4869
Sök

problem med växellåda eller liknande (volvo 343)

1 486 Inlägg
20 september 2008
Trådstartare
Hejsan!

Var och köpte mig en ny bil i förrgår, som jag inte hunnit lägga upp än. Lägger dock upp den inom kort.
Det som har hänt är att jag skulle provköra bilen, så blev det att jag åkte runt o busade med den (bromsade upp den osv) , dock på en grusplätt. Och då flög växeln plötsligt ur efter ett tag, det var efter då jag bromsade upp den, det gick i 10 sekunder,  o ja hann inte tänka på vad dum jag var som gjorde det, men iallafall.. nu är det såhär, att ibland går växlarna i, när bilen stått stilla en stund utan motorn igång.. alltså den hoppar inte ur de bara smäller å så går den inte framåt, men växeln ligger fortfarande i

vad är felet?

Byta växellåda?
Bakaxelras?

MVH Oscar (nybliven 343-ägare:D)

EDIT: om man kör jättelungt går den framåt sen om man gasar jättelite smäller de så stannar den
Senast redigerat av volvo_b23a_racing (21 september 2008)

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

1 486 Inlägg
21 september 2008
Trådstartare
ingen som vet?

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
21 september 2008
Din växellåda har nog pajjat eller bara 3e växeln. En ny låda kan inte vara dyrt te en sån gamma bil.

1 486 Inlägg
21 september 2008
Trådstartare
Rspeter skrev:
Din växellåda har nog pajjat eller bara 3e växeln. En ny låda kan inte vara dyrt te en sån gamma bil.

Det gäller alla växlar..

S40 T4
584 Inlägg
21 september 2008
det låter inte något skramlande ljud eller något?

1 486 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
mina teorier är slutväxeln, eller va de heter.. de som sitter bakom växellådan, ska pröva att byta den

Fattig student
1 282 Inlägg
22 september 2008
Skulle chansa på att det är i kardanröret problemet ligger i, där sitter en "hylsa" eller vad man ska kalla det det på en splinsad axel (den som gör att bilen driver) Detta har hänt mig en gång med.. Inte rolig att byta..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

1 486 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
alla kugg i slutväxeln var helt utslitna, eller i differentialen rättare sagt, blir att svetsdiffa o se om de blir bättre, och ja.. jag har däck:P

1 486 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
blev bättre med svetsdiff, så jag kör så över vintern.. Vart ute o åkt hela kvällen, o den går hur bra sol helst!

Sök