2208
Sök

Tips och råd vid isärtagning frambromsar Volvo 940

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
27 juni 2008
Trådstartare
Hej!
Då jag har en anliggande högerbroms fram skall jag ha isär skiten imorgon och försöka få ordning på det. Nåt speciellt jag skall tänka på? Vet att man skall ha speciellt bromsoksfett att smörja oket med och ATF olja till kolven/kolvarna. (Vet inte om jag har en- eller tvåkolvsok). Är väl annars bara att skruva ur skruven i nedre glidpinnen och "haka" ur oket? Inte behöver man väl lufta systemet efter lite smörjning eller?

Alla tips och idéer mottages tacksamt! smile
MVH David
Senast redigerat av Dave_C70 (27 juni 2008)

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

946 Inlägg
27 juni 2008
Trådstartare
Dave_C70 skrev:
Hej!
Då jag har en anliggande högerbroms fram skall jag ha isär skiten imorgon och försöka få ordning på det. Nåt speciellt jag skall tänka på? Vet att man skall ha speciellt bromsoksfett att smörja oket med och ATF olja till kolven/kolvarna. (Vet inte om jag har en- eller tvåkolvsok). Är väl annars bara att skruva ur skruven i nedre glidpinnen och "haka" ur oket? Inte behöver man väl lufta systemet efter lite smörjning eller?

Alla tips och idéer mottages tacksamt! smile
MVH David

68 Inlägg
27 juni 2008
nä du behöver inte lufta och du behöver inte ATF olja heller det duger fint med 5-56 eller WD-40...troligen har du flytande ok dvs EN kolv...det du behöver tänka på e att inte böja å fresta på bromsslangen då dessa kan bli lite murkna me åren annars e det ett jävligt lätt jobb att göra borde inte ta mer en halvtimme då båda sidor fram...lycka till

946 Inlägg
27 juni 2008
Trådstartare
Davidsson_Racing skrev:
nä du behöver inte lufta och du behöver inte ATF olja heller det duger fint med 5-56 eller WD-40...troligen har du flytande ok dvs EN kolv...det du behöver tänka på e att inte böja å fresta på bromsslangen då dessa kan bli lite murkna me åren annars e det ett jävligt lätt jobb att göra borde inte ta mer en halvtimme då båda sidor fram...lycka till

Hej!
Tack för ditt svar! Aha, man kan köra 5-56 också ja... Bra tips det. Ja, jag kan tänka mig att slangarna kan bli dåliga, ska ta det lugnt med dem. smile Får väl slipa till och rengöra lite och smörja med bromsoksfett också så belägget glider ordentligt. Skall väl byta belägg fram är väl tänkt, men skall ner till Kalmar på mån morgon så det är mer en lite åtgärd för att slippa koka bromsoljan... smile

MVH

1 827 Inlägg
27 juni 2008
I mina ögon, när man smörjer upp ett ok så plockar man av oket från slangen, ur med kolven och smörjer på alla platser, man polerar även upp kolven så den verkligen går fritt...

Iom detta så är det självklart att du måste lufta om bromsarna, du måste egentligen byta vätska också. Du kan ju dock välja att göra det oseriöst men det är helt upp till dig.

Mvh

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

946 Inlägg
27 juni 2008
Trådstartare
Eisenhut skrev:
I mina ögon, när man smörjer upp ett ok så plockar man av oket från slangen, ur med kolven och smörjer på alla platser, man polerar även upp kolven så den verkligen går fritt...

Iom detta så är det självklart att du måste lufta om bromsarna, du måste egentligen byta vätska också. Du kan ju dock välja att göra det oseriöst men det är helt upp till dig.

Mvh

Hej och tack för ditt svar!
Jo, jag skall göra det seriöst senare under veckan eller nästa, har semester i fyra veckor nu så... smile Men ska nämligen med bilen till Kalmar mån morgon och måste göra nåt den anliggande bromsen tills dess. Vill inte få totalhaveri med bränt ok osv på väg dit. smile

Tkx!
David

1 827 Inlägg
27 juni 2008
Då räcker det nog med att bara massera oken lite. Byt belägg och så har du nån som trycker på pedalen när oket är löst, sen trycker du in den igen. Upprepa detta ett par gånger, och du kan ju som du själv sade, lägga på lite fett samtidigt.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

946 Inlägg
27 juni 2008
Trådstartare
Eisenhut skrev:
Då räcker det nog med att bara massera oken lite. Byt belägg och så har du nån som trycker på pedalen när oket är löst, sen trycker du in den igen. Upprepa detta ett par gånger, och du kan ju som du själv sade, lägga på lite fett samtidigt.

