Pontiac Le Mans -70! Hjälp!

fredells
15 maj 2006 · 1 Inlägg

Hej alla!

Jag är ny på denna fina sida och behöver hjälp med min Pontiac Le Mans.
Problemet började när jag körde hem min "nya" bil från Borås till Sthlm. Kylarvätskan blev för varm.. typ 110 grader C. Fick stanna några ggr på hemvägen.

Väl hemma öppnade jag "termostathuset" för att kolla om termostatet var trasigt.. Men det fanns inget termostat!!  Man såg att det suttit något där men nu var det bara ett hål.??
Då tänkte jag att jag skulle sätta dit ett nytt... men...
Borde inte problemet bli tvärt om, om det saknas termostat..??
Att motorn blir kyld hela tiden?? Alltså för kall??

Någon som har några förslag på vad jag kan göra??

MVH
Mikael

Karlzzon The One Evolution
15 maj 2006 · 1 627 Inlägg

jag hade samma problem med min men det funkar med en termostat blir väll så att han kyler vattnet bättre när det får kylas en stund i kylaren istället för att cirkulkera hela tiden

Fäll ner pungen och landa
GrebyAxel
15 maj 2006 · 524 Inlägg

Kan det vara nått liknande som händer med corvetter, att en corvette under körning kan gå upp i temp till cirka 110 C innan fläkten slås på.

Nicke_745 T-mek
16 maj 2006 · 68 Inlägg

blir det mycket tryck i kylsystemet?
i såfall ska du kolla upp topp packningarna provtryck cylindrarna?

I dont drive fast,
I just fly low
carawelle
16 maj 2006 · 460 Inlägg

Kokande jänkare är inet ovanligt på crusingar tex.

Oftast beror det på att kylarnen är igensatt eller kan det vara så enkelt att givaren för kylvattentemp är felande

känn om hela kylaren blir varm när bilen står på tomgång så tempen stigit upp till 110 grader om de är sval bitvis eller helt så är din kylare tätt.

prova att skölja ur till du har helt rent vatten och fyll på nytt glykol/vatten.

Många kör med rent vatten och då blir det utfällninger pga galvaniska strömmar.
Det sätter igen kylarna direkt med hög temp eller kokning som följd

Defekta packningar är ovanligt på dessa motorer.

A.E
bilverkstadsägare i 25år

NightCruiser
16 maj 2006 · 1 163 Inlägg

Termostaten gick på min, plocka bort den och bilen rulla perfekt en hel sommar...
Men visst, tar man bort termostaten kyls inte vattnet lika bra då du har full cirkulation hela tiden.

Men har du testat att blåsa ur kylkanalerna och kylet?
Som Carawelle säger, det sätts lätt igen!

Och kolla upp det innan du använder bilen, några kokningar skadar lätt bilen allvarligt och såna kostnader och reperationer är inte roligt!

Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang