2895
Sök

Rosthål i balk Volvo 240

BMW-entusiast
362 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
#1
Hej!
jag har två hål på 2cm x 2cm i balken på min Volvo 240 GL.  (balken/insteglisten)

Är det OK att laga med glasfiberspackel?   och hur gör man då? (de olika stegen)

Tack på förhand// Jack bk


1 196 Inlägg
11 september 2008
#2
sätt dit ny och fin plåt smile

Smack that ass!!
2 953 Inlägg
11 september 2008
#3
vad äre för mening med att glasfiberspackla det.. inte presis att rost hålet försvinner. isf är de väll lika bra att ta lite underreds massa å kleta över

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

BMW-entusiast
362 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
#4
Slipa bort ALL rost alltså och sen svets dit nya plåt, slipa detta o ch sen lacka.. inget annat? grundfärg m.m.

Har även ett "ytligt rost angrepp" i hjulhuset. vad göra?

mvh// jackack


5 089 Inlägg
11 september 2008
#5
Vad tror du håller bäst när du krickar? en fast svetsat plåtbit eller spackel? kanske är billigast med lite säkerhet måste du ju ha i huvudet..

\Lindgren

C(^^,)
453 Inlägg
11 september 2008
#6
Svetsa för i helvete. Det du tänker göra har ju med säkerheten att göra!
2*2 cm, NADA. Easy cake!
Senast redigerat av HKS (11 september 2008)

BMW-entusiast
362 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
#7
ok tack för tipsen.    Har biltema lr något annat ställe som finns överallt plåt i 2mm att sälja  ??


C(^^,)
453 Inlägg
11 september 2008
#8
Skall finnas det på biltema med har ja för mig.
Annars bara till att gå till en plåt skrot så får du en bit plåt för under 5 kroner smile

BMW-entusiast
362 Inlägg
12 september 2008
Trådstartare
#9
Ja plåt ska väl inte vara svårt att hitta. jag svetsar för säkerhetens skull.

När jag väl svetsat slipar jag o sen spackel.. sen då??

Mvh// Jack


30 Inlägg
13 september 2008
#10
När du svetsat och spacklat kan du ju slänga på färg, rostskydd eller filmjölk.. Your choice. Kanske en kombination.

Yttre balkarna är dock inget de är vidare petiga med på bilprovningen då de inte är så bärande som de inre..

Smack that ass!!
2 953 Inlägg
13 september 2008
#11
varför spackla om de är en balk du ska laga bara svetsa å på med rost skydd å underreds massa ju

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 september 2008
#12
xorox_88 skrev:
varför spackla om de är en balk du ska laga bara svetsa å på med rost skydd å
underreds massa ju
Sitter här och tänker det samma. Skär bort den gamla biten med kap sedan svetsar du och målar. Sist fyller du balken med dinitrol eller liknande.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

BMW-entusiast
362 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
#13
har kollat lite nogrannare och det är som "luffan" skriver att det är den yttre skyddet som är rostigt. inte balken, den är rostfri.

Ska lägga en plåt över hela och svetsa fast. sen får det snyggt..  tips?  (spackla?, underedsmassa? m.m.)

mvh// Jack


687 Inlägg
16 september 2008
#14
HKS skrev:
Svetsa för i helvete. Det du tänker göra har ju med säkerheten att göra!
2*2 cm, NADA. Easy cake!
ja bilen blir ju säkert livsfarlig om han skulle spackla ett så litet hål,eller inte.roll

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
16 september 2008
#15
volvo_Tobias skrev:
HKS skrev:
Svetsa för i helvete. Det du tänker göra har ju med säkerheten att göra!
2*2 cm, NADA. Easy cake!
ja bilen blir ju säkert livsfarlig om han skulle spackla ett så litet hål,eller inte.roll
Det är absolut ingen seriös metod, så lagar man absolut inte rost. Svetsa är det som gäller.


687 Inlägg
16 september 2008
#16
Marcus_89 skrev:
volvo_Tobias skrev:
HKS skrev:
Svetsa för i helvete. Det du tänker göra har ju med säkerheten att göra!
2*2 cm, NADA. Easy cake!
ja bilen blir ju säkert livsfarlig om han skulle spackla ett så litet hål,eller inte.roll
Det är absolut ingen seriös metod, så lagar man absolut inte rost. Svetsa är det som gäller.
Självklart är det svetsning som gäller om man ska vara seriös, men att det skulle vara så fruktansvärt farligt för säkerheten håller jag inte med om. Hks menade ju på att bilen skulle bli en trafikfara för att man spacklar ett så litet hål,men det lär den ju inte bli.


Sök