7724
Sök

Volvo 850 T5 "mystiskt ladd"

167 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
Tjena, jag är en stolt ägare av en T5a big_smile men det hände en skum grej idag efter mekandet, jag kopplade in en laddtryckmätare för ca 2 veckor sen och då har den visat 0.4 bar i ladd, men idag (08-09-14) så böt jag spridarna tillbaka till original(hade gula innan) sen när jag var ute på provturen och körde så gick den som vanligt men när jag la fullgas så gick mätaren upp i 1.6bar yikes men jag kände inte nån skillnad i draget. När jag kom till garaget igen kom ett tickande från under bilen sad jag har provat och bytt plats på vakum slangarna till laddmätarn men den visar samma, . Kan turbon vara sönder? nån som vet? har blivit lite orolig nu neutral

Mkt tacksam för svar!

Överladd<3

8 297 Inlägg
14 september 2008
Turbon lär inte va trasig om den klämde ur sig 1,6 bar, däremot så kan ju slangen till wastegaten va trasig. Om du inte pillat på wastegatestaget vill säga för att få upp laddtrycket..?

Sen att mätaren visar ett visst tryck behöver ju inte innebära att den visar rätt heller, ganska vanligt att mätare visar på plussidan.

0,4 bar är ju grundladdtrycket, som man får om det hänt nåt med motorstyrningen, t.ex andra spridare som den inte är mappad för och såna saker.

Lyser motorelektronikslampan? (lambdalampan)

167 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Turbon lär inte va trasig om den klämde ur sig 1,6 bar, däremot så kan ju slangen till wastegaten va trasig. Om du inte pillat på wastegatestaget vill säga för att få upp laddtrycket..?

Sen att mätaren visar ett visst tryck behöver ju inte innebära att den visar rätt heller, ganska vanligt att mätare visar på plussidan.

0,4 bar är ju grundladdtrycket, som man får om det hänt nåt med motorstyrningen, t.ex andra spridare som den inte är mappad för och såna saker.

Lyser motorelektronikslampan? (lambdalampan)

jag har inte pillat på laddet nåt, jag hade gula spridare innan och en kväll var jag ute och lekte då börja motorelektronik lampan lysa, då böt jag tillbaka till original och det är oranga. Men min bil är italien import dvs 2.0 och jag har en annan strybox, nummrena stämde däremot inte, och den boxen är inte chippad elr så. men den har jag kört med rätt länge utan problem...

Överladd<3

167 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
Hjälp??

Överladd<3

86 Inlägg
14 september 2008
Tjenare. har du kollat om wastegate armen går att röra? Så att den inte fastnat. prova att dra i den lite.

MVH//Martin

86 Inlägg
14 september 2008
Hör av dej om du behöver hjälp smile

MVH//Martin

167 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
MartinThorssell skrev:
Hör av dej om du behöver hjälp smile

MVH//Martin

okej, Tack så mkt:D

Överladd<3

86 Inlägg
14 september 2008
kollade du wastegate armen? big_smile big_smile

167 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
MartinThorssell skrev:
kollade du wastegate armen? big_smile big_smile

kollade nu, och den rör sig som den ska:)

Överladd<3

86 Inlägg
14 september 2008
Kanon:) men kolla alla slangar som går till magnet ventilen smile

Sök