VW Passat -96, orkeslös... uppdaterad

b_assjeppe
2 maj 2008 · 8 Inlägg

Hej

Har en Passat -96, 1.8 som är helt orkeslös.

Varvar inte högre än 2000 varv och då börjar den gå grymt ojämnt. Ojämnheten fortsätter om man då släpper gasen.

Har bytt bränslefilter, luftfilter, tändstift, förgasarfläns (fäste) som var defekt, sprutat och försökt göra rent så bra det går.
Kollat tändläget och allt ser ut att vara rätt.

Ingen förbättring! Utan snarare sämre!?

Men nu har jag slut på ideer. Så ...

Är det någon som kan hjälpa mig med lite tipps om vad det kan vara och hur jag skulle kunna gå tillväga.

Mycket tacksam för svar!

/Jeppe

Senast redigerat av b_assjeppe (2 maj 2008)

Fredrik-79
2 maj 2008 · 2 164 Inlägg

Hur låter de från motorn när du gasar?
Går den vibrations fritt eller knackar de från den?

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
bihfocus
2 maj 2008 ·

Kolla din LMM Luftmassemätare

Rudolf_Diesel
2 maj 2008 · 4 Inlägg

Hallå,

Låter som den får för lite soppa tycker jag. Du öppnar spjället men elektroniken fattar inte eller lyckas inte reglera. Resultat för mkt luft i förhållande till bränslet, misständningar, ingen ork.
Ta bort luftfiltret, ge startgas samtidigt som du gasar, varvar den ordentligt då är du säker.

Grundtipset på en vw är dock att ta bort metallhylsorna på tändkablarna om dom finns kvar.
Vanligt med överslag och hål i gummit big_smile

Annat vanligt fel är att trottelhuset (mono-jetronic/motronic) ger upp, klumpen ovanpå insuget. Där i finns bränsletrycksregulator,gasspjällets lägesgivare, tomgångsmotor/kontakt, tempgivare mm.
Jag tror på denna!

beg från skrot ca 1000:-? www.bildelsbasen.se

Bor du i närheten av Göteborg kan www.felkodsakuten.se vara något?

Lycka till
Glöm inte meddela lösningen

/RD

BiggerDigger
2 maj 2008 · 288 Inlägg

skulle kolla om inte kamremmen hoppat, har gjort det på en audi 1,8 som jag hade, men då gick den dåligt på låga varv, men bättre på höga, men ändå rätt orkeslös.

Kostar inget att kolla den i allafall

Senast redigerat av BiggerDigger (2 maj 2008)

b_assjeppe
3 maj 2008 · 8 Inlägg

Jag har kollat kamremmen och den har inte hoppat.

När jag startar den låter den normalt. Vid gasning är det normalt till 2000 varv, då är det precis som den stryps, börjar gå grym ojämt, som om den inte gick på alla cylindrarna. Släpper jag gasen nu går den ner på tomgång men fortfarande ojämt. Lite försiktigt med gas och den rätar till sig (för det mesta).

När det uppkom skedde det gradvis försämring under typ 1-2 veckors tid. Tappa först kraft vid ~3500, sen vid ~3000 osv.

Är det någon om vet var man kan läsa lite om "LMM"? Det är sedan typ ett dygn sedan en nyhet för mig. Lite tipps om felsökning hade varit bra.

Tackar så länge för förslagen. Det har gett mig lite ideer att gå vidare på.

/Jeppe

E-30
3 maj 2008 · 1 050 Inlägg

Kan vara keramiken som lossnat i katalysatorn (mkt vanligt) då stryps effekten mer och mer vartefter.
Tillslut får man hålla fullgas för att komma upp i 50km/h.

Det brukar även höras ett svagt skrammel vid vissa varvtal?
Hur långt har bilen gått? Har den blivit nedsurad av bensin flera gånger? (misslyckade startförsök)
Överskottsbensinen löser upp keramiken i katten, samt att när den antänds så brinner keramiken upp. big_smile

Kryp in under bilen och STÖT till kraftigt med handflatan mot katten (kall) om du hör att det kluckar till i katten så är innanäten löst. Bara att byta katalysator. Finns nya hos bl,a Biltemsa för 800:- big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Hoolmgren
3 maj 2008 · 83 Inlägg

Det är ju väldigt lätt att kolla om det är LMM det är fel på, bara att dra ut kontakten till den.
Går den då bättre efter det, ja då vet du att det är den det är fel på.

