5207
Sök

Fel på besiktning

Kinna
146 Inlägg
18 april 2006
Trådstartare
jag var iväg imorses och besikta min saab 9000cd -90. Så fick jag 3fel, men 2av dom är lätt fixat,men den tredje vet jag inte om det är svårfixat och priset. men felet var iaf: Styrled vänster,glapp. Undrar om det är dyrt o fixa detta?

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
Kinna
146 Inlägg
18 april 2006
Trådstartare
Okej. Jag bor i KINNA, mellan göteborg-borås

12 086 Inlägg
18 april 2006
Styrled? De byter du på en kafferast.. Sitter med en mutter och en stoppmutter på styraxeln. Köp en ny på mekonomen, sen behöver du en blocknyckel 17-19 kanske och ev en rörtång för att hålla emot axeln. Det fixar du lätt!

272 Inlägg
18 april 2006
Det är inte bara en gummibussning? glapp låter ju inte som om leden är sönder...

5 710 Inlägg
18 april 2006
Yttre eller inre styrled?
Yttre kan man ganska enkelt byta själv men den inre är inte fullt lika lätt.....även om det går med lite mekvana.
Det svåra kan vara att få den nya leden i exakt samma position som den gamla....man kan mäta och räkna gängor men ofta blir det endå inte likadant vilket påverkar hjulens inställning.
Är man osäker kan man göra bytet själv men låta en verkstad mäta in hjulen sk "framvagnsinställning" så man inte åker med felaktiga vinklar vilket ger osäkra vägegenskaper och onödigt däckslitage.

MVH Jonas
..............

Sök