3110
Sök

Fördelarlock Volvo 740 Gle

77 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
Ja som sagt jag och en polare lossade fördelarlocket på min B230E Motor och gjorde rent samtliga detaljer,sen när vi sätter tillbaka det igen så varken startar eller går bilen frískt ojämn tomgång samt dör, nån där ute som har nån ide ?

"Pilla  Aldrig På Nått som Funkar"

62 Inlägg
12 november 2008
låter som om att ni kan ha förväxlat någon tändkabel eller att det har hamnat fukt innanför locket när ni satte ihop det igen.

Blyfot
829 Inlägg
12 november 2008
ni lyckades inte vrida själva fördelaren när ni pillade??

"bara en mor kan älska en sån son"

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
12 november 2008
Har ni lossat på tändkablarna ? Skulle tippa att felet va där då

C H E V R O L E T <3

77 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
Nej men å andra sidan så kan det vara att rotorn e slut för det såg så ut nu:P

77 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
Kan kanske vara rotorn i fördelarlocket som är problemet ska den stå i visst läge?

Whatever :)
1 652 Inlägg
12 november 2008
Swaerd skrev:
Kan kanske vara rotorn i fördelarlocket som är problemet ska den stå i visst läge?

nä inte rotorn.. men däremot kan ni ha vridit hela skiten hehe big_smile den ska sitta efter en markering eller ett visst antal grader.. har ni ändrat på de så går den ruskigt dåligt..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

77 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
ok, hur vet man vilket läge den ska stå i då?

37 Inlägg
12 november 2008
steg 1:

kontrollera först att kablarna sitter på rätt plats

Steg 2:

lossa skruvarna som håller fördelaren på plats

steg 3:

använd ett stoboskop som är gjort för att ställa tändningen

steg 4:

dra åt och konstatera om bilen går bra

steg 5: svina!smile

Det lilla jag gör, Det gör jag bra.

77 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
Ok,nur har jag då bytt rotorn i fördelaren efter att en bilverkstad konstaterat att den var ej brukbar,sen så satta jag dit den koppla ihop det och bilen startar men baktänder och dör efter att den varvar upp:S kan det vara  luftmassomätaren samt hallgivaren som sitter på fördelaren eller något annat tacksam för svar.hmm

77 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
Är det ställbar tändning på volvos B230E motor eller är det automatiskt?

21 761 Inlägg
12 november 2008
Den är ställbar.

Är du helt säker på att ni inte pillade med något annat?

En sån här sak ska inte hända bara för att man har tagit bort fördelarlocket.
Senast redigerat av Drönirettab (12 november 2008)

77 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
Så hur vet man hur rotorn ska stå i fördelaren?`är det olika lägen som rotorn kan stå i fördelaren,för att som det är nu så varvar den upp när jag vrider tändningen för att sen inte ha någon tomgång och dör,

MVH

77 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Den är ställbar.

Är du helt säker på att ni inte pillade med något annat?

En sån här sak ska inte hända bara för att man har tagit bort fördelarlocket.

Nej inte vad jag vet,vi öppnade fördelaren gjorde rent och satte dit det igen det som jag kan tänka mig är väl att rotorn kan hammnat i fel läge?,sedan hörs det som att det läcker tjuvluft nånstans som jag inte uppfattade tidigare om det kan ha med saken att göra.

21 761 Inlägg
12 november 2008
På fördelaraxeln finns det ett hack och på rotorn finns det en styrklack, det är bara att sätta ner rotorn och vrida lite försiktigt tills klacken åker ner i axelns hack. Du känner mycket väl när rotorn hamnar rätt. smile

243 Inlägg
12 november 2008
Swaerd skrev:
Ok,nur har jag då bytt rotorn i fördelaren efter att en bilverkstad konstaterat att den var ej brukbar,sen så satta jag dit den koppla ihop det och bilen startar men baktänder och dör efter att den varvar upp:S kan det vara  luftmassomätaren samt hallgivaren som sitter på fördelaren eller något annat tacksam för svar.hmm

ni bytte alltså bara rotorn? en ny rotor med ett gammalt fördelarlock brukar aldrig sluta helt bra. byt fördelarlocket också innan ni börjar med tändningen.

huh?
10 427 Inlägg
12 november 2008
Om ni kan starta genom att ge gas samtidigt så är det nog en liten slang under insuget som lossnat.
Verkar kunna hända om man lyckats få en baktändning. Jag lyckades efter fördelarlock & rotorbyte en gång
på min gamle GLE tongue

37 Inlägg
12 november 2008
okej. låter allvarligt=) ditt motorfel låter snarare som tjuvluft som du säger. att den baktänder kan ha med tjuvluft att göra för när en motor inte får rätt blandning så kan den "poffa". kontrollera alla eventuella vaakumslangar efter lekage..

Det lilla jag gör, Det gör jag bra.

77 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
Har hittat felet nu allefall vacumslang precis under insprutet hade hoppat loss big_smile.

77 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
steifan skrev:
Om ni kan starta genom att ge gas samtidigt så är det nog en liten slang under insuget som lossnat.
Verkar kunna hända om man lyckats få en baktändning. Jag lyckades efter fördelarlock & rotorbyte en gång
på min gamle GLE tongue

jo tack helt rätt gissat:) problemet är nu fixat.big_smile

Sök