740 GLT går konstigt (rycker) i tid och otid :/

MrTegefeldt Stålverksarbetare
1 oktober 2008 · 372 Inlägg

Tja!

Jag har en Vobler 740 GLT 16v som har gått 36000mil! Saken är att bilen går bra och som den ska... Förutom ibland då den rycker och känns som att den inte går på alla cylindrar. I början trodde jag att de hade med kallstartsventilen att göra då det va när bilen va kall. Men jag har märkt att bilen håller på även när den är varm.
Vet inte om det har att göra med att det ÖSREGNAR ute eller om det är något annat.
Någon som vet vart problemet kan ligga?

Mvh Jocke

Subaru Impreza WRX STI "Petter Solberg Edition" (2005)
Drönirettab
1 oktober 2008 · 21 761 Inlägg

Om den bara gör så när det regnar ute så kan det vara tänddelarna som behöver bytas ut. Ofta kan det vara någon spricka i fördelarlocket vilket gör att gnistorna flyger omkring lite hur som helst inuti locket, men även dåliga tändkablar kan göra att det blir överslag mot tex motorblocket.

Gå igenom alla tänddelar för säkerhets skull, skadar inte tycker jag. smile

MrTegefeldt Stålverksarbetare
1 oktober 2008 · 372 Inlägg

Okey, jag ska kolla i morgon smile

Subaru Impreza WRX STI "Petter Solberg Edition" (2005)
steifan DR!FTT3KN!K3R
1 oktober 2008 · 10 427 Inlägg

Kan vara packningen mellan insuget och toppen som är dålig. Tidigare ägare av min bil bytte den för nåt år sen.
Ryckte och hade sig på tomgången.

MrTegefeldt Stålverksarbetare
1 oktober 2008 · 372 Inlägg

Njae, på tomgången så är den rätt okey. Går ner lite i varv och sen upp igen och sen är det inga problem. Det är mer när man kör den muppar sig.

Subaru Impreza WRX STI "Petter Solberg Edition" (2005)
Majk_ Öhh
1 oktober 2008 · 272 Inlägg

Checka bränslepumpen... Morsan och farsan hade oxå problem med ryckningar på sin 745 GLT och dom böt ut bränslepumpen och då försvann problemet

BMC Mini 1000 Saloon "Purple Haze" (1970)
MrTegefeldt Stålverksarbetare
1 oktober 2008 · 372 Inlägg

Hur kollar jag lättast soppapumpen? Känns ju lite onödigt att köpa en ny och så är det inte den som strular hmm

Subaru Impreza WRX STI "Petter Solberg Edition" (2005)
Kesler
2 oktober 2008 · 3 650 Inlägg

du hör om pumparna går..snurra snabbt på startmotorn och lyssna under bilen (förarsidan) be nån polare göra likadant å öppna lucka i skuffen så hör du om dom funkar. Men tror inte felet ligger där utan tror mer på fördelarlocket, ta loss locket å kolla hur det ser ut..plocka bort tändkablarna gör rent å sätt tillbaka + gnistan kan vara värd att kolla

Marcuzx
2 oktober 2008 · 17 Inlägg

kolla tändlägesgivaren

VOLVO_PENTA_RAGGARE Hemmapul AB
2 oktober 2008 · 195 Inlägg

tjena jag tror att alla 16V har samma problem när dom kommer upp i några mil. min gör likadant men bara när bilöen e kall och om jag håller jämn gas. jag har provat att slå i rengöringsmedel för bränsle sytemet för de kan jun va en spridare som dummar sig. annars har jag hört om tänddelar. man får nog prova sig fram.

Jag Gasar Tills Det Rasar!!!
Volvo 945 Turbo "Smokey" (1993)
Volvo 244 "Snowman" (1982)
Sharky
2 oktober 2008 · 10 287 Inlägg

Har man inte gjort det - så börjar men med en rejäl stor service med utbyta av alla tänddelar etc etc. Annars är det rätt meningslöst att ens börja felsöka.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang