ställbar bränsletrycksregulator!

Ullberg
9 maj 2006 · 154 Inlägg

Hur mycket gör det i effekt med en ställbar btr på en vanlig bil utan turbo, hur högt bränsletryck kan man ha så att den blir att gå bra å inte drar allt för mycke bensin? smile

Nissan Is The Name, Primera GT Is The Game...
AK86
9 maj 2006 · 250 Inlägg

inget effektgivande skulle ja tippa på med bara den!

______________________________________________________
Subaru Impreza / Fiat Coupe 20VT / Volvo S80 T6 / Seat Leon Tsi
______________________________________________________
Ullberg
9 maj 2006 · 154 Inlägg

Impreza_BlackDrake skrev:
inget effektgivande skulle ja tippa på med bara den!

Oki....nån annan som vet? smile

Nissan Is The Name, Primera GT Is The Game...
Sharky
10 maj 2006 · 10 287 Inlägg

Höjer du bränsletrycket så öser du in mera bensin men inte mera luft vilket leder till att motorn går sämre, drar mera bensin, bränner kattarna, och ger mindre effekt.
Har du tur så har du ett adaptivt sprut med bredbandslambdareglering som kan ta hand om dina försök och automstiskt minska öppettiderna på spridarna för att rädda situationen.


/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Ullberg
10 maj 2006 · 154 Inlägg

Sharky skrev:
Höjer du bränsletrycket så öser du in mera bensin men inte mera luft vilket leder till att motorn går sämre, drar mera bensin, bränner kattarna, och ger mindre effekt.
Har du tur så har du ett adaptivt sprut med bredbandslambdareglering som kan ta hand om dina försök och automstiskt minska öppettiderna på spridarna för att rädda situationen.


/Göran

Oki, jag har ingen aning om jag har ett sånt sprut eller inte!! Hur får man reda på det? smile

Nissan Is The Name, Primera GT Is The Game...
Sharky
10 maj 2006 · 10 287 Inlägg

Tips: Glöm denna ide´ nu på engång.

Det är inte så man trimmar.

/Göran

Ullberg skrev:
Oki, jag har ingen aning om jag har ett sånt sprut eller inte!! Hur får man reda på det? smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Ostsåsen
10 maj 2006 · 173 Inlägg

Sharky skrev:
Höjer du bränsletrycket så öser du in mera bensin men inte mera luft vilket leder till att motorn går sämre, drar mera bensin, bränner kattarna, och ger mindre effekt.
Har du tur så har du ett adaptivt sprut med bredbandslambdareglering som kan ta hand om dina försök och automstiskt minska öppettiderna på spridarna för att rädda situationen.


/Göran

Hur får man in mer luft i en motor utan överladdning? Cylindrarna suger väll in varken mer eller mindre luft än volumen på motorn? Om detta är fallet, hur kan man över huvud taget trimma en motor utan överladdning?

/Fredric

Sharky
10 maj 2006 · 10 287 Inlägg

Det man pratar om är VE = Volumetrisk Effektivitet som berättar hur mycket luft en motor kan suga i sig.
Om man har en motor på 2 liter, fyrtakt, så suger den vid 100% VE i sig 2 liter luft på två vevaxelvarv.
Nu är det så att man kommer inte upp i 100% VE mer än på något enda varvtal på en standardmotor (vridmomentmax!). Ju mer man varvar - desto lägre blir VE.

Så ett uppenbart sätt att trimma på är att öka VE .

Det andra sättet är att öka varvtalet på motorn. Kan man bibehålla VE och öka vravtalet med 10% så ökar effekten med (i princip) 10%.

Öka VE? Tja, bättre flöde i toppen, vassare kammar, utnyttja tryckpulserna i grenrörer för att ge resonans (ren akustik = samma som högtalarberäkningar) och låta denna resonans suga in mera luft i cylindern genom att ha så vassa kammar med mycket overlap att insug och avgasventiler står öppna samtidigt. Efektivare insug där man också utnyttjar resonans.

Sedan kan man också minska förluster såsom friktion i motorn, lättare roterande delar, mindre luftmotstånd i insuget.

(med bra insug/grenrör kommer man upp över 100% VE. STCC bilar kan ligga runt 105%)

Man kan också välja motorer med bra geometri. Dvs stora cylindrar med kort slag bl a för att få rum med mycket ventiler.

/Göran




Ostsåsen skrev:
Hur får man in mer luft i en motor utan överladdning? Cylindrarna suger väll in varken mer eller mindre luft än volumen på motorn? Om detta är fallet, hur kan man över huvud taget trimma en motor utan överladdning?

/Fredric

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Ostsåsen
10 maj 2006 · 173 Inlägg

Sharky skrev:
Det man pratar om är VE = Volumetrisk Effektivitet som berättar hur mycket luft en motor kan suga i sig.
Om man har en motor på 2 liter, fyrtakt, så suger den vid 100% VE i sig 2 liter luft på två vevaxelvarv.
Nu är det så att man kommer inte upp i 100% VE mer än på något enda varvtal på en standardmotor (vridmomentmax!). Ju mer man varvar - desto lägre blir VE.

Så ett uppenbart sätt att trimma på är att öka VE .

Det andra sättet är att öka varvtalet på motorn. Kan man bibehålla VE och öka vravtalet med 10% så ökar effekten med (i princip) 10%.

Öka VE? Tja, bättre flöde i toppen, vassare kammar, utnyttja tryckpulserna i grenrörer för att ge resonans (ren akustik = samma som högtalarberäkningar) och låta denna resonans suga in mera luft i cylindern genom att ha så vassa kammar med mycket overlap att insug och avgasventiler står öppna samtidigt. Efektivare insug där man också utnyttjar resonans.

Sedan kan man också minska förluster såsom friktion i motorn, lättare roterande delar, mindre luftmotstånd i insuget.

(med bra insug/grenrör kommer man upp över 100% VE. STCC bilar kan ligga runt 105%)

Man kan också välja motorer med bra geometri. Dvs stora cylindrar med kort slag bl a för att få rum med mycket ventiler.

/Göran




Ostsåsen skrev:
Hur får man in mer luft i en motor utan överladdning? Cylindrarna suger väll in varken mer eller mindre luft än volumen på motorn? Om detta är fallet, hur kan man över huvud taget trimma en motor utan överladdning?

/Fredric

Okey, kan man säga att förlusten av denna Volumetriska Effektivitet är samma sak att motorn "försöker" suga in max mängd luft men inte orkar för att det är för stort motstånd helt enkelt (det blir ett lägre tryck i cylindrarna)? När man låter ventilerna vara öppna längre så eliminerar det en av flaskhalsarna till att uppnå 100 % VE ?
Rätta mig om jag har förstått fel ...

mvh / Fredric

Sharky
10 maj 2006 · 10 287 Inlägg

Precis. I princip är det så men i verkligheten så är det alltid en massa saker man måste kompromissa med.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Ostsåsen
10 maj 2006 · 173 Inlägg

Sharky skrev:
Precis. I princip är det så men i verkligheten så är det alltid en massa saker man måste kompromissa med.

/Göran

Okey, tack för svaren. Något klokare varje dag smile .

mvh / Fredric

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang