4009
Sök

Avdragen pinnbult till grenröret! Volvo B23E...

1 163 Inlägg
8 maj 2006
Trådstartare
#1
Hej!

Har som synes klantat mig när jag skulle montera dom NYA pinbultarna. hmm
Syntes fortfarande gängor på den så jag drog på, men den knäcktes istället...

Jag får ej på dubbla muttrar så jag kan ta bort den så, får dock på en!

Så hjälp mig nu, hur ska jag få bort den?

Min tanke är att svetsa fast en mutter som går på och sedan skruva ut pinnbulten.




Sen, ska en pinnbult knäckas så?
Var inget större motstånd tycker jag och bulten skulle ha gått in 2mm till...
De är inga Volvo original saker, men bultar som bultar tycker jag endå?


Är jätte tacksam för alla råd och hjälp!

mvh


Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
8 maj 2006
#2
Borde funka med ett par svetsloppor mellan muttern (inne i) och pinnbulten..  Lycka till!


1 163 Inlägg
8 maj 2006
Trådstartare
#3
Ja, jag tycker också det.

Måste dock få lånat en svets först... tongue

Men bör jag byta ut dom pinnbultar jag köpt mot Volvo original saker?


10 287 Inlägg
8 maj 2006
#4
Kör med Volvo´s såvida du inte är säker på att det är 10.9 du har köpt. Ofta brukar man få borra ur skiten och gänga upp M10.

/Göran

NightCruiser skrev:
Ja, jag tycker också det.

Måste dock få lånat en svets först... tongue

Men bör jag byta ut dom pinnbultar jag köpt mot Volvo original saker?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

5 710 Inlägg
8 maj 2006
#5
Sharky skrev:
Ofta brukar man få borra ur skiten och gänga upp M10.

/Göran

...eller ännu bättre sätta i en insatsgänga.

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
8 maj 2006
#6
NightCruiser skrev:
Sen, ska en pinnbult knäckas så?
Var inget större motstånd tycker jag och bulten skulle ha gått in 2mm till...
De är inga Volvo original saker, men bultar som bultar tycker jag endå?

Mjaa det beror på....det finns alltid en anledning:
-Fel kvalisort.
-Dåliga gängor.
-Fel storlek.
-Fel gängor.
-Felmonterat....
-För högt moment.

mm mm

En vanlig M8 av 8.8stål går (lite beroende på omständigheterna) av vid ungefär 35-40Nm vilket du drar med lätthet med vanlig ledad 12-13.
Har du ett spärrhandtag är det MYCKET lätt att dra för hårt.

Skulle kunna tänka mig att du får "göra om göra rätt" och hoppas på att du får ut din avbrutna pinnskruv och hoppas på att de gamla gängorna klarade sig och  stoppa i en ny....gärna Volvo original då de håller rätt kvalisort.
Vanlig "gängstång" är inget jag skulle montera på mitt grenrör.....
Dras med ~25Nm.

Lycka till!

MVH Jonas
..............

608 Inlägg
8 maj 2006
#7
tror nog att de funkar om du svetsar dit muttern! lycka till!

old volkswagens never die,they just get lower:D

10 287 Inlägg
9 maj 2006
#8
Alla har inte tillgång till riktiga helicoilsatser....

/Göran

jonTe skrev:
Sharky skrev:
Ofta brukar man få borra ur skiten och gänga upp M10.

/Göran

...eller ännu bättre sätta i en insatsgänga.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

5 710 Inlägg
9 maj 2006
#9
...nej men det är fortfarande ett bättre alternativ OM man har möjlighet wink
Sharky skrev:
Alla har inte tillgång till riktiga helicoilsatser....

/Göran

jonTe skrev:
Sharky skrev:
Ofta brukar man få borra ur skiten och gänga upp M10.

/Göran

...eller ännu bättre sätta i en insatsgänga.


MVH Jonas
..............


Sök