jag har tänkt byta olja i min Corsa -85. Finns det något speciellt man ska förbereda innan, eller räcker det med att tömma ur den gamla oljan genom tappen på oljetråget?
En klar fördel är ju om motorn e varm.. Då rinner mycket av den gamla oljan ur. Jag brukade byta kopparpackningen också vid tråget när man tömmer.. kostar kanske en tia. Ska du byta oljefiler också så kan du ju smörja in det nya filtrets packning med lite spillolja innan (en droppe och bara smeta runt packningen).
Oljefiltret drar du åt med handkraft.. Det sitter bra ändå sedan.
Åk till märkesverkstad eller annan känd handlare och inhandla: -Olja med rätt kvalisort (kolla instruktionsbok eller fråga) -Oljefilter. -Ny packning till oljepluggen. -Uppsamlingskärl för den begagnade oljan.
Oljebytet: -Kör motorn varm. -Hissa upp bilen. -Lossa oljepluggen och var beredd med uppsamlingkärlet (akta dig för varma oljan) -Drick en kopp kaffe. -Demotera det gamla oljefiltret (en avdragare underlättar men skulle du inte ha någon och armstyrkan inte räcker till så *slå en mejsel igenom filtret o vrid) *Observera att detta inte gäller om du har en bil med insatsoljefilter.. -Torka anläggningytan där filtret suttit. -Doppa fingret i olja och smörj packningen på det nya oljefiltret (om möjligt så fyll filtret med ny olja). -Montera det nya med handkraft (~ 1-1.5varv efter anligg) -Montera nya packningen på pluggen och dra fast den LAGOM hårt. -Häll i ny olja. -Starta motorn och kika så att det inte läcker vid plugg och filter. -Hissa ned bilen och åk och lämna den begagnade oljan på en miljöstation. -Ta ett kik efter oljeläckage igen och efterfyll olja vid behov.
Nä jag bara skojar men jonTe glömde faktiskt en redig bunke att ställa under tråget. Sen undrar jag om motorn sotar mindre med nya oljan? för det är väldigt mycke smuts i motorrummet, nästan så man blir orolig.
Nä jag bara skojar men jonTe glömde faktiskt en redig bunke att ställa under tråget..
En bunke att samla upp i är högst valfritt Nä, borde kanske skrivit det men lite får du du tänka själv
parayaCar skrev:
Sen undrar jag om motorn sotar mindre med nya oljan?för det är väldigt mycke smuts i motorrummet, nästan så man blir orolig
Nej, motorn "sotar" lika mycket med den nya oljan, därav att den blir svart. Att det är skitigt i motorutrymmet kan inte oljan göra något åt eftersom den är på INSIDAN av motorn, på utsidan får du själv se till att hålla rent.
Om du skulle få gissa vade skulle du gissa på då ? Oljetrycksmätaren är en mätare som mäter trycket på oljan
parayaCar skrev:
varför ska man veta det??
Vid lågt/utan oljetryck skall vi inte kör bil och inte heller vid högt tryck då det är högst skadligt för motorn. Tryckmätaren visar dig att trycket ligger på en "lagom" nivå och allt står rätt till.
okej jo jag vet att den mäter trycket i allehanda oljeslangar runt om i motorn men har inte riktigt kommit till de klara med varför den e viktig. Så vid lågt tryck kan det alltså hanla om en läcka, högt tryck innebär stopp i nån slang?
isf kan jag se att man vill ha koll, e ju itne rba o köra utan olja.