Bättre att stjärnan sitter bakom ratten än på huven.
E-30
3 maj 2008 · 1 050 Inlägg

Hoolmgren skrev:
Det är ju väldigt lätt att kolla om det är LMM det är fel på, bara att dra ut kontakten till den.
Går den då bättre efter det, ja då vet du att det är den det är fel på.

Drar man ur LMM kontakt med motorn igång, så går styrboxen in i ett reservprgram. Sedan måste styrboxen nollas. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
b_assjeppe
3 maj 2008 · 8 Inlägg

E-30 skrev:
Kan vara keramiken som lossnat i katalysatorn (mkt vanligt) då stryps effekten mer och mer vartefter.
Tillslut får man hålla fullgas för att komma upp i 50km/h.

Det brukar även höras ett svagt skrammel vid vissa varvtal?
Hur långt har bilen gått? Har den blivit nedsurad av bensin flera gånger? (misslyckade startförsök)
Överskottsbensinen löser upp keramiken i katten, samt att när den antänds så brinner keramiken upp. big_smile

Kryp in under bilen och STÖT till kraftigt med handflatan mot katten (kall) om du hör att det kluckar till i katten så är innanäten löst. Bara att byta katalysator. Finns nya hos bl,a Biltemsa för 800:- big_smile

Det här verkar vara ett troligt fel. Ja, det skramlar i den.

Bilen har gått 21000 mil och det kan hända att den "flödats" någon gång.

Fixar en ny kat och försöker med det.

Tackar!

/Jeppe

g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
3 maj 2008 · 857 Inlägg

E-30 skrev:

Hoolmgren skrev:
Det är ju väldigt lätt att kolla om det är LMM det är fel på, bara att dra ut kontakten till den.
Går den då bättre efter det, ja då vet du att det är den det är fel på.

Drar man ur LMM kontakt med motorn igång, så går styrboxen in i ett reservprgram. Sedan måste styrboxen nollas. big_smile

Finns ingen lmm på en passat 1,8 -96a..

amazon_pj
4 maj 2008 · 36 Inlägg

menar du typ att den hostar det gör farsans bil vette fan vad det är för problem men det kan vara den elektriska förgasaren som cpar vem vet?

tobee
4 maj 2008 · 735 Inlägg

g-man skrev:

E-30 skrev:

Hoolmgren skrev:
Det är ju väldigt lätt att kolla om det är LMM det är fel på, bara att dra ut kontakten till den.
Går den då bättre efter det, ja då vet du att det är den det är fel på.

Drar man ur LMM kontakt med motorn igång, så går styrboxen in i ett reservprgram. Sedan måste styrboxen nollas. big_smile

Finns ingen lmm på en passat 1,8 -96a..

Fanns på morsans gamla ibiza 1.8 -94. Varför skulle det inte finnas på en passat 1.8 -96 som borde ha exakt likadan motor...?

Fredrik-79
4 maj 2008 · 2 164 Inlägg

Ett sätt att kolla om de är katten är att lossa på avgassystemet innan katten och kolla om den svarar bättre på gas då.
Gör den de så vet du felet.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
4 maj 2008 · 857 Inlägg

tobee skrev:

g-man skrev:

E-30 skrev:

Drar man ur LMM kontakt med motorn igång, så går styrboxen in i ett reservprgram. Sedan måste styrboxen nollas. big_smile

Finns ingen lmm på en passat 1,8 -96a..

Fanns på morsans gamla ibiza 1.8 -94. Varför skulle det inte finnas på en passat 1.8 -96 som borde ha exakt likadan motor...?

För att jag har en -95 och den har ingen lmm och har inte sett det i nån passat innan -97 förutom 2,0 och vr6

b_assjeppe
7 september 2008 · 8 Inlägg

Hej alla som hjälpte till!!

Det var katten. Efter bytet så gick den som förväntat.


Tack ska ni ha!!!!

Men nu är det nya problem...

... http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=100995


/Jeppe

Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
7 september 2008 · 1 781 Inlägg

skulle kunna vara varvtalsgivaren oxå.

Team Insane Racing
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang