300zx, HICAS-lampan tänds

STORM300zx
21 april 2008 · 14 Inlägg

hej jag har en nissan 300zx. när jag kör med den en liten stund då tänds HICAS lampan är det nån som vet varför det blir så. skulle vara tacksam för svar

Eisenhut
21 april 2008 · 1 827 Inlägg

Testa lossa jorden från batteriet och nolla ECUn. Annars kan du ha problem med styrningen till HICAS som sitter i ratten. Detta förstås om det ser likadant ut som på en Skyline, men det tror jag.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
STORM300zx
21 april 2008 · 14 Inlägg

hej vad menar du med  nolla ECUn jag vet inte så mycket om bilar. Men kan bilen bli obalanserad när man kör på motor väg eller det har inte med det och göra för att när jag kör fort så känner jag att bilen skakar lite. hjälp mig snälla?????

sir_daniel www.kudoz.se
22 april 2008 · 3 802 Inlägg

har du kollat hur dina däck är? ojämnt slitna? något däck som sitter mot rotationsriktningen? obalans i någon fälg?

Jaguar Xj6 4.2L LWB "Gammeljaggan" (1977)
Jaguar Xj6 serie 2 "Bus katten" (1977)
Mercedes GL550 "Gangster mercan" (2008)
olds88
22 april 2008 · 188 Inlägg

du har inte bytt ratt va? annars plocka bort polerna från bateriet i minst 30min och åk ut och testa(ecun går i självlärnings läge efter 30min bortkopplad så plåga den inte på ett par timmar) lyser fortfarande lampan, prova byt sensorn i ratten, lyser fortfarande lampan då är det nog nå tuppjuck på hicasen

STORM300zx
22 april 2008 · 14 Inlägg

hej.när jag köpte bilen var ratten redan bytt till en sport ratt. och det är så före året var alla fyra däck ojämnt slitna på innersidan vad tror ni har ratten med det och göra eller?? skulle vara tacksam för svar

olds88
22 april 2008 · 188 Inlägg

hmm, ja han som hade bilen innan dig kanske var seriös och köppte ett nav från japan som gör att man kan ha kvar hicasen men jag vet inte hur man ser skillnad på ett vanligt nav och ett hicas nav. men prova att fråga på speedfreak.nu dom kan nog hjälpa dig

STORM300zx
22 april 2008 · 14 Inlägg

vad menar du med nav snälla hjälp??

olds88 skrev:
hmm, ja han som hade bilen innan dig kanske var seriös och köppte ett nav från japan som gör att man kan ha kvar hicasen men jag vet inte hur man ser skillnad på ett vanligt nav och ett hicas nav. men prova att fråga på speedfreak.nu dom kan nog hjälpa dig

STORM300zx
22 april 2008 · 14 Inlägg

men kan HICAS göra så att det blir obalans i bilen om den inte funkar? och då menar jag när jag kör fort för att jag känner bilen skakar lite...hjälp snälla

olds88
23 april 2008 · 188 Inlägg

jag vet faktiskt inte om det kan bli så av hicasen men kanske...men jag tror att du skulle behöva balansera om däcken och blir det inte bättre så kan det vara bussningarna i fram o bakvagn som har gett upp, skakar det fortfarande så finns nog chansen att bilen har varit krockad och att nå är snett

men gå in på speedfreak.nu och ställ frågan där, det är ett forum för nissans Z-modeller i allmänhet och 300zx/350z i synnerhet och det killarna där inte vet behöver man inte veta;)

ps. rattnav menar jag

Senast redigerat av olds88 (23 april 2008)

Eliza Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
23 april 2008 · 991 Inlägg

gör hjulinställning kan också hjälpa

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon
Dodge Magnum SRT8 "VORTECH" (2006)
olds88
23 april 2008 · 188 Inlägg

Eliza skrev:
gör hjulinställning kan också hjälpa

glöm inte att du måste nollställa hicasen då du gör hjulinställning

STORM300zx
23 april 2008 · 14 Inlägg

ok jag ska prova och göra det.men tack  för hjälpen smile

hedley Saaboholic
23 april 2008 · 3 129 Inlägg

Varför köper man en japansk "sport" bil när man inte ens vet vad ett nav är?


STORM300zx skrev:
vad menar du med nav snälla hjälp??

olds88 skrev:
hmm, ja han som hade bilen innan dig kanske var seriös och köppte ett nav från japan som gör att man kan ha kvar hicasen men jag vet inte hur man ser skillnad på ett vanligt nav och ett hicas nav. men prova att fråga på speedfreak.nu dom kan nog hjälpa dig

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
olds88
23 april 2008 · 188 Inlägg

hedley skrev:
Varför köper man en japansk "sport" bil när man inte ens vet vad ett nav är?

många som bara köper för att ha en "frän" bil men som inte vet nå om varken bilar i allmänhet eller bilen i synnerhet, och en 300 är en bil som man nog ska ha forskat lite om innan men ger sig i kast med att äga en, tog mig 4år från det jag bestämde mig att jag ville ha en 300a tills det jag i år köppte en. 300an kan ha fruktansvärda underhålls kostnader om den är dåligt skött, eller bara börjar rackla

STORM300zx
24 april 2008 · 14 Inlägg

man lär sig under tiden och bara för att man inte vet vad nav är så ska man sluta och köpa bil hmm

nikotino ///R-Rated
10 augusti 2008 · 518 Inlägg

Jag hade samma fenomen, det var bara att hälla i lite styrservovätska. Så testa med det innan du börjar med det andra.wink

Senast redigerat av nikotino (10 augusti 2008)

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang