Golf 86 - fixa rost

dangson
9 augusti 2008 · 38 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/95641/425738_eqsw6k.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/95641/425739_p8mtre.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/95641/425741_vavlhg.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/95641/425742_fz31bj.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/95641/425743_y3jatn.jpg


Ovan ser ni rostangreppen som jag gärna vill bli av med innan det blir värre och värre. Jag är en nybörjare vad gäller bilar så jag behöver all tips som kan ges här. Skulle vara snällt om ni kunde ange inköpsställen för verktyg och material. Här nedan har jag mina följande frågor:

1. Vad behöver verktyg och material jag för den här typen av rostangrepp?
2. Tillvägagångssättet?
3. Orginallack, hur får man tag på det? Och hur bra blir resultatet?
4. Hur mycket kan det kosta med allt inräknat?


Väldigt tacksam för svar!

_ZooN_ Blästrare/Lackerare
9 augusti 2008 · 651 Inlägg

Angående rosten så finns det enligt mig bara ett ordentligt sätt, och det är blästring..
Frågan är då om du har tillgång till tryckluft? Har du det då kan det vara billigast att köpa en punktbläster på biltema och blästra bort rosten själv..
Har du inte tillgång till tryckluft då blir det antagligen billigare att lämna den till en blästrare som punktblästrar grejorna till dig. Annars får du gå och köpa dig en kompressor + punktbläster = dyrt..

Angående lacken, hur pass händig är du? Ärligt, har du tummen mitt i näven eller nästan wink så bör du nog lämna bort lackeringen, annars finns det stor risk för att det kommer se ganska jevligt ut. Men som sagt, hur pass händig anser du dig själv att vara?

dangson
9 augusti 2008 · 38 Inlägg

#2
Jag har ingen kompressor och har därför inte tillgång till tryckluft.
Jag är inte så händig heller och kan förstå varför det finns utbildningar inom lackering - enkelt kan det nog inte vara.

Det är nog bäst att lämna in till ngn privatverkstad... men då är frågan hur mkt betalt de tar?


Eller finns det ngn här från Boråstrakten som kan göra detta arbete för ett rimligt pris?

Senast redigerat av dangson (9 augusti 2008)

dangson
9 augusti 2008 · 38 Inlägg

Dessutom har jag hört att man kan "plasta" om bilramarna/karmarna eller vad det nu heter... ?

Senast redigerat av dangson (9 augusti 2008)

_ZooN_ Blästrare/Lackerare
9 augusti 2008 · 651 Inlägg

Okej, då kanske det är bäst att lämna bort hela jobbet..
Som du sa, försök att få tag i någon i närheten av där du bor som kan titta närmre på det och ge ett ungefärligt pris, handlar ändå om en del tusenlappar

dangson
9 augusti 2008 · 38 Inlägg

Om det handlar om flera tusenlappar så är det lika bra att skita i det och köra tills den slocknar. Är du lackerare?

Förutom det är bensinmätarn paj... då man inte kan se när man bör tanka. Vet ngn här om det går att fixa på egen hand?

henke_99 Offroad Racing
9 augusti 2008 · 3 122 Inlägg

brukar fort bli tusenlappar, arbetstimmar är dyra idag. hmm

Bränslemätarn kan ju vara olika fel, troligtvis tankarmaturen. (själva givaren i tanken) Den brukar vara ganska enkel o byta antingen genom en lucka under baksätet eller underifrån. (jag vet inte hur det ser ut på golf)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
dangson
9 augusti 2008 · 38 Inlägg

