006 · 1 660 Inlägg

Hur är tänkablarna... Motorkuddarna??   Kan det vara så att motorkuddarna börjar att vara slut så motorn sträcker upp tändkabel / kablar vid acceleration??
Hade en kompis som hade det problemet på sin (dåvarande) bil...
Hoppas det löser sig!

Senast redigerat av GT90 (12 april 2006)

Veiron
12 april 2006 · 21 Inlägg

Jag var förbi verkstan idag, så dom fick kolla...Dom trode att det kunde vara skit i soppafiltret eller att det var de väldigt gammla tändkablarna som inte tolde värmen som uppkommer, så nu har jag beställt en ny kabelsatts som måste hämtas från tyskland! Suck nackdelarna med en gammal bil, vissa delar verkar vara utrotningshotade! Jag tror nog också att det kan vara tändkablarna, eftersom den har funkat bra när jag körde hem igår kväll och nu på morgonen (kallt). Om det hade varit något med soppa pumpen så borde den inte ha börjat fungera igen bara sådär, tror jag...

Tack före era svar! Återkommer om det visar sig att tänkablarna inte är lösningen!

The Man The Myth The Concept
vullen Mr White
12 april 2006 · 1 072 Inlägg

Tror till 99% att de är pumpen som sagt up sej...Bytte senast igår på polans gti å hade samma symtom som du beskriver de hela..

Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
Veiron
13 april 2006 · 21 Inlägg

Robban 245 skrev:
Tror till 99% att de är pumpen som sagt up sej...Bytte senast igår på polans gti å hade samma symtom som du beskriver de hela..

Men då undrar jag varför den funkar när den är kall! Om soppapumpen hade börjat säga upp sig så hade den hackat på en gång väl? Körde med den idag, den klarade av ungefär 20 min inne i stan, sen när den börjar bli lite varm så börjar den hacka, det känns som om tändningen bryter, tändkablarna e jätta gammla så jag antar att de blir för varma o då kortsluts elen? Verkar vara så för den funkar fint när den blir lite kallare igen Eller? Jag hoppas att det e så ialf för nu har jag beställt nya o dom var ju inte billiga direkt!

Du verkar ju kunna sånt, så du har kanske rätt men det känns ologiskt att det skulle vara soppapumpen, men vad vet jag!

TAck för ditt svar!

The Man The Myth The Concept
carawelle
13 april 2006 · 460 Inlägg

Kan vara tändstiften i kombination med dåliga kablar.
Prova att byta stift

A.E
bilverstadsägare i 25år

Veiron
13 april 2006 · 21 Inlägg

carawelle skrev:
Kan vara tändstiften i kombination med dåliga kablar.
Prova att byta stift

A.E
bilverstadsägare i 25år

Okej ska kolla dom också! Tack för rådet!

The Man The Myth The Concept
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang