2708
Sök

Amatörtagna bilder, Kritik välkömmnas !

Lageransvarig/Montör
378 Inlägg
10 oktober 2008
Trådstartare
Hej. Har precis fått upp intresset för fotgrafering, Är ganska ny i gemet å vill gärna ha kretik å respons för bilderna, allt välkommnas. Bilderna är tagna med en Kodak ZD710 långzoom (EJ systemkamera) Bilderna är också lite redigerade i PS CS. Vill gärna ha tips på vad jag borde tänka på å så. Och jag är fullt medveten om att bilen är smutsig tongue Kommer mer bilder sen men just nu är det bara 2.

http://img396.imageshack.us/img396/1703/1001154ac2.jpg
http://img509.imageshack.us/img509/4517/1001164xw2.jpg

___
\__
___o__|

69 Inlägg
10 oktober 2008
ser bra ut dock skulle jag själv personligen tagit me hela bilen på bilden då det endast saknas 20 cm på den, annars kalas !

bilden då både bilen och hunden e med är kalas !
Senast redigerat av Tompika (10 oktober 2008)

Trucker
2 710 Inlägg
10 oktober 2008
samma här.. tkr om den nedre bilden smile

Fart missbrukare

Lageransvarig/Montör
378 Inlägg
10 oktober 2008
Trådstartare
Får tacka å buga för kommentarerna, Förstod dock inte riktigt vad du menade med att hela bilen inte var med. På vilken bild ?

___
\__
___o__|

82 Inlägg
10 oktober 2008
Även jag gillar bild 2 det ända JAG tycker är synd är att hundens koppel syns annars är som kanon och jag hade definitivt inte gjort det bättre själv smile

Lageransvarig/Montör
378 Inlägg
10 oktober 2008
Trådstartare
Cyrax1 skrev:
Även jag gillar bild 2 det ända JAG tycker är synd är att hundens koppel syns annars är som kanon och jag hade definitivt inte gjort det bättre själv smile

Tack o Bock. Det kan jag hålla med om att det är lite synd att det syns, Men som sagt det var lite snabbtagna bilder å han ville så gärna vara med : D Haha.

___
\__
___o__|

www.rpm.nu
61 Inlägg
10 oktober 2008
Första bilden ser lite konstig ut, den andra är väldigt fin!

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
11 oktober 2008
Lite för mycket färgmättnad i första bilden tycker jag. Sen känns det som skuggorna är lite för mörka. Försök lätta upp det med kurvor (om du vet hur man hanterar dom) eller försök pilla med brightness/contrast.
En upprätning av bilden för att få bilen rakare på bild två vore trevligt också. Och croppa inte heller bilden för nära hunden/bilen. Sen behöver ju faktiskt inte sakerna vara mitt på bilden heller. Bild ett funkar ganska bra på det, medans bild två hade jag gärna haft mera utrymme till höger.
Och sen var det ju det där med kopplet också. Förstör kompositionen ganska mycket. Ser ut som du stressat fram bilden lite (vilket du iofs hade gjort), så det blir ett lite "billigare" intryck.

Och du får ju tänka på att även om det bara är smågrejer som folk i allmänhet kanske inte direkt tänker på, så påverkar allt dom ändå indirekt. Så bildbehandling är grymt viktigt, för det finns knappt nån bild som är 100% rätt direkt från kameran!
Lycka till!

Whine whine!

Mästare
2 947 Inlägg
11 oktober 2008
Perfekta bilder att Redigera vidare med lite i PhotoShop!

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
11 oktober 2008
Ser jäkligt bra ut! Gillar bilden med hunden skarpt

Rock'n Roll

Lageransvarig/Montör
378 Inlägg
11 oktober 2008
Trådstartare
Urkas skrev:
Lite för mycket färgmättnad i första bilden tycker jag. Sen känns det som skuggorna är lite för mörka. Försök lätta upp det med kurvor (om du vet hur man hanterar dom) eller försök pilla med brightness/contrast.
En upprätning av bilden för att få bilen rakare på bild två vore trevligt också. Och croppa inte heller bilden för nära hunden/bilen. Sen behöver ju faktiskt inte sakerna vara mitt på bilden heller. Bild ett funkar ganska bra på det, medans bild två hade jag gärna haft mera utrymme till höger.
Och sen var det ju det där med kopplet också. Förstör kompositionen ganska mycket. Ser ut som du stressat fram bilden lite (vilket du iofs hade gjort), så det blir ett lite "billigare" intryck.

Och du får ju tänka på att även om det bara är smågrejer som folk i allmänhet kanske inte direkt tänker på, så påverkar allt dom ändå indirekt. Så bildbehandling är grymt viktigt, för det finns knappt nån bild som är 100% rätt direkt från kameran!
Lycka till!

Tackar för kritiken, Det var ju det som var meningen, Kommer nog så småningom att lägga ut lite fler bilder. Håller ju som sagt på att lära mig. När jag sitter med PS nu så testar jag mig bara lite fram. Men det är jättebra med sånna här kommentarer så man vet hur andra ser på det.
Tackar för det !

___
\__
___o__|

Lageransvarig/Montör
378 Inlägg
11 oktober 2008
Trådstartare
KimVsWorld, 2Takt_nicke och TenZer

Tackar så mycket för kommentarerna : D

___
\__