Du tjänar en hel del på hålla 90km/h jämfört med 100-120km/h. Luftmotstånd är i kvadrat till hastigheten och även varvtalet där din motor arbetar som bäst.
Testa att köra en tank genom att komma upp i fart hysat fort (växla mellan 3-4000 rpm) håll jämn hastighet typ 90km/h är konon, lite långsamare uppför och lite snabbare nedför. Så lovar jag att du har en betydligt bättre bränsle förbrukning.
0,65 Klarar jag "långkörningar" på med min Saab 99 -79 2 liters enkelförgasare.
Det är kall starter och stadskörning som verkligen slukar soppa då ligger jag 0,8-1,2 liter milen. Korta sträcker i kylan är min bil en riktig bov.
Det finns en hel del att läsa om ECO driving om inte för miljön så för plånboken! Tävlat en hel del me folk på jobbet som kör betydligt nyare bilar och ligger riktigt bra till.
Enkla regler som gör stor skillnad.
1. Ge fan i att bromsa, släpp gasen tillräckligt långt innan att du hinner utnjutja bilens moment(rulla) och använd bromsen de sista metrarna och för att hålla bilen still.
2. Jämnfart, jojo körning dricker mkt. hitta pedal läget för 90 på raksträckan och håll det i både uppför/nedförs backe. Kommer gå lite lågsamare uppför o lite snabbare nedför.
3. Håll bilen i ordning, pumpa däck, olja, stift, filter.
4. Kör på så hög växel som möjligt utan att bilen brummar (vibrerar, skakar) du känner snabbt när bilen klagar

Lycka till!