Japp, blir en snabb tillfällig lagning nu. Men med fett och 5-56 skall det nog gå bra. smile
MVH

946 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
Blev inte riktigt som jag tänkt mig, det var inga problem att trycka kolven fram och tillbaka. Smörjde ganska mycket och så, dock så retunerar inte den ena kolven. (Visade sig att jag har 2-kolvsok). Vet inte exakt hur det fungerar, men antar att det sitter nån retur-mekanism som drar tillbaka kolven när man släpper pedalen, eller hur funkar det?

Nån med lite mer erfarenhet kanske kan hjälpa mig med svar. smile

MVH
David

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
1 augusti 2008
Dave_C70 skrev:
Blev inte riktigt som jag tänkt mig, det var inga problem att trycka kolven fram och tillbaka. Smörjde ganska mycket och så, dock så retunerar inte den ena kolven. (Visade sig att jag har 2-kolvsok). Vet inte exakt hur det fungerar, men antar att det sitter nån retur-mekanism som drar tillbaka kolven när man släpper pedalen, eller hur funkar det?

MVH
David

Ja du har 2-kolvsok fram, om du trycker in ena kolven så åker inte den andra efter om du tänker så, och när du släpper bromspedalen så ska kolvarna typ inte röra sej ett skit, men masera upp kolvarna mycket, smörj mycket, bromsa ut kolvarna en bit, och pressa sedan inte dom med stor fint polygrip, upprepa några gånger så blir det i toppklass, sen bör du kolla så bromsbeläggen glider lätt och fint, kan lika väl vara dom som sitter fast pga mycket rost på glidytorna, så slipa ren glidytorna med sandpapper och kleta på kopparpasta på glidytorna så bör det inte vara några problem sen, Lycka till, Mvh Rooth

946 Inlägg
1 augusti 2008
Trådstartare
Rooth07 skrev:
Dave_C70 skrev:

MVH
David

Ja du har 2-kolvsok fram, om du trycker in ena kolven så åker inte den andra efter om du tänker så, och när du släpper bromspedalen så ska kolvarna typ inte röra sej ett skit, men masera upp kolvarna mycket, smörj mycket, bromsa ut kolvarna en bit, och pressa sedan inte dom med stor fint polygrip, upprepa några gånger så blir det i toppklass, sen bör du kolla så bromsbeläggen glider lätt och fint, kan lika väl vara dom som sitter fast pga mycket rost på glidytorna, så slipa ren glidytorna med sandpapper och kleta på kopparpasta på glidytorna så bör det inte vara några problem sen, Lycka till, Mvh Rooth

Nej, den andra kolven åker inte in då, och det förstår jag att den inte ska göra. Har smörjt dem ganska mycket, och det är inga problem att få kolvarna ut och in med hjälp av bromsedal resp polygrip. smile Vad gäller bromsbeläggen hade jag väck dem och slipade på dem, dessutom i oket. Men kan behövas lite mer jobb med dem.

Tilläggas kan att det kan sluta ligga an om jag bromsar till kraftigt då jag hör "oljudet". Borde väl vara att klossen lägger sig "till rätta" då eller? När jag hade isär skiten sist såg jag att klossen var snedsliten på ena sidan där den oftast verkar ligga på. Kanske ska kosta på mig en rejäl slipning av oken och dessutom klossbyte båda sidor fram. Eller vad tror ni?

MVH
David

Eliminator
1 441 Inlägg
1 augusti 2008
När du har ute kolvarna ,ta en liten mejsel och lätta lite på damasken runt kolven i innerkant spraya in lite smörjmedel rasta kolven ett par ggr.
Vet ej hur nyare volvos ser ut, men äldre hade dubbla bromsslangar, kanske inte nu?
Isåfall kan det hända att nån slang är dålig invändigt och  kan då funka som en backventil. Dvs släpper inte tillbaka brostrycket.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

946 Inlägg
1 augusti 2008
Trådstartare
Sokrates skrev:
När du har ute kolvarna ,ta en liten mejsel och lätta lite på damasken runt kolven i innerkant spraya in lite smörjmedel rasta kolven ett par ggr.
Vet ej hur nyare volvos ser ut, men äldre hade dubbla bromsslangar, kanske inte nu?
Isåfall kan det hända att nån slang är dålig invändigt och  kan då funka som en backventil. Dvs släpper inte tillbaka brostrycket.

/Tommy.

Tack för ditt svar! Jodå, jag har lättat på damsaken och sprayat där inne också. Ja, är inte säker på om det var en eller två slangar nu bara för det, men kan ju vara som du säger - att den ena i så fall funkar som backventil. Kanske därför kolven släper när man trampar till ordentligt på pedalen. Å andra sidan är det mest i vänsterkurvor man hör oljudet, svänger man åt höger hörs aldrig nåt...

Men ska ge oket en rejäl omgång med rundfilen samt köpa nya belägg.
Tack igen!

MVH

Sök