#7
Enligt verkstaden måste hela intrumentpanelen bytas ut vilket jag är skeptiskt till. Tänk om du kunde ställa upp för ett rimligt pris... när du har vägarna förbi Borås :p

henke_99 Offroad Racing
9 augusti 2008 · 3 122 Inlägg

det brukar sällan vara värt att krångla med en mätare i intrumenthuset på en sån bil, finns ju ett antal såna som är skrotade så då tar man ju bara en panel från en annan o sätter dit ist. enklaste sättet för o kolla om det är i tanken eller nån annanstans felet är är att jorda kabeln till tankmätaren (vid kontakten precis utanför tanken) är då givaren i tanken trasig så ska mätaren ge fullt utslag. (när man har tändningen på) akta bara så du inte jordar eventuell plusmatning till bränslepump...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
dangson
9 augusti 2008 · 38 Inlägg

Tack för att du orkade förklara för mig. Har dessutom dåligt med elkunskaper... visst men nån gång måste man oxå lära sig... men då måste man lära sig från andra hmm

henke_99 Offroad Racing
9 augusti 2008 · 3 122 Inlägg

känner många med dåliga elkunskaper... japp, o då frågar man, som du har gjort exempelvis här där det finns såna som kan. tongue

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
dangson
10 augusti 2008 · 38 Inlägg

Det är knappast värt att göra så mkt med en gammal bil. Att byta ut instrumentpanelen går säkert mer än en tusenlapp.

Tänkte lämna in den för en storservice vilket kanske inte är så smart, vad tycker ni? Bara det går nog på 2-3000 kr tongue...

Eller kan man göra servicen på egen hand?

AdamOpel DraMinBil.nu
10 augusti 2008 · 1 016 Inlägg

sätt på en sliptrissa på en borrmaskin och slipa ner rosten bara. pensla på silver hammarlack så slipper du rosten sen. Hur svårt är det? smile

punktblästra hit och dit. Tror inte grabben ska ha bilen som showbil!? Det som står över fixar du lätt på under 1 timme.

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )
_ZooN_ Blästrare/Lackerare
10 augusti 2008 · 651 Inlägg

AdamOpel skrev:
sätt på en sliptrissa på en borrmaskin och slipa ner rosten bara. pensla på silver hammarlack så slipper du rosten sen. Hur svårt är det? smile

punktblästra hit och dit. Tror inte grabben ska ha bilen som showbil!? Det som står över fixar du lätt på under 1 timme.

Det tror jag inte heller att han ska, men det verkade inte heller som att han ville köra runt i en tattarlagad bil tyckte jag, men det är upp till honom? Får jag bara fråga varför han ska pensla på hammarlack?

dangson
10 augusti 2008 · 38 Inlägg

Grabbar, kan ni vara lite konsekventa?

Kan jag få en lista på vad jag behöver och hur jag går tillväga? Inköpsställen... har noll koll på vad för sliptrissa man ska köpa osv

_ZooN_ Blästrare/Lackerare
10 augusti 2008 · 651 Inlägg

Då frågar vi såhär.. Vill du ha bort rosten tillfälligt utan någon större ansträngning, och utan att det blir vidare snyggt?

dangson
10 augusti 2008 · 38 Inlägg

Jag vill enbart få bort rosten så att det inte blir värre... tror att om stryker på lite silverfärg blir det nog ganska acceptabelt även om det inte blir så snyggt. Dessutom är rosten i/på skärmkanterna vilket inte är så synliga...

blacken
10 augusti 2008 ·

Att blästra är absolut det bästa sättet att få bort rost, om man slipar på det så kapslar sliprondellen/borsten in en del rost, som sedan slår igenom och börjar att rosta igen, oavsett vad man målar över det med. Du kan stoppa upp processen ett tag med att slipa/skrapa bort så mycket rost som du kan, sedan så sprutar du på något som hämmar rostutvecklingen typ rostdödare, rostätare, eller primer som innehåller zink och sedan spacklar och slipar upp det till en snygg yta som du sedan målar/sprayar över med en lack i bilens kulör. ( om du går till en välsorterad bildelsfirma så kan dom bryta den i exakt din kulör på sprayburk åt dig)..

Senast redigerat av blacken (10 augusti 2008)

dangson
10 augusti 2008 · 38 Inlägg

är mekonomen att föredra?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang