1738
Sök

Bilstereon startar inte, grovt elfel?

3 Inlägg
4 augusti 2008
Trådstartare
När jag försöker starta bilstereon så låter det som att någon slags elmotor drar igång från bakre delen av bilen. Har provat 3 olika stereoapparater. Samma problem med alla; stereon förblir död och den lilla motorn surrar igång. Jag är inte särskilt kunnig inom området, det är därför jag vänder mig mot er entusiaster.smile
Det jag vet är att sladdarna in till stereon är korrekt kopplade. Bilen i fråga är en Volvo 745 -88a.

Alla tips på felsökningsmetoder etc är oerhört uppskattade!

Mvh Daniel

21 761 Inlägg
4 augusti 2008
Hur har du kopplat in stereon, med ISO-kontakt eller har du dragit nya kablar?

3 Inlägg
4 augusti 2008
Trådstartare
Med ISO-kontakt tror jag? Det var 2 "klossar" som skulle in i bilstereon. Det står på stereon vilken kabel som ska vara var i klossarna och dom satt där dom skulle.

21 761 Inlägg
4 augusti 2008
Nånting är ju rimligtvis felkopplat, frågan är vad. Den enda elmotor jag kan tänka mig skulle finnas i bakre delen på din bil är soppapumpen i tanken, i så fall är det galet kopplat vid ISO-kontakterna på något sätt.

Andra får ge råd, jag har inte kopplat stereo i en 740.
Senast redigerat av Drönirettab (4 augusti 2008)

RM-operatör
667 Inlägg
4 augusti 2008
Ja, låter lite tokigt, för den andra motorn där bak är ju till torkarna, men den borde du se om den går?

149 Inlägg
4 augusti 2008
de kan möjligtvis vara elantenn om du har sådan??

// Wille
< En expert är någon som lyckats göra ALLA, misstag innom ett visst område >

3 Inlägg
4 augusti 2008
Trådstartare
Hrm måste erkänna att jag skäms en aning nu.. smile Motorn som surrade var, precis som littlewille90 skrev, antennen som åkte upp och ner. Anledningen till att stereon inte startade var att jordkabeln var kass, så med den utbytt blev det genast dunka dunka! En vän + en multimeter var allt som krävdes. big_smile
Tack för alla svar ändå!

21 761 Inlägg
4 augusti 2008
Kul att du hittade felet. smile

Jo, en multimeter är guld värd vid felsökning av elsystemet.

149 Inlägg
5 augusti 2008
glad att man kunde ge ett svar som stämde för en gång skull:).

// Wille
< En expert är någon som lyckats göra ALLA, misstag innom ett visst område >

Sök