6035
Sök

Lossa hjulbultar, Volvo 850 T5

195 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
Hej!

För ett tag sedan kom jag fram till att mina hjulbultar ser förjävliga ut... Rost och allmänt fula. Bestämde mig därför för att köpa nya sådana. Kunde jag även passa på att lacka oken.

Lättare sagt än gjort, bultarna sitter som berget, jag menar det. Använde hela min vikt, hoppa och slog på hylsnyckeln men bultarna rörde sig absolut ingenting! Jag tippar på att ägaren innan dratt fast dem liiiiite för hårt. Hur ska jag gå till väga med detta irreterande problem?

Det är vanliga turbofälgar med långa bultar.

Tack på förhand/David Ribeck

2 624 Inlägg
18 augusti 2008
Har du prövat haft på typ 5-56 och låtit det verka i typ 15minuter sen försökt igen?

Olja kan också fungera..

259 Inlägg
18 augusti 2008
testa med en muttersnurra.

195 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
Olja har jag testat, inte 5-56 dock... Kanske på sin plats att prova mutterdragaren...

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
18 augusti 2008
eller åk till en däckfirma.. och om de drar sönder nått har de som firma skyldighet att ersätta dig.t

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

2 624 Inlägg
18 augusti 2008
Dawee: ja pröva det.. eller så tar du tag i hjulet och försöker skaka lös det.. sparka på det osv.. det lossnar till slut  tongue

2 283 Inlägg
18 augusti 2008
Sätt på fälgkorset på bulten sen ettlångt rör runtom så behöver du inte ta i så mycket.

R.I.P. Michael Jackson!

726 Inlägg
18 augusti 2008
som folk sagt , använd ett förlängningsrör

3 714 Inlägg
18 augusti 2008
ett 1meters rör borde ju hjälpa

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

huh?
10 427 Inlägg
18 augusti 2008
Förlängningsrör über alles. Risken finns ju att man drar av grejer dock.
Så ska väl inte bända för 'länge'. Korta stötar smile

Testa att köpa en burk med CRC Rost Flash och spruta på.
Kyler ned och spräcker rosten, funkar kanon på det mesta smile

5 089 Inlägg
18 augusti 2008
p-nyhlen skrev:
eller åk till en däckfirma.. och om de drar sönder nått har de som firma skyldighet att ersätta dig.t

är det firmans fel att kundens bil har en bult som sitter fast? jobbar på däckfirma och får ofta sådanahära problem med bultar som sitter fast, men det är ju inte mitt fel att bulten sitter fast?  men om man skulle dra fast bulten och den går av är det firmans fel tycker jag, men inte om man ska dra ur bulten..

men iaf. förmodar att du står med en vanlig liten spärrnyckel och försöker på loss dom? skaffa en riktig hävarm och ryck tag. eller åk till en däckfirma så drar dom loss den, den bulten är såpass kraftig så den går knappast av.

\Lindgren

Eliminator
1 441 Inlägg
18 augusti 2008
Ett gammalt beprövat sätt är att slå ett bestämt hårt slag rakt på skallen av bult/mutter kommer du ine åt ta en solid stång/don av  av lämplig grovlek emellan.
Ta till en kompis som styr upp spärrnyckel/fälgkors el liknande vid bulten trä på ett längre rör så det pekar vågrät ställ dig på röret,,,simsalabim.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

457 Inlägg
18 augusti 2008
På gymnasiet för många år sen så var det en elev som skulle byta till sommardäck på en gammal VW buss. Kom en annan elev och sa till han att han skulle ta i när han drog åt hjulbultarna sen, helst ett förlängninsrör. Sagt och gjort. Eleven tog ett rör och drog åt, som att det inte var nog så stod han och hoppade på röret också. När det sedan blev vinter och bultarna skulle lossas är en annan historia. Men jag kan säga att det vart skärbrännare=D

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
18 augusti 2008
använd ett lång skaft som går ner till marken och kör

Med lem
1 127 Inlägg
18 augusti 2008
Sen ett tips för att du ska slippa detta i framtiden, använd kopparpasta/aluminumpasta beroende på om du har plåt eller alu-fälgar. Släpper lite lättare då. tongue

Sök